چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / «پنجاه و چهارمین نشست کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان» برگزار شد
«پنجاه و چهارمین نشست کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان» برگزار شد

با موضوع : «بررسی آثار حقوقی و اجرایی گام سوم ؛ کاهش تعهدات برجامی ایران بر فضای اقتصادی کشور»

«پنجاه و چهارمین نشست کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان» برگزار شد

کسب و کار نیوز - به ریاست : محمد صادق مشایخ

و با حضور اعضای کمیسیون از جمله :

سید محمد هاشمی اصفهانی – مشاور عالی وزیر نفت در دولت اصلاحات

فیض الله عرب سرخی – معاون وزیر بازرگانی در دولت اصلاحات

ایرج حسابی – رئیس هیات امناء بنیاد پروفسور حسابی

سیده خدیجه توفیقیان – حقوقدان و عضو حزب کارگزاران سازندگی

قاسم خرمی – مدیر کل روابط عمومی وزارت صنایع و معادن در دولت اصلاحات

فائزه توکلی – کارشناس عالی پژوهشگاه علوم انسانی

الهام شریفی – پژوهشگر و فعال سیاسی حوزه بانوان

محمد طاهر آهنگری – مهندس مشاور در صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی

ثریا دانا – کارشناس وزارت راه ، مسکن و شهرسازی

شهران خانزاده – استاد دانشگاه و فعال سیاسی

محمد حسین مرادی زاده – حقوقدان و عضو بنیاد امید ایرانیان

عابد مشایخ – دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان

به گزارش کسب و کار نیوز، در ابتدای جلسه ، عابد مشایخ ، دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان گفت : برنامه هسته ای ایران از بهمن ماه سال ۱۳۸۱ رسانه ای شد . از سال ۱۳۸۲ پرونده هسته ای ایران مفتوح شد. لذا تیم متخصص هسته ای و دیپلماتیک ایران به ریاست دکتر حسن روحانی ، دبیر وقت شورایعالی امنیت ملی و با راهبری دانشمند فرزانه آقای دکتر علی اکبر صالحی در حوزه مذاکرات هسته ای و با مدیریت دیپلماتهای شاخص وزارت امور خارجه در مذاکرات دیپلماتیک ، توسط آقایان : دکتر سیروس ناصری ، دکتر محمد جواد ظریف ، دکتر سید حسین موسویان و عضویت آقایان : محمدرضا البرزی ، امیرحسین زمانی نیا ، مهندس محمد مهدی آخوندزاده ، دکتر مجید تخت روانچی ، دکتر سید عباس عراقچی ، حمید بعیدی نژاد و … در تیم مذاکرات هسته ای ایران ، تشکیل شد. تیم مذاکرات هسته ای نشستهای متعددی را به سه کشور اروپایی آغاز نمود و دکتر روحانی همراه با دکتر صالحی ، دکتر ناصری و دکتر ظریف ، با اتخاذ سیاست مذاکرات دیپلماتیک تنش زدا و اعتماد ساز با طرف مقابل به ویژه مسوول سیاست خارجی وقت اروپا ، خاویر سولانا و نخست وزیر انگلستان ، جک استراو ، به تفاهمات مطلوبی از جمله : صدور بیانیه سعدآباد و امضای توافق نامه بروکسل و پاریس دست یافت.

نهایتا تیم مذاکرات هسته ای با توفیقاتی که از مذاکرات هسته ای به دست آورد ، در اردیهشت ماه سال ۱۳۸۴ و در اواخر دولت اصلاحات توانست با شکستن تعلیق ، توافق اجرای غنی سازی را بدست آورد و پرونده هسته ای را به حالت عادی در آورد . اما متاسفانه در دولت نهم و دهم با روی کار آمدن تیم جدید هسته ای و اتخاذ سیاست جدی نگاه به شرق و مذاکره حقوقی با آژانس بین المللی انرژی اتمی ، سیاست مقامت سازنده در پیش گرفته شد که متاسفانه علاوه بر آنکه پرونده از حالت عادی به بحرانی تبدیل شد ، پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع داده شد و قطعنامه های ۱۶۹۶ ، ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ علیه پرونده هسته ای ایران صادر شد.

عابد مشایخ افزود : از سال ۱۳۸۶ مسوولیت مذاکرات هسته ای ایران از دکتر لاریجانی به سعید جلیلی منتقل شد. با تغییر نوع مذاکرات به سیاست تهاجمی و تقابل بازدارنده توسط آقای سعید جلیلی ، قطعنامه های شدیدی بر علیه پرونده هسته ای ایران از جمله : قطعنامه های ۱۸۰۳ ، ۱۹۲۹ و ۱۹۸۴ توسط شورای امنیت کشور سازمان ملل صادر شد . نهایتا با پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ ، وی با ابتکار عمل ویژه ای پس از انتصاب دیپلمات برجسته کشور ، آقای دکتر محمد جواد ظریف به سمت وزارت امور خارجه و نیز انتصاب شایسته دانشمند عالی رتبه هسته ای و دیپلمات ممتاز ایران ، آقای دکتر علی اکبر صالحی به سمت ریاست سازمان انرژی اتمی ، این بار مسوولیت مذاکرات پرونده هسته ای را از دبیر شورایعالی امنیت ملی به وزیر امور خارجه محول نمود. در این راستا رئیس تیم دیپلماتیک مذاکرات به آقای دکتر ظریف و رئیس تیم هسته ای مذاکرات به آقای دکتر صالحی محول گردید. نهایتا با حمایتها و رهنمودهای مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و تلاشهای تیم مذاکرات هسته ای و اتخاذ سیاست استمرار سبک مذاکرات دکتر روحانی در طی سالهای ۱۳۸۴-۱۳۸۲ به روش برد – برد ، دوری از تنش و اعتماد سازی توسط دکتر ظریف ، در سال ۱۳۹۴ ، ایران توانست با طرف مقابل ( گروه ۱+۵ ) به تفاهم در زمینه برنامه هسته ای ایران دست یافته و توافق نامه مهم “برجام” را به سرانجام رساند و بالاخره پس از دوازده سال پرونده هسته ای ایران بسته شود.

عابد مشایخ در پایان اضافه کرد : متاسفانه با مشکلات متعددی که پیش آمد ، توافق نامه برجام از قدرت حقوقی و اجرایی اش کاسته شد و در طی سه گام جمهوری اسلامی ایران در قبال بد عهدی غربیها مجبور شد تا اقدام متقابل انجام دهد و به کاهش تعهدات برجامی به ویژه در گام سوم بپردازد. لذا بنا داریم در این جلسه به آنالیز پروسه حقوقی و اجرایی گام سوم یا به عبارتی کاهش تعهدات برجامی ایران بپردازیم و نیز آثار آن را در حوزه اقتصاد ملی تحلیل کرده و راهکار استفاده مطلوب در جهت بهبود شرایط اقتصادی کشور را در این برهه زمانی بررسی کنیم .

محمد صادق مشایخ ، رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان با اشاره حضور در ماه محرم طی بیاناتی به مکتب مقدس قیام عاشورای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اشاره نمود و گفت : اگر بناست از شرایط کنونی ، کشور را به سلامت عبور دهیم ، می بایست متوسل به پیامهای مقدس قیام حضرت اباعبدااله الحسین (ع) شویم و با الگو برداری از اقدامات بی نظیر اباعبدالله الحسین (ع) در امر به معروف و نهی از منکر و همچنین قیام برای اصلاح امت جدشان ، حضرت محمد مصطفی (ص) ، به اصلاح عیوب مدیریت کشور و برخورد مجاهدانه با متخلفان اقتصادی پرداخت تا بتوانیم با کسب رضایت عمومی و همگرایی بیشتر در پیشبرد اهداف عالیه نظام و منافع ملی در عرصه بین المللی ، بحث توافق نامه برجام و ادامه مذاکرات با قدرتهای جهانی به پیروزی همه جانبه دست یابیم.

محمد صادق مشایخ افزود : همانطور به تفصیل اشاره شد ، حمایتهای پیوسته ، تعیین کننده و طراحی ارزنده سبک مذاکرات دیپلماتیک توسط حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) بود که با عملکرد فاخرانه دوستان دیپلمات برجسته مان در وزارت امور خارجه کشور به ریاست برادر گرانقدر آقای دکتر محمد جواد ظریف و از سوی دیگر راهبریهای عالمانه سرور دانشمندمان آقای دکتر علی اکبر صالحی ، به پیروزی ارزشمند در مذاکرات با گروه (۱+۵) با نام توافق نامه برجام دست یافتیم.در واقع توفیق در برجام را مدیون زحمات و حمایتهای بی شائبه آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) هستیم. اما باید تاکید کرد اروپائیان در این راستا هیچ کمکی به ایران نخواهند کرد و قطعا با سیاستهای آمریکا همسو خواهند بود . لذا دلبستن به کمک خارجیها اشتباه استراتژیک است و باید با توکل به خداوند متعال و ائمه اطهار(ع) و با همراهی با ملت شریف ایران و انسجام ملی در این راستا به پیروزی در عرصه جهانی دست یابیم.

وی افزود : در حال حاضر یکی از دشمنان ما ، چینیها هستند و از فشارهای دیپلماتیک بین المللی که بر کشور وارد می آید ، حد اکثر سو استفاده اقتصادی را می کنند و در قبال دریافت نفت از ما ، کالا تحویل می دهند . در واقع ، نفت در مقابل کالا را به ما تحمیل کرده اند.

سید جلال ساداتیان گفت : پیرو بیانات مذکور باید عنوان کرد ، هر زمان امرکاییها به تعهدات خود در برجام بازگردند ، ما نیز به میز مذاکره باز خواهیم گشت. در بحث مذاکره با اروپاییان نیز هنوز به نتیجه مطلوب دست نیافته ایم . در واقع مشکل اصلی ما با آنها بحث فروش نفت است.

سفیر اسبق ایران در انگلستان افزود : اروپاییان مصرند از تفاهم با ایران جدا شده و به سمت آمریکا بروند . لذا در شرایط کنونی نباید با اروپاییان لجبازی کرد بلکه باید سیاست تعامل را در پیش گیریم تا به نتیجه مطلوب در بحث برجام دست یابیم.

فیض الله عرب سرخی گفت : برخی از ابتدا با برجام مخالف بودند. باید ببینیم دستاورد برجام برای ما چه بوده و الان اگر از برجام خارج شویم چه چیزی بدست خواهیم آورد. عقلانیت آنست که تحت هیچ شرایطی از برجام خارج نشویم.

معاون وزیر بازرگانی در دولت اصلاحات افزود : برجام یک دستاورد ارزشمند سیاسی ، امنیتی و اقتصادیست که از هیچ مسیر دیگری نمی توانستیم به آن دست یابیم. درحوزه مذاکرات با غربیها تمام تلاش خود را باید جهت بدست آوردن امتیازات اقتصادی انجام دهیم.

وی اضافه کرد : دکتر روحانی تحث هیچ شرایطی نباید خارج شدن از توافق نامه برجام را بپذیرد. لذا جهت دست یافتن به اهداف اقتصادی ، مجدانه مسیر مذاکره را باید ادامه دهیم. در واقع آنچه را که تاکنون به دست آورده ایم ، محصول تعامل و گفتگوست.

فائزه توکلی گفت : موضوع اینستکس جدیست و باید در این زمینه دقت ویژه را مسوولان بانکی و اقتصادی کشور داشته باشند. در کل باید تاکید کرد خروج از برجام قطعا بحران برای کشور را به همراه خواهد داشت. لذا اگر بناست حداکثر بهره برداری اقتصادی را در جهت رفع مشکلات اقتصادی کشور نماییم ، باید در برجام بمانیم.

ایرج حسابی گفت : قطعا گفتگوی سیاسی بهترین مسیر جهت پیشبرد اهداف سیاسی ایران در برجام است. در کشورهای منطقه شاهدیم درگیری نظامی امریکا با آنها بشدت بحرانزا بوده و زندگی مردم را نابود کرده است. لذا باید سیاست تعاملی و صلح طلبانه را با دنیا در پی داشته باشیم تا بتوانیم در آرامش و امنیت قرار داشته باشیم.

شهرام خانزاده گفت : از برجام باید حداکثر بهره برداری را برای برداشتهای اقتصادی و در راستای منافع ملی صورت دهیم و باید در این زمینه با درایت ویژه اقدام نماییم.

سید محمد هاشمی اصفهانی گفت : متاسفانه جریانی در داخل کشور وجود دارد که تمایل به جنگ دارد. تاکنون هم اگر مسیر مذاکره و تعامل حفظ شده است ، زحمات بی دریغ عقلای کشور بوده است که جنگ غربیها با ایران صورت نگرفته است.

مشاور عالی وزیزر نفت افزود : در حال حاضر ممکن است جامعه جهانی به نمایندگی از سازمان ملل متحد بپرسد ، اگر امریکا بخواهد مستقیما با ایران به مذاکره بپردازد ، جواب ایران چیست !باید دانست جهان تلاش می کند کشور ما را به سمت واژگونی متمایل کند ، لذا می بایست با اتخاذ تصمیمات عاقلانه و مسیر دیپلماسی صلح ، در مقابل بدخواهی جهان ایستاد.

همچنین مطالعه کنید:

تامین ۳ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و صنایع

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی طرزعلی در خصوص روند تأمین ارز در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.