صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / با عرضه پسته در بورس یک روزه به پولمان می رسیم
با عرضه پسته در بورس یک روزه به پولمان می رسیم

یک کشاورز پسته کار:

با عرضه پسته در بورس یک روزه به پولمان می رسیم

کسب و کار نیوز - یک کشاورز پسته کار می گوید: مهم ترین دغدغه برای یک باغدار، دریافت پول حاصل از فروش محصول در حداقل زمان ممکن است که گفته می شود با عرضه و فروش پسته از طریق معاملات گواهی سپرده در بورس کالا، کشاورزان یک روزه به پولشان می رسند که در این صورت مهم ترین خواسته و نیاز کشاورزان که همان نقدینگی است، به راحتی برطرف می شود.

مهدی حسن زاده با اشاره به نحوه نگهداری محصول پسته اظهار کرد: پسته کاران به صورت سنتی پسته برداشت شده از باغات را تا زمان فروش در خانه ها یا انبارهای غیراستاندارد نگهداری کنند و نگهداری در این شرایط احتمال سرقت و یا فساد محصول را افزایش می دهد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از کالاخبر، وی به عرضه پسته در بورس و اعلام مزایای این اقدام برای کشاورزان اشاره کرد و افزود: قرار است معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالا آغاز شود تا باغداران محصولاتشان را در انبارهای اعلامی بورس بگذارند و یک برگه که حکم مالکیت میزان سپرده پسته را دارد را دریافت کنند که در انبارهای بورسی خیال کشاورز از امنیت محصول سپرده شده راحت است و می تواند بخشی یا کل محصول خود را مطابق با نیازش به نقدینگی، به نرخ روز به خریدار بفروشد.

این کشاورز پسته کار با تاکید بر اینکه به کمک معاملات بورس می توان پول حاصل از فروش محصول را در کمترین زمان ممکن دریافت کرد، گفت: مهم ترین موضوع برای یک باغدار دریافت پول حاصل از فروش محصول در حداقل زمان ممکن به جای انجام معاملات چکی با سررسید چند ماهه است و اگر بتوان با راه اندازی معاملات بورس این مسئله را حل کرد، مهم ترین خواسته و نیاز کشاورزان برطرف می شود.

حسن زاده تاکید کرد: پیش از این کشاورزان در خصوص نگهداری محصول خود در انبارها با مشکلات مواجه شده بودند و حتی در مواردی از بابت سپرده کردن محصول در یک انبار اعتماد کشاورزان سلب شده بود و خسارت های مالی به آنها وارد شد؛ اما در حالی یکی از انبارهای شناخته شده شهرستان زرند در بورس کالا پذیرش شده که فعالیت این انبار می تواند در سپرده کردن پسته کشاورزان اعتماد لازم را ایجاد کند. ضمن اینکه انبارهای بورسی تضامین لازم را در اختیار بورس می گذارند و در صورت تحمیل خسارت به کشاورزان، می توان از آن برای ضمانت محصول سپرده شده استفاده کرد. از این رو، به کمک انبارهای بورسی می توان این نگرانی های کشاورزان را مرتفع کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته میزان برداشت محصول پسته در حد صفر بود، گفت: خوشبختانه به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی میزان برداشت در سال جاری بسیار مطلوب است و انتظار می رود سال خوبی در پیش داشته باشیم.

این باغدار پسته با اشاره به اینکه بحث راه اندازی معاملات پسته در بورس کالا به دو سال قبل برمی گردد، گفت: پسته محصولی صادراتی و جزو خشکباری است که قیمت آن را عمدتا تاجران و صادرکننده ها تعیین می کنند و باغداران نقش پررنگی در تعیین قیمت ها ندارند؛ با توجه به وضعیت باغات و میزان برآوردی از تولید پسته در کشور طی سال جاری، امیدواریم این معاملات در بورس امسال با موفقیت آغاز شود تا بورس به باغداران و پسته کاران در زمینه تعیین قیمت و تسویه مبالغ مربوط به معاملات کمک کند.

براساس این گزارش، از فردا سه شنبه۹ مهرماه نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی پسته فندقی طبیعی خندان ۳۲-۳۰ شرکت طلای سبز زرند در بورس کالای ایران گشایش می یابد و همزمان با فصل برداشت، آماده تحویل محصول از مشتریان و انجام معامله در بورس است. همچنین نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی شرکت سبز دانه کویر نیز آماده پذیرش محصول مشتریان شده است و نماد معاملاتی این انبار نیز طی چند روز آینده گشایش خواهد یافت

همچنین مطالعه کنید:

اتکای صادرات به محصولات غیرنفتی

سرمقاله فرصت های بیشماری در صادرات غیرنفتی وجود دارد که متاسفانه به آنها توجهی نشده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.