صفحه اصلی / اسلایدر / رفرم پولی ۴ سال زمان می‌برد
رفرم پولی ۴ سال زمان می‌برد

توضیحات رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد لایحه حذف چهار صفر

رفرم پولی ۴ سال زمان می‌برد

کسب و کار نیوز - لایحه حذف 4 صفر از پول ملی به تصویب مجلس رسیده و حالا سیاست‌گذار پولی کشور باید مقدمات اجرای آن را فراهم کند.

به گزارش کسب و کار نیوز ، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید: پس از تصویب لایحه حذف چهار صفر، جایگزینی پول‌های جدید با پول‌های فعلی ۴ سال زمان می‌برد و پس‌ازآن حجم ۹ میلیاردی اسکناس‌های در جریان، به ۲٫۲ میلیارد قطعه خواهد رسید.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: نزدیک به ۹ میلیارد اسکناس در جریان است و سالانه نزدیک به یک میلیارد اسکناس امحا می‌شود که اگر چهار صفر از پول ملی حذف شود تعداد اسکناس‌های در جریان به ۲.۲ میلیارد می‌رسد؛ یعنی با حذف چهار صفر شاهد کاهش حجم اسکناس و هزینه‌های چاپ و همچنین وارد شدن مسکوکات به چرخه پولی کشور خواهیم بود.

به گزارش بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در جلسه علنی نوبت عصر دیروز مجلس و در جریان بررسی یک‌فوریت لایحه حذف چهار صفر از پول ملی افزود: اصلاح ظاهر پول از ضروریات کشور است. ما دراین‌باره بررسی‌های متعددی داشتیم. واقعیت آن است که پول ملی به دلیل تورم در سال‌های طولانی عملاً خاصیت خود را ازنظر ظاهری از دست داده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه مردم دیگر از ریال به‌عنوان واحد پول ملی استفاده نمی‌کنند و تومان را جایگزین کرده‌اند، تصریح کرد: درباره اسکناس‌های ۵۰۰ هزار ریالی هم آن را ۵۰ تومانی می‌گویند و کسی ۵۰ هزار تومان نمی‌گوید.

رئیس‌کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه هدف ما در این لایحه راحت‌تر شدن کار برای مردم است تا بتوانند اسکناس‌ها با واحد پولی جدید را در امور بازرگانی و مالی خود به نحو احسن استفاده کنند، تصریح کرد: در حال حاضر رابطه پول ملی با ارزهای خارجی هم خوب نیست مثلاً معادل دلاری یک ریال ۰.۰۰۰۰۰۸ است. این مبادله به فرآیند مبادلات مردم کمک می‌کند. با توجه به بی‌ارزش شدن واحدهای پولی عملاً سکه و مسکوکات از جریان مبادله مردم خارج شده به‌طوری‌که ضرب یک سکه بیشتر از آن هزینه می‌برد. نمونه آن سکه ۵۰۰ تومانی است که ضرب آن ۸۰۰ تومان هزینه دارد.

همتی یادآور شد: ما برای ایجاد تعادل در مجموعه پولی کشور به زمان چهار ساله نیاز داریم لذا اگر امروز مجلس شورای اسلامی به‌فوریت این لایحه رأی دهد یعنی چهار سال کار طول می‌کشد تا ما با انجام مقدمات لازم به‌تدریج پول‌های جدیدی را جایگزین پول‌های قدیمی کنیم. با اصلاح قانون پولی و بانکی هزینه‌ها در میان‌مدت کاهش پیدا می‌کند.

او ادامه داد: سالی نزدیک به یک میلیارد اسکناس امحا می‌شود نزدیک به ۹ میلیارد اسکناس در جریان است که اگر چهار صفر از پول ملی حذف شود تعداد اسکناس‌ها به ۲.۲ میلیارد می‌رسد این یعنی با حذف چهار صفر شاهد کاهش حجم اسکناس و هزینه‌ها و وارد شدن مسکوکات به چرخه کار هستیم.

همتی اظهار کرد: برخی‌ها مطرح می‌کنند که باید حذف چهار صفر را به دلیل شرایط خاص اقتصادی به زمان دیگری موکول کنیم اما به باور ما اکنون فرصت خوبی برای این کار است چون واقعاً صفرهای جلوی پول ملی ارزش خود را از دست داده باید به اعتبار ظاهری پول هم توجه کرد، لذا موکول کردن آن به آینده مشکلی را حل نمی‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.