صفحه اصلی / اسلایدر / بحران بنگاه های خاموش
بحران بنگاه های خاموش

بسیاری از کارخانه ها و شهرک های صنعتی تبدیل به سوله و بارانداز شده است

بحران بنگاه های خاموش

کسب و کار نیوز-موضوع تعطیلی شرکت‌ها در شهرک های صنعتی مدت‌ها است که به دغدغه و نگرانی دولت تبدیل شده است و طی دو سال اخیر با وجود تلاطمات بازار تشدید هم شده. اما مسئله اینجاست که هنوز طرح و برنامه‌ای برای کمک به این مسئله و حل آن ارائه نشده است. به گفته کارشناسان واردات بی‌رویه کالا به داخل، سیاست‌های ضد تولید دولت، بی‌ثباتی اقتصادی، تورم بالای تولید و همچنین پیش‌بینی‌ناپذیری اقتصادی به این مسئله دامن زده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، اما برخی از کارشناسان معتقدند که شهرک‌های صنعتی معضل ریش‌ ای دارد و مشکلات موجود آن بیشتر ناشی از سودجویی برخی از افراد است که با بهانه فعالیت اقتصادی در این شهرک‌ها شرکتی راه‌اندازی کرده شده و بعد از اخذ تسهیلات بانکی آن را به حال خود رها کرده‌اند و دیگر امیدی به کامل شدن چرخه فعالیت این شرکت‌ها نیست. از سویی برخی از مدیران این شرکت‌ها در خارج از کشور به سر می‌برند و این شرکت‌ها را به حال خود رها کرده‌اند.
در همین فتح الله بیات مقام مسئول کارگری احیای بنگاه‌های راکد و خاموش را خواستار شد و گفت: دولت به داد کارخانه‌ها و شهرکهای صنعتی برسد که تبدیل به سوله و بارانداز شده‌اند.
وی با بیان اینکه امروز سرمایه‌گذاری برای ایجاد شغل جدید سخت است، افزود: کارگاه‌ها و شهرکهای صنعتی زیادی داریم که اکنون سوله هایشان در حال خاک خوردن است. دولت و وزارتخانه‌های متولی باید این بنگاههای خاموش را شناسایی و در بازپرداخت بدهی‌هایشان کمک کنند.
به اعتقاد وی به جای طرح یارانه دستمزد، دولت باید به داد کارخانه‌ها و شهرکهای صنعتی برسد و آنها را سرپا نگه دارد که هزینه کمی دارند. امروز شهرکهای صنعتی که سرمایه‌های عظیمی در آنها نهفته به جای تولید و جذب نیرو به بازار کار، به سوله و بارانداز تبدیل شده‌اند. لذا به جای دادن یارانه دستمزد بهتر است به احیای این بنگاهها بپردازیم تا هم تولید نفسی بگیرد و هم نیروهای کار شاغل را از دست ندهیم.
آمارها از واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی نشان می‌دهد از مجموع واحدهای فعال و ۱۱۸۰۷ واحد معادل ۳۵.۷ درصد با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت و ۱۴۰۵۵ واحد معادل ۴۲.۵ درصد با ظرفیتی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و تنها ۷۱۴۰ واحد معادل ۲۱.۸ درصد با بیش از ۷۰ درصد مشغول فعالیت هستند.

علیرضا کلاهی صمدی، فعال اقتصادی

معضل گرانی مواد اولیه

بحران تعطیلی و یا رکود شرکت‌ها در شهرک‌های صنعتی بسیار عمیق تر از آن است که با راه حل‌های مقطعی برای آن فکری اندیشید. یکی از مهم‌ترین اقدامات برای کمک به شهرک‌های صنعتی، اصلاح ساختارها و روش‌های حمایت از تولید است که مشمول واحدهای تولیدی این شرکت‌ها هم خواهد شد. برای مثال شرکت‌های شهرک‌های صنعتی از مشکل نقدینگی رنج می‌برند و برای تامین مواد اولیه موانع زیادی دارند. گرانی مواد اولیه، مانع از تولید واحدها در شهرک‌های صنعتی شده است.یکی از راهکارهای پیشنهادی این است که دولت مواد اولیه را به صورت اعتباری به این شرکت ها ارائه بدهد و یا اینکه بانک‌ها با واحدهای تولیدی برای حل معضل تولید، هماهنگی بیشتری داشته باشند. برخی از این شرکت‌ها از سوی مدیران به حال خود رها شده‌اند و هیچ فعالیتی در این شهرک‌ها ندارند. مشوق های مالیاتی و بیمه‌ای از این شرکت‌ها و همچنین حل معضل نقدینگی و تامین مواد اولیه مهم‌ترین کمک دولت به این شرکت‌ها و احیای واحدهای تعطیل آن است. از سویی باید از سوی سازمان‌های مسئول مثل وزارت صمت بررسی شود که چه تعداد از این شرکت‌ها و به چه دلیل تعطیل است؟ بررسی این موضوع و رسیدگی به مشکلات این شرکت‌ها، گام دیگر در راستای کمک به احیای شرکت‌های تعطیل و رشد اشتغال در شهرک‌های صنعتی است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.