صفحه اصلی / اسلایدر / بازار خودرو در انتظار شرکای ترک و روسی
بازار خودرو در انتظار شرکای ترک و روسی

«کسب و کار» بررسی می‌کند

بازار خودرو در انتظار شرکای ترک و روسی

کسب و کار نیوز-صحبت قائم‌مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی از توافق ایران و ترکیه برای همکاری در تولید خودرو، دریچه جدیدی به روی صنعت خودروسازی باز کرده و برخی معتقدند می‌شود از این فرصت برای رشد صنعت خودرو و رفع محدودیت‌های آن در شرایط تحریمی، استفاده کرد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، خروج رنو و پژو از ایران پس از تحریم‌ها، نیاز به یک شریک خارجی در صنعت خودروسازی را بیش از همیشه کرده است.کارشناسان معتقدند شرکای جدید می‌توانند روس‌ها و یا ترک‌ها باشند که بستر خوبی برای مبادله قطعات خودرو و تامین نیاز بازار خودرو به این قطعات دارند. همچنین حضور برندهای معتبر خودروسازی در کشوری مثل ترکیه و تجربه خوبی که ترک‌ها از منظر آشنایی با خودروسازی بین المللی دارند، فرصت خوبی برای اصلاح معایب شیوه های تولید خودرو است و همچنین از منظر این همکاری می‌توان صنعت خودرو را توسعه داد.
اما مسئله و ابهام اصلی این است که صنعت خودروسازی ترکیه و یا روسیه تا چه اندازه دانش فنی خود را در اختیار خودروسازان داخلی قرار خواهد داد؟ چه تضمینی بر عدم تکرار روال مونتاژکاری صنعت خودرو در صورت این همکاری وجود خواهد داشت؟ صنعت خودروسازی ترکیه که گفته می‎شود در شرایط بحرانی به سر می‌برد، چه کمکی به صنعت داخلی خودروسازی خواهد کرد؟ از سویی با توجه به اینکه صنعت خودروسازی روسیه بر مبنای همکاری با خودروسازان فرانسوی است، چگونه با وجود تحریم می‌توان همکاری با خودروسازان روسی را انجام داد؟
در همین رابطه رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: برای اولین بار حدود ۲ سال قبل در انجمن قطعه‌سازان و خودروسازان ترکیه پیشنهاد همکاری توسط ترک‌ها مطرح شد، دلیل اصلی این است که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه کنار همدیگر هستند و جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ میلیون نفر دارند.محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی درباره همکاری با کشورهای روسیه و ترکیه در خودروسازی گفت: برای اولین بار حدود ۲ سال قبل در انجمن قطعه‌سازان و خودروسازان ترکیه پیشنهاد همکاری توسط ترک‌ها مطرح شد.
وی بیان کرد: دلیل اصلی این است که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه کنار همدیگر هستند و جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ میلیون نفر دارند. علاوه بر آن بازارهای وابسته به این سه کشور نیز حدود ۴۰۰ میلیون نفر است.پ

امیرحسین کاکایی، کارشناس بازار خودرو

همکاری با ترک‌ها در صنعت قطعه‌سازی

ارتباط و همکاری صنعت خودروسازی ایران با کشورهایی مثل ترکیه و روسیه نیازمند بررسی چند مکانیزم اساسی است. اول اینکه از آنجایی که نه ترک‌ها و نه روس‌ها برندهای معتبری در این زمینه ندارند و خود این خودروسازان با همان شرکای سابق ما مثل رنو فعالیت دارند، این همکاری‌ها چه ارزش افزوده ای برای صنعت خودرو در کشور ما ایجاد خواهد کرد؟ موضوع دیگر مسائل اقتصاد کلان و موضوعات اقتصادی مثل نرخ ارز و.. است که فراتر از بازار خودرو و مسائل آن روی این همکاری‌ها اثر خواهد داشت. به همان دلایلی که چینی ها از کشور ما رفتند، ممکن است این شرکا نیز بروند. بنابراین تضمینی بر پایداری روابط و استفاده از پتانسیل این روابط علی‌رغم مزایای آن نیست. با این حال بازار ترکیه در سطح قطعه‌سازی شرایط متفاوتی را می‌تواند برای کشور ایجاد کند. ترکیه بزرگترین صادرکننده قطعه است و همکاری این کشور با ما به باز شدن گره خیلی از مشکلات بازار خودرو کمک خواهد کرد. هر چند در شرایط فعلی بین کشور ما و این کشور همکارهایی وجود دارد. این موضوع بیش از هر چیز نیازمند یک نقشه و برنامه راهبردی است که با وجود آن به مراتب پتانسیل بالایی در این همکاری‌ها وجود خواهد داشت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.