صفحه اصلی / سرخط خبرها / حجت الاسلام رئیسی: باید هزینه جرم و فساد در کشور بالا برود

حجت الاسلام رئیسی: باید هزینه جرم و فساد در کشور بالا برود

کسب و کار نیوز - رئیس قوه قضائیه گفت:ما تردید نداریم که باید هزینه جرم و فساد در کشور بالا برود؛ چه برای کسی که دست به فساد زده است و چه برای کسی که چشم بر فساد بسته است و نمی شود غیر از این عمل کرد.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در هفتمین اجلاس رسمی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که به منظور تبیین عملکرد قوه قضائیه در این اجلاس سخن می‌گفت، با اشاره به جایگاه عدالت در مفاهیم دینی و بیانات حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب تاکید کرد: اکنون که چهل سال از پیروزی انقلاب می­ گذرد، انتظار مردم و اقتضای انقلاب اسلامی اجرای عدالت است.
وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در دوره‌های های متفاوت قوه قضائیه در چهل سال گذشته، گفت: همه بزرگوارانی که در این قوه مسئولیت داشته‌اند سعی کرده‌اند این دستگاه به دستگاه قضای اسلامی نزدیک شود، اما باید این نکته را در نظر گرفت که اگر چه سیرت دستگاه قضای ما اسلامی است، اما صورت قضای ما با صورت قضای اسلامی فاصله دارد و باید اصلاح قالب قضایی در کشور، متناسب با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت شکل بگیرد.
رئیسی اضافه کرد: در این قضیه تصیم گرفته شد بخشی از مجربین دستگاه قضایی، بخشی از حوزه های علمیه و بخشی از صاحب نظران دانشگاه به کار گرفته شوند تا با یک کار علمی، قالب متناسب با قضای اسلامی را طراحی کنند.

رئیس قوه قضائیه با تشریح وضعیت افکار عمومی در زمینه اجرای عدالت گفت: سال‌ها جامعه با مسأله اعلام فساد و اختلاس روبرو بود و این اطلاع رسانی‌ها که فقط به اعلام فساد اختصاص داشت و دشمن هم بدان می‌دمید، اعتماد مردم را خدشه دار کرده بود و این برای نظام جمهوری اسلامی که پشتوانه آن اعتماد و دلدادگی مردم است خطرناک است و باید آن را سریع معالجه کرد. بر این اساس ما این موضوع را مطرح کردیم که هاضمه نظام اسلامی فساد را نمی‌پذیرد و فسادناپذیری در متن نظام اسلامی است و باید با فساد برخورد شود.

رئیسی راه­کار برخورد با فساد و ایجاد اعتماد عمومی را رسیدگی دقیق و عادلانه به تمام پرونده‌هایی که در ذهن مردم دغدغه ایجاد کرده اند، دانست و افزود: اگر بدون این که کسی جزو خطوط قرمز به حساب بیاید به این پرونده ها رسیدگی شود و نتیجه هم به مردم اعلام شود، اعتماد مردم به نظام اسلامی احیا خواهد شد و این کار هم آبروی نظام را تضمین می کند و هم باعث صیانت از مدیران و مسئولان سالم خواهد شد.

وی ادامه داد: راه­کار دیگر این است که دستگاه قضایی با رعایت سه اصل مهربانی، اقتدار و تدبیر، زمینه ای را فراهم کند تا هر کس بتواند هر فسادی از هرکسی سراغ دارد به این دستگاه اعلام کند که اگر این اتفاق بیفتد از افشاگری های غیرقانونی و بدون سند پیشگیری خواهد شد.

رئیسی اصلاح قوانین و ساختارها را یک ضرورت ناگزیر برای جلوگیری از تولید پرونده در دستگاه قضایی برشمرد و گفت: موضوعی مانند قاچاق سازمان یافته، اساس تولید را تهدید می کند و اصلا سخن گفتن از رونق تولید بدون مبارزه با قاچاق امکان ندارد.

رئیس قوه قضاییه قوه قضائیه اصلاح نظام پولی و بانکی و اصلاح ساختاری در موضوعی مانند خصوصی سازی را مقدمه جلوگیری از فساد برشمرد و گفت: به دنبال آن هستیم که با فعال کردن وظیفه نظارتی قوه قضائیه، معضلاتی که در موضوعاتی مانند خصوصی سازی و نیز فرار مالیاتی وجود دارد را حل کنیم.

وی تصریح کرد: ما تردید نداریم که باید هزینه جرم و فساد در کشور بالا برود؛ چه برای کسی که دست به فساد زده است و چه برای کسی که چشم بر فساد بسته است و نمی شود غیر از این عمل کرد.
رئیس قوه قضائیه یادآورشد: هم باید با فساد برخورد کرد و هم با روابط ناسالم، لذا ما از بخش‌های نظارتی در قوه قضائیه هم خواسته‌ایم مراقبت کنند تا با روابط ناسالمی که احیانا در قوه قضائیه هم وجود دارد برخورد شود.

رئیسی  اظهارداشت: بررسی ها نشان می دهد فضای بی اعتمادی که در کشور وجود دارد به این بر می گردد که مسئولین عزم برخورد با فساد را ندارند. باید بگذاریم مزه شیرین عدالت به کام مردم خوش بیاید.

رئیس قوه قضاییه به پیام  رهبری در سال ۸۰ با موضوع مبارزه با فساد اقتصادی اشاره کرد و افزود: اگر تکالیفی که برای سه قوه در آن پیام مشخص شده است اجرا شود، امید در دل مردم احیا خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.