به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، حمید حسینی دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق در همایش تجارت با عراق در افق ۲۰۲۰ اظهار کرد: یکی از مهمترین نیازها برای ارتباط با بازارهای خارجی به خصوص عراق، داشتن اطلاعات کافی است؛ بدون شک افرادی که با علم و به صورت مستقیم با عراق تجارت میکنند متفاوت با شرکتهای وابسته به دلالهای عراقی هستند.
او ادامه داد: هدف اصلی این همایش فراهم کردن اطلاعات مناسب برای تجارت با این کشور است؛ در تجارت با بسیاری از کشورها میتوانید به سایتهای بازار جهانی مراجعه کرده و اطلاعات کسب کنید اما متاسفانه اطلاعات مناسبی از این کشور در دسترس نیست.
حسینی با تاکید اهمیت داشتن اطلاعات مناسب تصریح کرد: تجارت با عراق به پیگیری فراوان احتیاج دارد؛ باید به طور مداوم بر عملکرد ان نظارت و پیگیری کنید. شرکتهای بسیاری هنوز از ظرفیتهای موجود در عراق استفاده نکردهاند، کمتر شاهد فعالیت شرکتهای خدمت رسان یا شرکتهای دانشبنیان در عراق هستیم؛ عمده صادرات ما به محصولات اختصاص پیدا کرده است.
دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: امسال تمام رقبا تلاش میکنند تا با ایجاد دفاتر جدید بازرگانی جایگاه اول را در صادرات به عراق را کسب کرده و ایران را از این جایگاه خارج کنند. برخی کالاها جایگاههای بسیار مناسبی در بازار عراق کسب کردهاند؛ بازار عراق در برخی محصولات مثل لبنیات، ایزوگام، خودرو و غیره به تولیدات ایرانی اختصاص پیدا کرده است؛ تجارت با این نیاز به توجه و تلاش ویژه دارد، متاسفانه برخی با رفتن به عراق به دنبال زیارت و استراحت هستند و این موضوع خریداران عراقی را دلسرد خواهد کرد.
او بیان کرد: ۲۵ گروهکالایی در گمرک کشور تعریف شده است و کشور عراق از معدود کشورهایی است صادرات در هر ۲۵ گروه وجود دارد. کشور عراق اهمیت بسیاری برای صنعت قائل است و به سمت صنعتی شدن و ایجاد اشتغال حرکت میکند؛ ما به دنبال ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک هستیم همچنین سعی داریم طی فرایندی کالای خود را از طریق عراق به سایر کشورها صادر و کالاهای مورد نیاز خود را وارد کنیم.
حسینی تشریح کرد: با توجه به این که عمده صادرات عراق مربوط به نفت است، اغلب کاتینرهای آنها خالی به مبدا بازمیگردند در حالی که میتوانیم بخش زیادی از نیازهای کشور را با همین خطوط حمل و نقل به ایران برسانیم. انجام این فرایند تاثیر چشم گیری بر تعاملات اقتصادی ایران و عراق خواهد داشت.