صفحه اصلی / اسلایدر / کم فروشی در فروش چادر مشکی
کم فروشی در فروش چادر مشکی

مواد اولیه تولید چادر مشکی 400 درصد گران شد

کم فروشی در فروش چادر مشکی

کسب و کار- چادر مشکی یکی از مهم ترین پوشش های بانوان ایرانی است که در سالهای اخیر در تامین آن مشکلاتی ایجاد شده است که برخی از فعالان این بازار آن را به وجود مافیای پارچه چادری مربوط می دانند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، مطابق آمارهای مختلف سالانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون مترمربع میزان نیاز کشور به پارچه چادر مشکی است. این میزان مصرف به طور قطع افراد بسیاری را به واردات چادر مشکی و ایجاد مافیای آن ترغیب می کند. پروسه تولید چادر مشکی خاص است. در بحث پتروشیمی و مواد اولیه آن مشکلی وجود ندارد، اما نوع نخ مورد نیاز تولید چادر مشکی و همچنین رنگرزی آن متفاوت است. نخ مورد نیاز پارچه چادر مشکی ITY است که این نخ طی چند سال گذشته تنها از سوی چند شرکت وارد کشور شده است. به دلیل نیاز کشور در چند سال گذشته چند کارخانه تولید پارچه و چادر مشکی در کشور راه اندازی شد که متاسفانه نخ مورد نیاز پارچه چادر مشکی کاملا وارداتی است و به دلیل سود بالای واردات، مافیای واردات این پارچه با ایجاد مانع در مسیر ورود نخ به کشور، اجازه رونق تولید کارخانجات نساجی داخلی را گرفته اند.

مدیرعامل کارخانه حجاب شهرکرد در این رابطه گفته است که فروش چادر مشکی وارداتی با کم فروشی انجام می‌شود. میرمحمدتقی دانایی هوشیار تصریح کرد: پارچه تولیدی کارخانه حجاب در بازار به صورت متری ولی پارچه‌های وارداتی به صورت یاردی به فروش می‌رسند؛ هر یارد ۹۱٫۴ سانتی‌متر است، یعنی میزان اندازه چادر وارداتی ۱۰درصد کمتر از چادر داخلی است و به نوعی در این زمینه کم‌فروشی می‌شود.

وی افزود: اگر به همان اندازه‌ای که هزینه برای واردات چادر مشکی اختصاص می‌یابد به شرکت حجاب نیز برای رنگ و مواد شیمیایی تسهیلات اعطا کنند، طبیعتا قیمت قواره‌های چادر مشکی در بازار به‌شدت کاسته خواهد شد و می‌توان گفت متوسط قیمت فعلی ۸۰ تا ۱۷۰ هزار تومان محصولات به ۵۰ تا ۱۴۰ تومان خواهد رسید، بنابراین اگر تعرفه رنگ و مواد شیمیایی کاهش یابد، قیمت تمام‌ شده چادر مشکی در بازار کاهش می‌یابد. در ۱۶ ماه گذشته قیمت نخ مورد استفاده در چادر مشکی از ۹۰۰۰ تومان به ۲۹ هزار تومان رسیده است. قیمت عمده مواد اولیه چادر مشکی حدود ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.

در حوزه چادر مشکی و واردات پارچه دلالان فعالیت می کنند

مرتضی منصوری، نایب رئیس اتحادیه صنف محصولات نساجی اصفهان

در هر بخش و بازاری که سوددهی در آن وجود داشته باشد دلالان و واسطه ها به آن ورود کرده اند تا واحدهای صنفی مجاز از همان درآمدی که به دلیل رکود بازار کاهش زیادی پیدا کرده است باز بمانند. در حوزه چادر مشکی و واردات پارچه آن دلالان فعالیت می کنند و بازار توانایی مقابله با مافیای این بازار را تا به امروز نداشته است.قیمت چادر مشکی در بازار افزایش پیدا کرده و در دو ماه محرم و صفر این افزایش قیمت به دلیل افزایش نیاز دوچندان شده است که برای مشتریان قابل پذیرش نیست. بیشتر چادرهای مشکی از کره جنوبی به ایران وارد می شود و از سوی دیگر به دلیل قاچاق ورود پارچه مشکی به کشور، از میزان دقیق واردات چادر مشکی آمار دقیقی وجود ندارد.

تمام این اتفاقات و وجود دلالان و مافیا در بازار چادر مشکی مشکلاتی را ایجاد کرده که باید برای حل آن برنامه جامع و مداومی را اجرایی کرد. پروسه تولید چادر مشکی متفاوت از دیگر محصولات و کالاهای نساجی و پوشاک است به همین دلیل باید برای توسعه خط تولید این کالا چاره ای اندیشیده شود و برای مواد اولیه ای که باید پتروشیمی تامین کننده آن باشد راه حل اساسی وجود داشته باشد. اگر چادر مشکی که مصرف آن در کشور وجود دارد و تعداد مشتریان آن نیز کم نیست در ایران و به صرفه تر تولید شود می تواند سوددهی خوبی برای این صنعت داشته باشد.

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.