صفحه اصلی / اسلایدر / فقر نقدینـگی در بنگاه ها
فقر نقدینـگی در بنگاه ها

بانک ها موظف شدند برای نیمه باقی مانده سال 100 هزار میلیارد تسهیلات به تولید اختصاص دهند

فقر نقدینـگی در بنگاه ها

کسب و کار- در سال‌های اخیر وضعیت صنایع خرد و متوسط تعریفی ندارد و از تاثبرات رکود حاکم بر اقتصاد کشور در امان نمانده داند. امروز تعداد بسیاری از بنگاه‌های کوچک اقتصادی در کشور یا تعطیل هستند و یا با ظرفیت پایین به‌کار خود ادامه می‌دهند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به عبارتی واحد‌های کوچک تولیدی با مشکلات اساسی دست و پنجه نرم می‌کنند و شعار رونق تولید هنوز آن طور که باید محقق نشده است. این در حالی است که واحدهای صنعتی کوچک زودبازده هستند و در صورت حمایت های لازم می توانند به مرحله ای از رشد برسند که با یدیگر ادغام شده و سودآوری را به حداثر ممکن برسانند. نوده فراهانی عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد در خصوص وضعیت واحد‌های صنعتی و بازگشت ۲هزار واحد به چرخه تولید گفت: واحد‌های کوچک با مشکلات اساسی دست و پنجه نرم می‌کنند و بروکراسی پیچیده از مهمترین موانع تولید محسوب می‌شود. وی افزود: شعار امسال رونق تولید است، اما آیا این فقط یک شعار است یا باید در عمل تحقق یابد؟ در شرایط کنونی رونق تولید به درستی عمل نمی‌شود. نوده فرهانی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰هزار واحد صنعتی راکد داریم که راه اندازی ۲ هزار واحد خیلی به چشم نمی‌آید.  وی بیان کرد:  آمارهای ارائه شده در زمینه تولید، صادرات و واردات، غیر واقعی و نادرست به نظر می رسد. آمار‌ها باید به طور دقیق اخذ و اعلام شود. وی افزود: تامین سرمایه در گردش و جلوگیری از قاچاق کالا در رونق تولید تاثیر گذار است. این مقام مسئول تصریح کرد: ما استراتژی صنعتی مناسبی در کشور نداریم، به طور مثال کشور ترکیه در حوزه صنعت، صادرات محور است و بیشتر سیاست‌های تشویقی اعمال می‌کند تا تنبیهی. هدف گذاری های ما باید در دسترس باشد.

در ادامه هاشمی رییس شهرک صنعتی عباس آباد در این خصوص تصریح کرد: در شرایط کنونی ضمن بازگرداندن واحد‌ها به چرخه تولید، باید وضعیت موجود را بهبود ببخشیم. وی با اشاره به اینکه باید قوانین دست و پا گیر را رها کنیم افزود: مجلس باید قانون مالیات بر ارزش افزوده را هرچه زودتر تعیین تکلیف کند تا این قانون بعد از ده سال سامان یابد. هاشمی تصریح کرد: امروز باید فقط به تولید اهمیت دهیم و سربازان جنگ اقتصادی پشتیبانی شوند. در ادامه مصاحب معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: امسال تاکنون ۳۴۰ واحد به چرخه تولید بازگشته است و سال گذشته هم ۱۷۲۶ واحد، بازفعال شد. وی بیان کرد: برای قانون مالیات بر ارزش افزوده مجلس باید وارد عمل شود و یک نهاد به تنهایی نمی‌تواند تولید را سامان دهد. مصاحب با تاکید بر اینکه بانک‌ها هم باید به حوزه رونق تولید ورود پیدا کنند افزود: حدود ۲ هزار واحد تولیدی در اختیار بانک‌ها هستند که ۳۰۰ واحد را از زیر نظر بانک‌ها خارج کرده ایم، اما ادامه این مسیر همت بانک مرکزی را می‌طلبد. این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر کل زنجیره تولید در تامین مالی حضور دارند و دخیل هستند. باید تامین مالی در این زنجیره تنها یک بار صورت بگیرد نه اینکه همه زنجیره درگیر تامین مالی باشند. وی تاکید کرد: رقابت پذیری و بین المللی سازی تولیدات داخلی از دیگر اهداف ما به شمار می‌رود که با حمایت از حضور صنایع در نمایشگاه‌های بین المللی امکان پذیر می‌شود. هدف گذاری ما در این بخش، حضور در بازار‌های هدف ۱۵ کشور منطقه است.

نظام بانکی خودش را متعهد به کمک در تامین نقدینگی بنگاه‌ها می‌داند

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در این زمینه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «گزارش اخیر بانک مرکزی حاکی از بازگشت رشد به بخش غیرنفتی اقتصاد کشور است. در سه ماه اول سال ۹۸، بخش غیرنفتی که بخش مولد اقتصاد است، حدود ۰/۴ درصد نسبت به مدت مشابه ۹۷ رشد داشته است. هرچند این رشد کمتر از توان بالقوه است ولی، با توجه به رشد منفی سه فصل قبل از آن و در کنار شروع کاهش تورم، امیدوارکننده است. این مهم در سایه بازگشت آرامش و ثبات نسبی بازار ارز و تخلیه اثرات شوک های خارجی ناشی از تحریم و فشار حداکثری، تحقق یافته است. برای تقویت این رشد در فصول آینده و رونق بخشهای مولد، نظام بانکی خودش را متعهد به کمک در تامین نیازهای نقدینگی بنگاه ها می داند. در این خصوص در جلسه ای با حضور معاون اول محترم رئیس جمهور، وزرای بخش تولید و برخی مدیران عامل بانکها، توافق شد که بانکهای کشور برای نیمه باقیمانده سال، در حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بخشهای پیشران اختصاص دهند. فعالان اقتصادی و مردم عزیز مطمئن باشند که اولویت اصلی کشور، احیای تولید و اشتغال است و لذا همکارانم در نظام بانکی، علیرغم دشواریهای ناشی از تحریم های بی سابقه، بمانند سابق و با تمام توان خود در کنار آنها و در خدمت رشد و تعالی کشور خواهند بود.»

بکارگیری تکنولوژی های سرمایه بر در صنایع بزرگ

مرتضی افقه، استاد دانشگاه

صنایع خرد و متوسط نقش بسیار زیادی در اشتغالزایی و درآمدزایی دارند که متاسفانه آنچنان که باید به تاثیرات مثبت آنها در اقتصاد کشور توجه نشده است. در صنایع بزرگ که امروزه تمام توان و پتانسیل خود را به کار گرفته اند تکنولوژی های سرمایه بر استفاده می شود که دیگر صرفه اقتصادی نیز ندارد. اگر به سمت صنایع خرد و متوسط برویم و با تامین نیازهای این صنایع در مسیر حرکت آنها که در حال حاضر بسیار کند شده تحولی ایجاد کنیم می توان در بازه زمانی کوتاهی نتیجه آن را در اقتصاد کشور مشاهده کرد.

در سالهای اخیر صنایع بزرگ تمام توان خود را خرج کرده و امروز به جز اندکی از این صنایع مابقی دیگر حرکت و اقدام جدیدی که بتواند اقتصاد را متحول کند انجام نمی دهند. محیط بکر صنایع خرد و متوسط محیطی آماده برای سرمایه گذاری و درآمدزایی است که هر چه زودتر سکان اقتصاد کشور باید به این سمت حرکت کند. اگر همین تکنولوژی هایی امروز در صنایع بزرگ خوابیده و کارایی خاصی نیز ندارد اگر در صنایع خرد ومتوسط به کار گرفته شود ظرفیت بالای این صنایع را به کار خواهد انداخت و درآمدزایی کلانی در این بخش کلید خواهد خورد.

از طرفی دیگر رشد به همراه توزیع عادلانه درآمد و اشتغال‌زایی وقتی ایجاد می‌شود که واحدهای کوچک و متوسط از رشد اقتصادی منتفع شوند. چون این واحدها هستند که عمدتا از تکنولوژی‌های کاربر استفاده می‌کنند و به همین‌ علت دارای ظرفیت بالایی برای تقاضای نیروی کار هستند.

 

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.