صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / شکست استارت آپ ها با غفلت از بازار هدف
شکست  استارت آپ ها  با  غفلت  از  بازار هدف

رفتار بازار اصل تعیین کننده در حیات یا شکست یک استارتاپ است

شکست استارت آپ ها با غفلت از بازار هدف

کسب و کار- راه‌اندازی استارت‌آپ کار دشواری است و نگهداری از آن در بازار، دشوار‌تر. اما اگر استارت‌آپی اصول اولیه را از زمان خلق ایده تا عرضه محصول رعایت و به آن ها توجه داشته باشد به‌راحتی از بازار حذف نمی‌‌شود. این بدان معناست که با بررسی دلایل مختلف از بین رفتن استارت‌آپ‌ها، این نتایج به دست آمد که که یک مثلث فرضی برای بقا در بازار وجود دارد. سه ضلع این مثلث عبارت‌اند از: تحلیل نتایج، تمرکز بر فرهنگ و بررسی بازخورد‌ها؛ اگر استارت‌آپی این سه اصل اساسی بقا در بازار را رعایت کند به راحتی از بازار حذف نمی‌‌شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه کیارش حسینی کارشناس فناوری اطلاعات در حوزه استارت‌آپ‌ها می گوید: ایده بخشی از موضوع است. استارت‌آپ‌ها با یک ایده ابتدایی شروع می‌کنند. به بیانی دیگر استارت‌آپ‌ها با یک صورت مسئله مشخص کار خود را شروع می‌کنند و بر اساس بازخورد مشتریان خود، محصول یا خدمت خود را بازبینی می‌کنند. مهم این است که در این چرخه بازخورد سریع‌تر شکل بگیرد تا استارت آپ قبل از آنکه منابعش به پایان برسد به نقطه تناسب صورت مسئله و راهکار برسد. به عنوان مثال حدود ۱۰ سال پیش یک استارت آپ ایرانی کار خود را با توسعه سیستم عامل اندروید به زبان فارسی شروع کرد چرا که در آن زمان اندروید برای ایرانیان ساپورت نمی‌شد اما توسعه این محصول کاری بسیار پیچیده و بیش از نیاز کاربرانی بود که می‌خواستند از اپلیکیشن‌های اندروید استفاده کنند.

وی ادامه داد: به همین دلیل این تیم استارت آپی با چرخشی در مدل کسب و کار خود، متوجه شد که اگر به جای توسعه سیستم عامل اندروید فارسی بستری برای ارئه اپلیکیشن‌های بین المللی و اپلیکیشن‌های ایرانی ارئه کنند، مشکل کاربران ایرانی را حل خواهند کرد. به این ترتیب راهکار ارئه شده برای مسئله عدم وجود سیستم عامل اندروید به زبان فارسی به مسئله نبود بستری برای ارائه اپلیکیشن‌ها به ایرانیان تغییر کرد. این نمونه‌ای از تغییر ایده اولیه راهکار در یک کسب و کار استارتاپی است. حسینی گفت: این تیم استارت آپی متوجه شد که بازار خودش را با ایده توسعه سیستم عامل اندروید به زبان فارسی وفق نمی‌دهد و به این نتیجه رسیدند که لازم نیست اندروید را فارسی کنند، بلکه باید یک نسخه فارسی برای پلی‌استور ایجاد کنند. در حال حاضر این کسب و کار به عنوان یک مرجع برای دانلود اپلیکیشن‌های ایرانی است.

کارشناس فناوری اطلاعات در حوزه استارت‌آپ‌ها تاکید کرد: به طور کلی استارت‌آپ‌ها بهتر است ابتدا با مطالعه دقیق مشتریان هدف خود،کمینه محصول قابل ارائه به مشتری را آماده کنند که به کمک آن محصول بتوان به مشتریان وصل شد و چرخه‌ بازخورد را تشکیل داد. منظور از چرخه بازخورد، آن است که استارت‌‌آپ بتواند محصول را بسازد یا تغییر دهد، داده‌های مربوطه به رفتار مشتری را جمع آوری و اندازه گیری کند و بیاموزد و دو مرتبه بسازد، اندازه‌گیری کند و بیاموزد. رفتار بازار اصل تعیین کننده در حیات یا ممات یک استارتاپ است. در کسب و کار استارتاپ تغییرات کوچک تأثیرات بزرگی در موفقیت کسب و کار دارند. همانطور که نبود یک امکان می‌تواند نارضایتی برای مشتری ایجاد کند، پیچیدگی محصول یا امکانات بیش از نیاز مشتری نیز می‌توانند سبب سردرگمی مشتریان شود. قبل از تست بازار، نمی‌توان به محصول بهینه برای مشتری رسید. به همین دلیل شکل گیری چرخه بازخورد و تغییرات سریع محصول استارت‌آپ، می‌تواند آن را به موفقیت نزدیک کند.

برتری استارت آپ ها نسبت به سنتی ها در ثبت بازخوردها

علی جاهدی، مشاور کسب و کار

از شکل گیری ایده تا رسیدن به مرحله نهایی تولید محصول و عرضه آن در بازار اصولی برای تیم های استارت آپی و به طور کلی کسب و کارهای نوین وجود دارد که پایبندی به آن ضامن موفقیت خواهد بود. از مراحل اولیه خلق ایده و تشکیل تیم باید به اصل بازخورد بازار و مشتریان به محصول ارائه شده توجه داشت. اینکه محصولی که تولید می شود در ابتدا نیاز بازار خواهد بود یا خیر و دوم اینکه پس از تولید و عرضه به دنبال بازخوردها در بازار و مشتریان بود. این بازخوردها تعیین کننده ادامه موفقیت آمیز فعالیت و از دور خارج نشدن استارت آپ خواهد بود. بدین ترتیب در تشکیل یک کسب و کار و استارت آپ باید بازار هدف شناسایی شود و برای تولید محصول باری به هر جهت نبود. بسیاری از تیم های استارت آپی به این دلیل که نمی خواهند گروه هدف مشخصی برای محصولات خود مشخص کنند در میانه راه و یا حتی پس از تولید محصول نهایی به دلیل نبود و یا کمبود مشتری محکوم به شکست می شوند.

بازار هدف مشخص می تواند بازخورد مشخصی را به استارت آپ مورد نظر ارایه کند و برای فعالیت آتی کسب و کار نقشه راه باشد. این در حالی است که انتخاب بازار هدف اولیه کوچک و مشخص امکان شناخت ویژگی‌های بازار هدف، طراحی محصول متناسب تر، اخذ بازخورد و اصلاح مداوم را امکان پذبر می کند و در نتیجه نرخ موفقیت در کارآفرینی را نیز بالا می‌برد. این ضعف امروز در استارت آپ ها وجود دارد که باید با پی بردن به اهمیت آن به بازخورد محصولات توجه بیشتری شود. هم چنین به مزیت دیگری که در استارت آپ ها برای پیگیری بازخوردها می توان اشاره کرد این است که استارت‌آپ‌ها می‌توانند با دریافت بازخورد‌ها و بررسی آن‌ها و اعمال شرایط جدید در کار خود، نسبت به رقبا قوی‌تر عمل کنند. این پتانسیلی است که کسب‌وکار‌های سنتی چندان ندارند و این موضوع، فرصت خوبی برای استارت‌آپ‌ها جهت رقابت با آن‌ها و گرفتن بخش زیادی از بازار فراهم می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.