صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / روند کند خروج از بانکداری سنتی
روند کند خروج از بانکداری سنتی
Male hands using mobile banking on smart phone

تغییر روش درآمدزایی در سیستم بانکداری با بانکداری نوین تحقق پیدا می کند

روند کند خروج از بانکداری سنتی

کسب و کار- جا افتادن فرهنگ استفاده از خدمات نوین بانکداری در بین مردم، تقریباً سخت است زیرا آنها تا مدت‌ها عادت کرده بودند برای انجام امور بانکی به صورت سنتی به شعب مراجعه کنند و زمانی که مبلغی به دفترچه آنها اضافه می‌شود، آن را در دفترچه حساب بانکی خود ببینند و دیدن اینکه مبلغ جدید در دفترچه‌های بانکی وارد می‌شود، برای آنها اطمینانی را ایجاد می کند؛ حال اینکه شما بتوانید از طریق کلیک کردن در تلفن همراه و یا اینترنت، مبلغی را جا به جا کنید و تنها یک شماره پیگیری داشته باشید، شاید هنوز برای بسیاری از اقشار جامعه جا نیفتاده باشد که این موضوع، می‌تواند مانند همان سیستم سنتی حضور در شعبه بانک باشد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، البته ناگفته نماند که امروز مسیر حرکت به سمت بانکداری باز و نوین تقریبا هموار شده و با همکاری بانک ها و مشتریان می توانیم در آینده ای نزدیک به این هدف که درآمدزایی بیشتر سیستم بانکداری و درسافت خدمات بهتر به مشتریان است دست پیدا کرد.

با توسعه بانکداری الکترونیک و ورود خدمات نوین بانکی به‌نظام بانکی کشور، ارائه خدمات به مشتریان شکل دیگری به خود گرفت و توانست شرایطی را ایجاد کند تا افراد به‌واسطه این ابزارها بتوانند بدون لحاظ کردن قید زمان و مکان؛ خدماتی که می‌خواهند را دریافت کنند. باوجود مزیت‌های این نوع خدمات، تلاش‌ها برای توسعه این بخش نیز افزایش یافت که نتیجه هم این شد که با توسعه ابزارها و فراهم شدن زیرساخت‌ها، شبکه بانکی ایران نسبت به یک دهه قبل تغییرات زیادی را تجربه کند. اما در این راه، هنوز به مقصد نهایی که خروج کامل از بانکداری سنتی است، نرسیده‌ایم و در این مسیر همچنان خلأها و مشکلاتی وجود دارد. دراین‌باره کارشناسان می‌گویند اگر بخواهیم نگاهی به پیشرفت نظام بانکداری الکترونیک در ایران داشته باشیم، می‌توان گفت خدماتی که از سوی نظام بانکی به مشتریان و بخش‌های مختلف ارائه می‌شود، در حد استانداردهای جهانی است و زیرساخت‌های لازم توسط بانک مرکزی و نظام بانکی کشور فراهم شده است. اما موضوعی که دراین‌بین وجود دارد، شعبه‌محوری بانک‌هاست که با توسعه بانکداری الکترونیک مغایر است.

باوجود گسترش ابزارهای الکترونیک بانکی، زمان این فرارسیده که نظام بانکی کشور از بانکداری سنتی فاصله بیشتری بگیرد، شعب فیزیکی بانک‌ها حذف و جای آن را ارائه و استفاده بیشتر از خدمات بر بستر اینترنت و بانکداری بگیرد. فرهاد اینالوئی، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در این رابطه می گوید: الزام حرکت بانک‌ها به سوی بانکداری باز به دلیل مسئله پیدایش و حضور کسب و کارهای دیجیتال به صورت مرسوم در جامعه است که باعث شده تا بانک‌ها برای تغییر مدل تحت فشار قرار بگیرند و این نیاز وجود داشته باشد؛ در حقیقت مشتریان درخواست تغییرات در خدمات دارند و بانک‌ها به دنبال تغییر نیستند.

تحول در نحوه درآمدزایی بانک ها

ولی الله فاطمی، بنیانگذار توسن- کارشناس ارشد حوزه پرداخت

سیستم بانکداری در حال حاضر باید همگام با سیستم به روز دنیا باشد تا بتواند به ادامه معاملات و تبادلات بانکی بپردازد. در دنیا سیستم بانکداری باز رواج پیدا کرده و از طرفی دیگر شاهد ارایه گسترده خدمات نوین و دیجیتال هستیم. رمز موفقیت و پایداری روابط تجاری این است سیستم بانکداری را به سمت بانکداری باز و دیجیتال پیش ببریم. در قدم اول شاید مقاومت هایی دیده شود هم از سمت نظام بانکداری و هم از سمت مردم که سالهای سال است با بانکداری سنتی روبرو بوده اند و اعتماد زیادی به آن دارند. اما رمز موفقیت و بقای نظام بانکداری حرکت به سمت خط مقدم سرویس‌های نو بانکداری خرد است که امروز تا حدودی شاهد ارایه این سرویس ها و خدمات هستیم.

از طرفی دیگر دلیل حرکت به سوی بانکداری باز این است که بانک‌ها به دنبال قرار گرفتن در محور کسب و کارها و جمع آوری آن‌ها در کنار خود هستند چرا که این قابلیت در بانکداری سنتی وجود ندارد و شعبه آخرین نقطه تماس بانک با کسب و کارها به شمار می‌رود این در حالی است که ارتباط از طریق نظام الکترونیک با استفاده از بانکداری باز امکان حضور کسب و کارها در داخل بانک فراهم می‌شود و قابلیت تبادل اطلاعات به معنای دریافت اطلاعات کسب و کارها در عین سرویس دهی وجود دارد که همین مسئله نشان می‌دهد بانکداری باز نظامی دو سویه است. باید سرعت حرکت به سمت سرویس‌های نو بانکداری خرد افزایش پیدا کند تا مردم و مشتریان نیز به این روش جلو بروند. باید شکل نظام بانکداری تغییر پیدا کرده و شاهد تحول در نحوه درآمدزایی بانک ها باشیم. پتانسیلی که در درآمدزایی از این طریق وجود دارد قابل مقایسه با سیستم بانکداری سنتی نبوده و همین امر ضرورت اجرا و تحقق آن را بیش از قبل نشان می دهد.

همچنین مطالعه کنید:

نرخ مشارکت اقتصادی افزایش یافت/تسهیلات ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی اشتغال

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز، وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.