صفحه اصلی / اسلایدر / کاهش معافیت های مالیاتی
کاهش  معافیت های   مالیاتی

«کسب و کار» جایگزینی مالیات‌های جدید با درآمد نفتی را بررسی می‌کند

کاهش معافیت های مالیاتی

کسب و کار نیوز- کاهش درآمدهای نفتی و خطر کسری بودجه برای تامین هزینه‌ها باعث طرح پیشنهاداتی از سوی مسئولان برای حل موضوع شده است. از جمله موضوعی که از سوی رییس سازمان برنامه و بودجه برای حل این مسئله ذکر شده شامل حذف یارانه پنهان عامل های انرژی و تکیه بر درآمدهای مالیاتی و تعیین پایه‌های مالیاتی جدید است. هدف این است که هزینه‌ها از طریق درآمدهای مالیاتی جدید مثل مالیات بر سرمایه، جبران شود و یا اینکه از بخشی از معافیت‌های مالیاتی صرف نظر شود. هر چند عملیاتی شدن این صحبت‌ها جای سوال دارد. اما موضوع این است که آیا می‌توان کسری بودجه را با این درآمدها پر کرد و اینکه تا چه اندازه امکان تحقق این برنامه ها وجود خواهد داشت؟ از سویی ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی تا چه اندازه در افزایش درآمدهای مالیاتی موثر خواهد بود؟

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، به اعتقاد کارشناسان ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی و همچنین حذف یارانه پنهان یک سیاست بلندمدت است و از آنجایی که ذی‌نفعان با آن مخالفت می‌کنند، ممکن است به مرحله اجرا نرسد و یا حداقل با توجه به شرایط موجود، بستر اجرای آن به طور کامل ممکن نباشد. مگر آنکه دولت سیاست محکم و عزم جدی‌ای بر اجرای آن داشته باشد.
یکی از اقداماتی که دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی انجام داده، الزام مشاغل به پرداخت مالیات و نصب دستگاه‌های کارتخوان در این بخش ها برای جلوگیری از فرار مالیاتی است که در رابطه با پزشکان نیز اجرا شده است. با این حال این اقدامات هنوز کاهش فرارهای مالیاتی را تضمین نکرده است.
بر اساس اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه درآمد نفت فقط برای بودجه عمرانی است، تعدادی از معافیت‌های مالیاتی حذف، دامنه مالیات‌ها گسترده، مالیات جدید مثل مالیات بر سرمایه وضع می‌شود و یارانه پنهان انرژی را حذف می‌کنند.
در همین رابطه محمدباقر نوبخت گفت: برای جایگزین کردن منابع نفتی سه پیشنهاد ارائه شده که یکی از آنها حذف یارانه پنهان عامل‌های انرژی است.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه یکی دیگر از منابع، درآمدهای مالیاتی است، اضافه کرد: اما نه به معنای اینکه ما بخواهیم ضرایب مالیات‌های موجود را افزایش دهیم بلکه حتی با توجه به شرایط موجود قرار شده است تا ضرایب بنگاه‌های تولیدی را کاهش دهیم.

وی افزود: بنابراین درآمدهای مالیاتی از تعیین پایه‌های مالیاتی جدید همچون مالیات بر عایدی سرمایه و حذف معافیت‌های بی مورد که نیازی به وجود آنها در شرایط جنگ اقتصادی نیست، تامین خواهد شد.

حسن مرادی، کارشناس اقتصادی

حرکت به سمت عدالت مالیاتی

در کشور های توسعه یافته منبع اصلی درآمد دولت، منابع مالیاتی است که از طریق مشاغل خدماتی، تولیدی و بخش‌های مختلف تامین می‌شود. هدف از پرداخت مالیات ایجاد توزان و برابری در اقتصاد است. اما در کشور ما بخش‌هایی از مالیات معاف است و همچنین دلالی و واسطه گری مشمول مالیات نمی‌شود. در حالی که فلسفه مالیات در رابطه با فعالیت‌های غیرمولد، مقابله با اینگونه فعالیت‌ها و کاهش جذابیت آن است. صحبت‌های نوبخت نشان می‌دهد، بودجه در حال حرکت به سمت عدالت مالیاتی است و دولت چاره ای جز پذیرش پایه‌های مالیاتی جدید و ایجاد آن ندارد. در حال حاضر که درآمدهای نفتی کاهش پیدا کرده، این نیاز بیشتر از همیشه احساس می‌شود و به نظر می‌آید این آخرین راه برای عبور از بحران کسری بودجه و البته بهترین راه آن باشد. اما باید دقت داشت، میزان مالیات‌های تعیین شده باید به گونه‌ای باشد که فرار مالیاتی را در پی نداشته باشد. طبیعتا در رابطه با حذف معافیت‌های مالیاتی یک سری به خصوص ذی نفعان مخالف خواهند کرد. اما دولت برای اجرای این امر باید عزمی جدی داشته باشد. از دیگر پیشنهادات که به مراتب شرایط اقتصاد را برای حرکت به سمت عدالت مالیاتی، مهیا می‌کند، حذف یارانه پنهان است که باعث هدررفت منابع و ذخایر طبیعی کشور و درآمدزایی جدید برای دولت می‌شود. با برقراری عدالت مالیاتی، کمک به اقشار ضعیف وکم درآمد برای دولت راحت تر شده و همچنین یارانه به دست اقشار واقعی و نیازمندان خواهد رسید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.