صفحه اصلی / سرخط خبرها / ۶۵۰۰ واحد معدنی در کشور فعال است
۶۵۰۰ واحد معدنی در کشور فعال است

۶۵۰۰ واحد معدنی در کشور فعال است

کسب و کار نیوز-معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۱۰ هزار معدن در کشور وجود دارد که از این شمار ۶ هزار و ۵۰۰ واحد فعال است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، علیرضا شهیدی روز چهارشنبه در نشست شورای معادن استان بوشهر افزود: در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای احیای واحدهای معدنی کوچک غیرفعال، کارگروهی ایجاد شده که سازمان شناسی نیز عضو این آن است که امیدواریم با کمترین هزینه واحدهای غیرفعال شده را به چرخه تولید بازگردانیم.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران اظهارداشت: اکنون ذخایر زمین شناسی معادن ایران حدود ۵۵ و ذخیره قطعی آن ۳۰ تا ۳۵ میلیارد تن است.

وی ادامه داد: سالانه ۳۴۰ تا ۳۵۰ میلیون تن موادمعدنی در کشور استخراج می‌شود که باتدام این روند پس از ۲۰ تا ۳۰ سال ذخیره موادمعدنی کشور کاهش می‌یابد و باید با اکتشاف جایگزینی برای آن چیزی که مصرف می‌شود، ایجاد کنیم.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران یادآور شد: کشور در ارتباط با ظرفیت‌های معدنی رتبه ۱۵ جهان را داراست و این جایگاه بیتشر با اتکا به اکتشافاتی است که در سطح اتفاق افتاده است.

شهیدی افزود: در این ارتباط چند سال اخیر به اکتشاف پنهان از طریق ژئوفیزیک هوایی رو آورده شده تا ظرفیت‌های معدنی پنهان کشور شناسایی شوند.

وی گفت: در حوزه معدن هر فرصت شغلی به طور مستقیم برای پنج نفر و غیر مستقیم بیش از ۲۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند که این مهم نشان از اهمیت معدن در توسعه پایدار، تولید ثروت و اشتغال‌زایی است.

وی ادامه داد: با این وضعیت شرایط نباید گونه‌ای باشد که بودجه استان در بخش مرفه هزینه شود و نسبت به معادنی که به طور طبیعی در فقیرترین مناطق ایجاد شدند، کم توجهی شود.

شهیدی گفت: سازمان زمین شناسی ۲ وظیفه اصلی در کشور دارد یکی در زمینه تولید ثروت است که از طریق اکتشاف مواد معدنی صورت می‌گیرد و این مواد معدنی در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد تا بتوانند در حوزه اقتصادی استفاده کنند.

وی یادآور شد: مواد معدنی حدود یک درصد و صنایع معدنی تا ۶ درصد تولید ناخالص کشور را شامل می‌شود و وقتی وارد صنعت می‌شود ۴۰ تا ۴۵ درصد تولید ناخلص را به خود اختصاص‌ می‌دهد.

شهیدی افزود: اکنون که بحث جنگ اقتصادی است بخش اعظم صادرات کشور موادمعدنی است که از این محل درآمدهای ارزی خوبی عاید کشور می‌شود.

وی اظهار داشت: صیانت از ثروت تولیدی نیز از رسالت های مهم سازمان زمین شناسی است زیرا از ۴۳ حوادثی که در دنیا ثبت شده ۳۴ مورد آن در ایران توسط این سازمان ز شناسایی و رصد می‌شود.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران بیان کرد: در این بخش هدف این است که با شناخت دقیق مخاطرات هزینه بعد از مخاطره‌ها را به حداقل برسانیم.

شهیدی یادآور شد: سیل امسال ۳۵ هزار میلیارد تومان هزینه به کشور وارد کرد که در صورت توجه براساس اطلاعات پایه تولید شده این هزینه کمتر می‌شد.

وی ادامه داد: چنانچه پروژه‌ای نیازمند توان خارج از کشور در حوزه زمین شناسی و اکتشفات باشد این سازمان آماده هرگونه همکاری است.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران یادآور شد: در این سازمان بزودی با افتتاح یک پروژه بین المللی دانش نوین نقشه‎های زمین شناسی به کشور منتقل می‌شود.

وی افزود: در این حوزه با افتتاح پروژه یاد شده به ۶ دانشکده معتبر کشور فرانسه آن هم در شرایط تحریمی دسترسی پیدا می‌کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.