صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / سفته‌بازان در راه بورس
سفته‌بازان در راه بورس

کارشناسان معتقدند رشد بعضی سهم ها با قدرت ورود پول افزایش یافته است

سفته‌بازان در راه بورس

کسب و کار نیوز-رشد ادامه‌دار شاخص بورس، خیلی‌‍ها را نسبت به آینده این بازار خوش‌بین کرده است. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ این رشد ناشی از روابط سفته‌بازانه بوده و ادامه‌دار نخواهد بود. دلیل آنها این است که بسیاری از سهم‌های موجود از جمله فلزات اساسی در بازار پتانسیل خوبی برای رشد قیمت دارند در حالی که در این مدت هم افزایش قیمتی نداشتند. چون افرادی که با قصد سفته بازی به بازار آمده اند نتوانسته‌اند قیمت این سهم‌ها را با پول متوسط خود رشد بدهند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، سفته‌بازان معمولا برای رسیدن به سود کوتاه مدت وارد بازار سرمایه می‌شوند و البته ورود آنها باعث نوسانات هیجانی بورس خواهد شد. آنها بررسی چندانی از وضعیت بازار سرمایه ندارند و هدف اصلی آنها همانطور که ذکر شد، دست‌یابی به سود کوتاه مدت است. افزایش ورود نقدینگی به بورس، ناشی از فعالیت‌های سفته‌بازانه است. تجربه هم نشان داده که حاکمیت روند سفته‌بازی در بازار سهام پس از ورود نقدینگی جدید به بازار مشاهده می‌شود.
طبق برخی از تحلیل‌ها، سفته‌بازی عمدتا در سهم‌هایی اتفاق می‌افتد که از لحاظ بنیادی خوب هستند. در واقع سهم های گمنام مورد سفته بازی قرار نمی‌گیرند. سهم‌هایی که تحلیل بنیادی خوبی دارند و به هر دلیل مدت کوتاهی متروکه بوده‌اند، برای سفته‌بازان جذابیت دارند.
وضعیت بازار سرمایه نشان می‌دهد، فعالان بازار سهام صاحب رشد ۲۰ واحدی نماگر اصلی بورس بودند اما کاهش قیمت در صف‌های بزرگ و شاخص‌ساز سبب شد شاخص کل هم وزن با افت ۴۰۳ واحدی روبرو شد.
شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران در ابتدای باز شدن معاملات روند کاهشی را از سر گرفت اما پس از حدود ۴۰ دقیقه از آغاز معاملات باز هم روند افزایشی بازگشت و در نهایت با ۲۰ واحد رشد نسبت به روز گذشته در تراز ۳۲۶ هزار و ۱۱۸ واحدی قرار گرفت.

اما شاخص کل هم وزن با ۴۰۳ واحد کاهش تا رقم ۹۶ هزار و ۴۲۱ پایین آمد.

شاخص آزاد شناور با ۱۵۸۱ واحد رشد مواجه شد و تراز ۳۷۹ هزار و ۳۷۲ را پشت سر گذاشت و شاخص بازار اول با ۱۱۵۶ واحد افزایش عدد ۲۳۶ هزار و ۸۵۹ را تجربه کرد. اما شاخص بازار دوم با ۵۰۷۹ واحد کاهش در تراز ۶۶۳ هزار و ۸۸۱ واحدی نشست.

نمادهای معالماتی بانک ملت، مخابرات ایران و ایران خودرو هر کدام به ترتیب با ۲۷۴۷، ۳۴۱ و ۱۱۹ واحد تاثیر افزایشی سعی کردند شاخص‌ها را در تراز بالاتری نگاه دارند.

عباسعلی حقانی نسب، کارشناس بازار سرمایه

کارشکنی در ورود نقدینگی به بورس

صحبت‌هایی که در خصوص رشد حباب‌گونه و یا هیجانی بورس گفته می‌شود، درست نیست. به نظر می‌رسد وضعیت رو به بهبود بازار سرمایه و رشد شاخص دو علت عمده داشته باشد که اولین موردآن رکود سایر بازارهای مالی مثل بازار دلار، طلا و.. و دومین علت هم فراهم شدن ابزارهای مدیریت ریسک و تامین وجوه مشتریان توسط بازار سرمایه است. اگر وضعیت درآمدها و قیمت‌های صنایع و شرکت‌های بزرگ که بخش بزرگی از بازار سرمایه را در بر می‌گیرند، دقت کنیم، خیلی از اینها با قیمت‌های پایین معامله می‌شوند. یعنی ۸۰ درصد بازار سرمایه در ۴۰ درصد ارزش واقعی آن معامله می‌شود. به نظر می‌رسد برخی از افراد که در بازارهای مالی دیگر فعالیت دارند، به هیجانات بورس و وضعیت تلاطمی آن دامن می‌زنند. البته هدف برخی از آنها توقف رشد شاخص بورس و کارشکنی در ورود نقدینگی به این سمت است. در حالی که جریان نقدینگی به این سمت هدایت پیدا کرده است. با ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، هدایت سرمایه ها به این سوء آسان است. اما موضوع این است که چطور می‌توانیم این سرمایه‌ها را مدیریت و برای سودآوری بلندمدت آماده سازیم. از جمله کارهایی که در این مسیر باید انجام داد، ممانعت از ورود مستقیم مردم به بورس است که بعضا با کمک مشاوران و یا کارگزارانی صورت می‌گیرد که خود با مشتریان، تضاد منافع دارند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.