صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / چین: نه قاطع روحانی، امید ترامپ را کمرنگ کرد

چین: نه قاطع روحانی، امید ترامپ را کمرنگ کرد

کسب و کار نیوز - شینهوا خبرگزاری رسمی چین در گزارشی تحلیلی ضمن بازتاب سخنرانی رییس جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نوشت صدای «نه» روحانی به مذاکره تحت تحریم، امید ترامپ برای دیدار با رییس جمهوری ایران را کم رنگ کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، شینهوا روز پنجشنبه نوشت که رییس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل به نمایندگی از کشور و مردمش اعلام کرد که پاسخ ما به مذاکره تحت تحریم منفی است.گزارش می افزاید: روحانی گفته است تا زمانیکه تحریم ها ادامه دارد ایران از مذاکره خودداری می کند و تنها امکان برای انجام گفت و گو بازگشت آمریکا به توافق هسته ای ۲۰۱۵ است.

خبرگزاری رسمی چین نوشته است توافق هسته ای ایران موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی با حضور انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایالات متحده امضا شد که بلافاصله با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هم تصویب شد اما آمریکا در ماه مه سال ۲۰۱۸ از این توافق بین المللی کناره گیری کرد و دوباره تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرد و باعث شد تهران هم از برخی از تعهدات برجامی خودداری کند.

شینهوا می افزاید: نه قاطع روحانی به مذاکره، امید ترامپ برای دیدار با رییس جمهوری ایران را کمرنگ کرد و رایزنی و مذاکره برخی از سران کشورهای دیگر هم در این میان تاثیری نداشت.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در چند هفته گذشته یکی از بازیگران فعال روابط میان ایران و آمریکا بود وی روز سه شنبه به روحانی گفت فرصت دیدار با ترامپ را از دست ندهد زیرا ممکن است شرایط برای چنین جلسه ای دیگر پیش نیاید.

شینهوا اضافه کرد که مکرون در سخنرانی خود در جلسه علنی مجمع عمومی سازمان ملل گفته است زمان آن رسیده است که مذاکره بین ایالات متحده، ایران و قدرت های جهانی و منطقه ای از سر گرفته شود.

گزارش می افزاید که ترامپ از «عمران خان» نخست وزیر پاکستان هم خواسته بود برای دیدار وی با روحانی پا درمیانی کند خان پیام ترامپ را به روحانی منتقل کرد اما روحانی چهارشنبه در سخنرانی خود پاسخ ترامپ را داد.

خبرگزاری رسمی چین آورده است که تنش ها میان آمریکا و ایران از ۱۴ سپتامبر که تاسیسات نفتی عربستان مورد حمله قرار گرفت افزایش یافته است ایالات متحده، ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرده است اگر چه حوثی های یمن این حمله را به عهده گرفته اند، تهران نیز بارها این اتهام را رد کرده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.