صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش سلیقه ای قیمت نان
افزایش سلیقه ای قیمت نان

«کسب و کار» از ناهماهنگی در ابلاغ قیمت نان گزارش می دهد

افزایش سلیقه ای قیمت نان

کسب و کار- سرپرست نظارت و بازرسی سازمان صنعت استان تهران با بیان اینکه درپی ابلاغ قیمت‌های جدید نان از امروز ۶ مهر در سراسر شهر تهران برخورد با متخلفان آغاز می‌شود، گفت: رعایت قیمت‌های مصوب براساس وزن چانه و کیفیت نان از اولویت‌های بخش بازرسی است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، افضلی اظهار کرد: درپی ابلاغ قیمت‌های جدید نان در شهر تهران، لزوم نظارت و بازرسی از واحدهای صنفی نانوانی در اولویت کار معاونت بازرسی و نظارت قرار گرفته است. وی افزود: طبق توافق صورت گرفته گشت مشترک بازرسی اصناف، سازمان صمت استان تهران، تعزیرات حکومتی، با همکاری نیروی انتظامی از روز شنبه ۶ مهر در سرتاسر شهر تهران آغاز و با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهد شد. سرپرست نظارت و بازرسی سازمان صنعت و معدن استان تهران تصریح کرد: رعایت قیمت‌های مصوب بر اساس وزن چانه و کیفیت نان از اولویت‌های بخش بازرسی است و توقع داریم صنوف نانوایی با رعایت این موارد در اجرای این طرح ما را یاری کنند. وی از مردم درخواست کرد درصورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند تا در اسرع وقت رسیدگی انجام شود.

این درحالی است که اتحادیه نانوایان نرخ جدید قیمت نان در پایتخت را منتشر کرد و اتاق اصناف آن را ردکرد، رئیس سازمان صمت استان تهران افزایش قیمت نان در تهران را تأیید کرد ولی مدیرکل وزارت صمت باردیگر با تکذیب گرانی نان، قیمت‌های جدید را تأیید کرد. این سردرگمی در ابلاغ و اجرای افزایش قیمت نان موجی شده تا هر نانوایی به میل خود نرخ هایی را برای نان داشته باشد و نظارت های ضعیف نیز مزید بر علت شده است.

معاون اقتصادی استاندار تهران: دولت مجبور به تغییر قیمت نان است

در همین رابطه محمد امامی امین معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران اظهار کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های نانوایان دولت پس از ۵ سال مجبور به تغییر قیمت است. وی در ادامه افزود: در نانوایی‌ها نان باقیمت‌های مختلف ارائه می‌شود که منجر به آشفتگی و نابسامانی شده است. امامی امین درباره قیمت‌های جدید بیان داشت: دولت ۵ سال است که افزایش قیمت نان نداشته اما در سال جاری هزینه‌های نانوایان بالا رفته لاجرم مجبور به تغییر قیمت هستند.معاون استاندار این تغییر قیمت در ساماندهی نانوایان دانست و گفت: خیلی‌ها افزایش سرخود داشتند بر اساس مصوبه تنظیم بازار کشور قیمت و وزن نان‌های سنتی و آزاد پز مشخص‌شده است. وی درباره اجرایی شدن ابلاغ نرخ جدید تصریح کرد: احتمالاً قیمت‌های جدید عملیاتی شود در خیلی از نانوایی‌ها باید کاهش قیمت داشته باشند با ساماندهی قیمت‌ها افزایش خودسرانه قیمت‌ها را کاهش می‌دهیم.محمد امامی امین درباره کنترل و نظارت بر طرح ساماندهی قیمت نان خاطرنشان کرد: از روز شنبه تیم‌های بازرسی تمام نانوایی‌ها را سر کشی کرده و قیمت‌ و وزن نان را بازرسی می‌کنند.

محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت با بیان این که نان گران نشده، گفت: اگر نرخ جدیدی برای نان اعلام شده، در راستای یکسان‌سازی قیمت‌ها و امکان نظارت بیشتر است.وی در ادامه با بیان اینکه برای تغییردرقیمت نان دوسناریو مطرح بود، گفت: یک سناریو افزایش قیمت گندم و سناریوی دیگر افزایش قیمت نان بود،امادولت در نهایت تصمیم گرفت، تا قیمت گندم یارانه‌ای برای تهیه آرد نانوایی‌ها تغییر نکند و همچنان گندمی که در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد،به نرخ یارانه‌ای باشد.اظهارات این مسؤول وزارت صنعت اتفاقاتی که درسطح شهر و اطلاعیه‌های رسمی اتحادیه نانوایان در تناقض است.

دولت برای هزینه‌های افزایش قیمت نان جایگزین پیدا کند

میثم مهرپور، کارشناس اقتصادی

نان به دلیل اینکه یکی از نیازهای روزانه مردم است سختی زیادی برای تصمیم گیری برای تغییر قیمت ها دارد.افزایش قیمت نان سالهاست مطرح است و با توجه به اینکه در یک سال اخیر قیمت تمام کالاها و محصولات افزایش داشته به نظر افزایش قیمت به حد تعادل منطقی به نظر می رسد. اما همانطور که اشاره شد در افزایش قیمت نان به دلیل حساسیت هایی که وجود دارد باید درنگ داشت. مدت هاست که به دلیل افزایش قیمت ها در بازارها نانوایی ها درخواست افزایش قیمت نان را داشته اند اما دولت تا می توانست این درخواست را اجرایی نکرد چراکه نان قوت غالب مردم است و نمی توان بی گدار به آب زد. اما افزایش قیمت نان اجرایی شد اما نکته ای که وجود دارد تکذیب و تاییدهایی است که در این رابطه وجود دارد و مردم را سرگردم کرده است.

این تاییدها و تکذیب ها موجب شده هر نانوایی نرخ دلبخواهی را برای خود داشته باشد و نظارت نامناسب نیز موجی ادامه تخلفات شده است. توصیه این است که اولا دولت با صرفه جویی در برخی از هزینه های خود یا ایجاد درآمد از برخی از ظرفیت‌های اقتصادی مثل ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید مثل مالیات بر عایدی سرمایه و مجموع درآمد هزینه‌های افزایش قیمت نان را با پرداخت یارانه غیر مستقیم پوشش دهد و یا حداقل گزینه‌هایی مانند قیمت منطقه‌ای نان در دستور کار دولت قرار گیرد. به این ترتیب نانوایی ها می توانند جبران افزایش هزینه ها را از دولت دریافت کنند و فشاری به مردم بایت تهیه نان وارد نشود. دولت باید جایگزین هایی را برای جبران خسارت هایی که از افزایش قیمت ها ایجاد شده است را برای نانوایی داشته باشد. نان به هر ترتیب در کشور گویی نقطه ضعف مردم است و نمی توانند افزایش قیمت آن را بربتابند. مسوولان باید نظارت را بر بازار نان و نانوایی ها نیز افزایش دهند تا موج قیمت گذاری سلیقه ای نان بخواید.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.