صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / افزایش ۶ درصدی صادرات غیرنفتی در نیمه نخست ۹۸
افزایش ۶ درصدی صادرات غیرنفتی در نیمه نخست ۹۸

معاون وزیر راه خبر داد:

افزایش ۶ درصدی صادرات غیرنفتی در نیمه نخست ۹۸

کسب و کار نیوز-مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، از افزایش ۶ درصدی صادرات غیرنفتی در شش ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، محمد راستاد، در مراسم بهره برداری از پروژه های عمرانی بندر خرمشهر اظهار داشت: بندر خرمشهر از ابتدای جنگ تحمیلی، تحت حمله‌های دشمن بعثی بوده، اما با این حال، امکانات این بندر توانست از مدافعان این شهر در برابر حمله‌های بعثی حمایت کند.

وی افزود: تا پیش از آغاز جنگ تحمیلی، بندر خرمشهر فعالترین بندر کشور بود و در مقاطعی از زمان، ۵۰ درصد حجم فعالیت های بنادر ایران، به بندر خرمشهر با مجموع ۵ میلیون تن تخلیه و بارگیری در سال، اختصاص داشت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در سال‌های اخیر شاهد سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی در بندر خرمشهر بودیم و امروز، مجموعا ۲۳۰ میلیارد تومان پروژه در این بندر به بهره‌برداری می‌رسد؛ ضمن اینکه افتتاح ترمینال کانتینری این بندر سبب می شود تا ترافیک کانتینری به یکی از مهمترین فعالیت های بندر خرمشهر، تبدیل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حجم تخلیه و بارگیری کالای کانتینری در کشور کاهش یافته است، تصریح کرد: علیرغم کاهش فعالیت های کانتینری، بندر خرمشهر توانست صادرات غیرنفتی سایر کالاها را حفظ کند.

راستاد در خصوص لایروبی اروند گفت: تاکنون ۱۸۱ فروند انواع مغروقه از اروند، خارج کرده ایم و تنها سه فروند مغروقه در سمت ساحل ایران رودخانه اروند و سه فروند در میانه این رودخانه باقی مانده است؛ ولی مابقی مغروقه ها به ساحل عراق اختصاص دارد.

وی میزات تخلیه و بارگیری کالای کانتینری در بنادر را نسبت به میزان سرمایه گذاری انجام شده، بسیار پایین عنوان و خاطرنشان کرد: برای جبران این کاهش، سازمان بنادر و دریانوردی در نظر دارد مکانیزم های تشویقی شامل تخفیف عوارض بندری را برای تجار و صاحبان کالا اعمال کند.

راستاد از دیگر اقدامات سازمان بنادر برای توسعه فعالیت های بنادر کشور را، افزایش ترانشیپ و کاپوتاژ کالا از بنادر بزرگ مانند بندر امام خمینی (ره) و بندر شهیدرجایی به سایر بنادر خصوصا بندر شهیدبهشتی دانست و گفت: با حمایت سازمان بنادر از جابجایی کالا بین بنادر در یک سال اخیر، خصوصا در ترانشیپ گندم میان بندر امام خمینی(ره) با بندر شهید بهشتی چابهار توانسته ایم، سه میلیون لیتر صرفه جویی مصرف سوخت و سه هزار دستگاه کامیون از ترافیک جاده ها به دست آوریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به جهادی خواندن عملکرد بخش دریایی و بندری کشور از سوی معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: علیرغم تحریم ها در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۲۲ درصدی واردات غیرنفتی از بنادر و ۶ درصدی صادرات غیرنفتی از بنادر را به دست بیاوریم؛ همچنین در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، هفت میلیون تن صادرات غیرنفتی داشته ایم که دو برابر سال قبل از آن بوده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.