صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / موج نارضایتی استارت آپ ها از انحصار طلبی اسنپ
موج نارضایتی استارت آپ ها از انحصار طلبی اسنپ

شورای رقابت دعوای « اسنپ فود» و «چیلیوری» را بررسی می کند

موج نارضایتی استارت آپ ها از انحصار طلبی اسنپ

شورای رقابت قرار است روز شنبه سیزدهم مهرماه به شکایت چیلیوری از اسنپ فود به دلیل انحصاری که در بازار ارائه خدمات سفارش آنلاین و ارسال غذا ایجاد کرده است بپردازد.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز مدت زیادی است که استارت آپ های این حوزه به انحصارطلبی اسنپ فود اعتراض دارند و اقدامات این کسب و کار را مانعی برای رشد دیگر کسب و کارهای این حوزه عنوان کرده اند. علیرضا صادقیان، موسس و مدیرعامل نت برگ و چیلیوری اعلام کرده است که شورای رقابت بلاخره روز شنبه سیزدهم مهرماه به بررسی شکایت چیلیوری از اسنپ فود خواهد پرداخت. شکایتی که به نظر وی تاثیر زیادی بر اکوسیستم استارت آپی و اقتصاد ایران خواهد داشت. به گفته صادقیان در صورت عدم برخورد با اسنپ فود خطر بزرگی در سالهای آینده در انتظار ما خواهد بود. صادقیان گفته است که با ادامه دادن به چنین روندی از سوی اسنپ فود، تمام طرفین درگیر در این موضوع ضرر می‌کنند؛ یعنی هم مشتریان، هم رستوران‌دارها و هم شرکت‌های واسطه از جمله اسنپ فود و چیلیوری. در استدلال آقای صادقیان به موضوع حقوق‌های پیشنهادی وسوسه‌انگیز از سمت گروه اسنپ به کارمندان شرکت‌های دیگر هم اشاره‌ای شده بود. ایشان می‌گفتند در صورتی که بازار سفارش اینترنتی غذا تک‌قطبی شود، دیگر کارمندان هم انگیزه و میل‌شان را به کار کردن در شرکتی مثل اسنپ فود از دست می‌دهند و این برای بازار کار هم خوب نیست.

موج نارضایتی ها از اسنپ فود
در حالی که داستان اسنپ فود و چیلیوری با عنوان انحصارگرایی اسنپ فود راهی شورای ملی رقابت شده، موج نارضایتی کاربران اسنپ فود در شبکه های اجتماعی سر به فلک می کشد. کاربری در این رابطه نوشته: «ازاسنپ فود‎ غذا سفارش دادم واسه شام پول رو گرفته و همچنان منتظر رسیدن غذا هستم بعد چهار روز هیچکسی هم پاسخگو نیست، زیبا نیست؟»
کاربری می گوید که به واقع پشتیبانی قوی در دنیای امروزی، از جمله مهم‌ترین دلایل برای انتخاب یک سرویس است. پشتیبانی اسنپ‌ فود تقریبا همیشه پاسخگو بوده و شخصا به موردی که موجب عدم پاسخگویی آن‌ها شود، بر نخورده‌ام. اما جواب دادن یک تماس تلفنی به معنای پاسخگویی نیست. بارها پیش آمده که رستوران مورد نظر غذا را دیرتر از سفارش به دست ما رسانده و هر بار هم که به پشتیبانی اسنپ فود زنگ می‌زدیم، با این جمله که “ما مسئول دیر فرستادن نیستیم و تاخیر از سوی رستوران است” مواجه می‌شدیم. از جنبه دیگری که به قضیه نگاه کنید، اسنپ فود درست می‌گوید؛ اما طرف حساب ما این سرویس است، نه رستوران.
اشاره تعدادی از کاربران نیز به عدم تعهد برخی رستوان های اسنپ فود است و پولی که در کیف پول ذخیره می شود و تا سفارشی انجام نشود، به کاربرعودت داده نمی شود.

نابودی هدفمند و تعمدی سایر بازیگران بازار سفارش آنلاین غذا
آرمین سرافراز، کارشناس بازاریابی دیجیتال
اینکه اسنپ فود در این بازار اقداماتی را انجام داده که رستوران های طرف قرار داد آنها نباید با دیگر کسب و کارهای این حوزه کار کنند غیرقابل توجیه است. اسنپ به دلیل حمایت های قوی و قدرتمندی که در پشت صحنه از آن می شود قادر است هر حرکتی در بازار انجام دهد. در رابطه با تاکسی های اینترنتی ابتدا وارد عمل شد و با رانندگان خود اتمام حجت کرد که اگر برای این کسب و کار کار می کنند نمی توانند در مشاغل رقیب نیز اشتغال داشته باشند. در مورد مشابه در کسب وکارهای ارسال غذا شاهد این اتفاق هستیم. اسنپ فود که مدتی پیش با کسب و کار زود فود ادغام شد و نام اسنپ فود را انتخاب کرد امروز با انحصاری که برای رستوران ها ایجاد کرده آنها را ملزم به همکاری صرف با خود می داند و با وضع قوانین یک طرفه کسب و کار دیگر استارت آپ های این حوزه را با مشکلات زیادی روبه رو کرده است. وسعت فعالیت اسنپ و زیرمجموعه های آن انحصار خطرناکی در این بازار ایجاد کرده است که موجب می شود مردم تنها یک انتخاب در بازار خدمات آنلاین داشته باشند و این استارت آپ تا جایی که می تواند بتازاند. اسنپ در گیر و دار موضوع نظارت شهرداری بر تاکسی های اینترنتی مبلغ کرایه های خود را افزایش داده تا اگر قرار باشد عوارضی را از محل این کسب و کار به شهرداری پرداخت کند در روند درآمدزایی اش خللی وارد نشود. همین اتفاق در کسب و کارهای ارسال غذا افتاده است و اگر به این موضوع رسیدگی نشود گرانی و انحصار در انتخاب برای مردم و مصرف کننده خواهد بود. از طرفی دیگر بحث استخدام های گسترده اسنپ با شیوه های درست و نادرست نیز مطرح است. پای ثابت این بحث ها، پیشنهادات حقوق بالاتر و اغواگرایانه برای ترک شرکت های دیگر و کار در گروه اسنپ بوده است. بنابراین اسنپ فود آن‌قدر ها هم که در بوق و کرنا شده، خوب نیست. واقعیت این است که این رفتارها فقط مربوط به یک بخش از کسب و کار گروه اسنپ نیست. آنچه در چهره دیگر این گروه یعنی اسنپ‌فود اتفاق می‌افتد نیز تخریب و نابودی سایر بازیگران بازار سفارش آنلاین غذا به شکل هدفمند، تعمدی و ادامه‌دار است.

همچنین مطالعه کنید:

ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مرتضی شاهمیرزایی در کنگره ملی نفت و گاز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.