صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / نهمین عرضه اولیه امسال فرابورس ایران رقم میخورد

با عرضه 5 درصد از سهام «بجهرم» در بازار دوم

نهمین عرضه اولیه امسال فرابورس ایران رقم میخورد

کسب و کار نیوز- شصت‌ودومین نشست «یک دیدار، یک عرضه» فرابورس ایران به معرفی شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم اختصاص یافت.

به گزارش کسب و کار نیوز، در اولین روز پاییز، فرابورس ایران در شصت‌ودومین نشست خبری «یک دیدار، یک عرضه» از نهمین عرضه‌اولیه سال ۹۸ فرابورس ایران در بازار سهام رونمایی کرد. طی این نشست که با حضور مدیران شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم برگزار شد، تاریخچه، ماموریت و چشم‌انداز شرکت مورد بررسی قرار گرفت و توضیحاتی در خصوص محور فعالیت‌های آن به خبرنگاران ارائه شد.
به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، پیمان کنعان مدیرعامل شرکت توسعه مولد جهرم با اشاره به اینکه این شرکت در سال ۱۳۹۰ تاسیس شده گفت: موضوع فعالیت شرکت مطابق با سند ثبتی، طرح، احداث و بهره‌برداری نیروگاه و همچنین تولید، توزیع، خرید و فروش انرژی برق است. ضمن اینکه سرمایه‌گذاری در خرید نیروگاه‌ها، تامین مالی احداث، راه‌اندازی، بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری نیروگاه، صادرات و واردات برق مطابق قوانین کشوری، شرکت در مناقصه‌های داخلی و خارجی از جمله زمینه‌های فعالیت توسعه مولد جهرم محسوب می‌شود.
مدیر عامل توسعه مولد جهرم ظرفیت اسمی این نیروگاه را ۱۲۸۴ مگاوات عنوان و تکمیل کرد: ظرفیت اسمی فعلی این نیروگاه ۱۲۸۴ مگاوات است که سهم ۱.۶ درصدی از کل کشور را دارد. همچنین سهم ۲.۸۲ درصدی از تولید نیروگاه‌های خصوصی کشور در سال ۹۷ نیز در اختیار این نیروگاه است.
کنعان سرمایه اسمی شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم را بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: شرکت توسعه مولد جهرم به نمایندگی از بانک‌های سپه، تجارت، پست‌بانک و گروه مالی ملت (که پس از خصوصی‌سازی دولت متولی نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم شدند) اختیار کلی نیروگاه در زمینه بهره‌برداری، تعمیر و نگه‌داری، فروش برق و تکمیل واحدهای بخار (که در زمان واگذاری ناقص بودند) را بر عهده گرفت.

پتانسیل تبدیل نیروگاه ساده گازی به نیروگاه سیکل ترکیبی

کنعان با عنوان این مطلب که با وارد مدار شدن سومین واحد سیکل ترکیبی این شرکت، پرونده نیروگاه جهرم از باب ظرفیتی تکمیل می‌شود، گفت: افزایش درآمد ناشی از افزایش ظرفیت و بهبود راندمان از جمله آثار تبدیل نیروگاه گازی ساده به سیکل ترکیبی است. به گفته او واحدهای گازی در شرایط ISO دارای ۳۳ درصد بازدهی هستند و زمانی که به سیکل ترکیبی تبدیل می‌شوند این بازدهی به ۴۸ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. همچنین افزایش درآمد به دلیل عدم مصرف سوخت در واحدهای بخار از جمله محورهایی است که به عنوان یکی از مزیت‌های نیروگاه محسوب می‌شود.

ویژگی‌های نیروگاه جهرم

مدیرعامل توسعه مولد نیروگاه جهرم نمره بالای این شرکت در رتبه‌بندی تخصیص منابع را از خاص‌ترین ویژگی‌های نیروگاه جهرم عنوان کرد و افزود: نیروگاه جهرم در دریافت مطالبات از وزارت نیرو در دو سال اخیر جزو بالاترین رتبه‌ها بوده است. اصولا وزارت نیرو یا مجموعه‌های سرمایه‌گذاران بین نیروگاه‌هایی که کار به صورت جدی و مستمر در آنها صورت می‌گیرد و سایر نیروگاه‌ها تمایز قائل هستند و همین نگاه در پرداخت مطالبات نیز موثر است.
کنعان تکمیل تعمیرات نیروگاه جهرم را از دیگر ویژگی‌های مهم نیروگاه جهرم دانست و ادامه داد: تمام ۶ واحد گازی نیروگاه جهرم تعمیرات اساسی خود را انجام داده‌اند و عملا تا سال ۱۴۰۰ آورهال نخواهیم داشت؛ موضوعی که در شرایط فعلی که برخی محدودیت‌ها وجود دارد، این نیروگاه را از تحمیل هزینه به اقتصاد معاف می‌کند و بر این اساس در تزریق برق به مدار شبکه شاهد خللی نخواهیم بود.

او اجرای تکمیل طرح‌های افزایش ظرفیت و کارایی را از دیگر ویژگی‌های این نیروگاه دانست و عنوان کرد: در شرایط حاضر بسیاری از نیروگاه‌های کشور به دلیل هزینه‌های سنگین این طرح‌ها از اجرای آن ناتوان هستند و همین موضوع تفاوت نیروگاه جهرم با سایران را نشان می‌دهد.

چهارشنبه ۵ درصد از سهام شرکت توسعه مولد جهرم عرضه می‌شود

در پایان این نشست خبری با بیان اینکه نماد معاملاتی شرکت توسعه مولد جهرم در گروه عرضه برق، گاز، بخاروآب گرم درج شده، عنوان شد: چهارشنبه، ۳ مهر ۹۸، در این عرضه ۵ درصد از سهام شرکت توسعه مولد نیروگاه جهرم در نماد «بجهرم» برای نخستین بار عرضه می‌شود که حداکثر سهام قابل خریداری برای هر خریدار اعم از حقیقی و حقوقی ۲۴۰۰ سهم است. در این عرضه متقاضیان می‌توانند سفارش‌های خود را در بازه قیمتی ۱۹۰۰ تا ۱۹۹۰ ریال ثبت کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.