صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / عقب نشینی سرمایه گذاران استارتاپی
عقب نشینی سرمایه گذاران استارتاپی

«کسب و کار» تغییر استراتژی استارتاپ‌ها بررسی می‌کند

عقب نشینی سرمایه گذاران استارتاپی

کسب و کار نیوز-موضوع جذب سرمایه و همچنین سودآوری مهم‌ترین مسئله استارتاپ‌ها است. به اعتقاد کارشناسان این حوزه اولین قدم برای شروع فعالیت برای استارتاپ‌ها جذب سرمایه است و در مراحل بعدی و یا شاید در زمان‌های طولانی‌تر باید منتظر کسب سود ماند. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد، عدم تزریق سرمایه مخصوصا به استارتاپ‌های بزرگ آنها را به فکر تغییر رویه انداخته است. با توجه به خطر عقب نشینی سرمایه گذاران این حوزه، باید دانست که در شرایط فعلی معضل تامین سرمایه و جذب آن برای استارتاپ‌ها چطور فراهم خواهد شد؟

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، البته مشکل جذب سرمایه صرفا مرتبط با استارتاپ‌ها در کشور نیست و به طور کلی استارتاپ‌ها، برای جذب سرمایه شانس کمی دارند. بر اساس بررسی‌ها تنها ۲ درصد از درخواست‌های جذب سرمایه توسط شرکت‌های سرمایه گذار خطر پذیر پذیرفته می‌شوند؛ یعنی از بین هر ۱۰۰ تیم استارت آپی که روزها و ساعت‌های متوالی را برای ارائه‌ی ایده، طرح، خدمت و یا محصول برای جذب سرمایه می‌گذرانند، تنها دو نفر موفق به جذب سرمایه می‌شوند. اما این موضوع در کشور ما به دلیل شرایط بی‌ثبات فعلی و همچنین مشکلاتی که در روند مدیریتی استارتاپ‌ها وجود دارد، پررنگ‌تر است.
راهکارهای متفاوتی برای جذب سرمایه برای استارتاپ ها وجود دارد که از جمله آن وی‌سی‌ها، دریافت وام و جذب سرمایه‌گذار برای عملیاتی کردن ایده‌های استارتاپی و همچنین سرمایه‌گذاری خارجی است که در حال حاضر با وجود تحریم تقریبا غیرممکن شده است.
به گفته کارشناسان این حوزه به دلیل مشکلات ناشی از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و عقب نشینی سرمایه گذاران خارجی و حتی داخلی، تزریق سرمایه های بزرگ به شرکت ها به راحتی ممکن نیست. همین مسئله فضای کار استارت اپ های بزرگ را متحول کرده و آن ها را به فکر تغییر استراتژی انداخته است.

افشین کلاهی، عضو اتاق بازرگانی ایران

ناامیدی استارتاپ‌ها از جذب سرمایه

یکی از راهکارهای جذب سرمایه برای استارتاپ ها، سرمایه خارجی است که با وجود تحریم تقریبا غیرممکن شده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی کشور را ترک کرده و این مسئله حتی در خصوص سرمایه‌گذاران داخلی هم قابل صدق است. بخشی از ناامیدی‌استارتاپ‌ها از جذب سرمایه به این مسئله بر می‌گردد. البته این شرایط نه فقط برای استارتاپ‌ها بلکه تقریبا برای تمامی حوزه‌ها رخ داده است. سرمایه‌گذاری در کشور قابل پیش‌بینی نیست و سرمایه‌گذار حتی از وضعیت هفته پیش روی خود خبردار نیست. از اینرو امنیت سرمایه‌‎گذاری به شدت پایین آمده است و خیلی از سرمایه‌گذاران کشور را ترک کرده‌اند. با این اوصاف وضعیت استارتاپ‌ها به مراتب بهتر از دیگر حوزه‌ها است. چرا که در این حوزه شاهد استقبال و اقبال فعالان هستیم و به مراتب وضعیت سرمایه‌گذاری بهتر است. برای حل معضل جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها تنها راهکار حل مشکلات سیاسی است. یعنی در شرایط فعلی برای حل مسائل اقتصادی چاره‌ای جز تصمیمات و تغییر فضای سیاسی نیست.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.