صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تحول اکوسیستم بانکداری با شعب فیجیتال
تحول اکوسیستم بانکداری با شعب فیجیتال

وجود فیزیک شعب به دلیل اعتمادی که در ذهن مردم ایجاد می‌کنند ضرورت دارد

تحول اکوسیستم بانکداری با شعب فیجیتال

کسب و کار- در دهه‌ اخیر، یکی از موضوعات جدی ای که بانک‌ها با آن سروکار دارند موضوع بحث کاهش و تحول شعب بوده است. بالا بودن هزینه‌های جاری شعب، گسترش فناوری‌های نوین، تغییر رفتار مشتریان و از طرفی کاهش درآمد بانک‌ها مواردی هستند که این بحث را جدی‌تر می‌کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، حسین رحمتی عضو هیات‌مدیره بانک رفاه کارگران، درباره تحول شعب و راهی که بانک‌ها در این خصوص پیش گرفته‌اند به راه پرداخت می گوید: مطالعاتی که انجام شده، نشان می‌دهد علیرغم اینکه تحولات چشمگیری در حوزه فناوری اطلاعات و ارائه خدمات به‌صورت دیجیتال اتفاق افتاده لیکن بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که فیزیک شعب باید به دلیل اعتمادی که شعب در ذهن مردم ایجاد می‌کنند، وجود داشته باشند؛ در واقع اگر شعب وجود نداشته باشند شاید بسیاری از افراد به بانک اعتماد نکنند.

رحمتی در واکنش به این فرضیه که شعب بانک‌ها ضررده هستند و به همین خاطر بانک‌ها به سمت تحول و کاهش شعب حرکت کرده‌اند، می‌گوید: «قطعا برخی از شعب ضررده هستند که می‌تواند دلایل ساختاری داشته باشد یا شاید به این خاطر باشد که آن شعبه در مکان مناسبی قرار ندارد و دسترسی به آن آسان نیست. همچنین می‌تواند به دلیل داشتن پرسنل ناکارآمد نیز این اتفاق بیفتد. تمامی این موارد دلایلی هستند که باعث می‌شود یک شعبه زیان ده شود. مطالعات اخیر نیز نشان می‌دهد که اگر هر بانکی با هر تعداد شعبه بخواهد به روش‌های سنتی خدمات را به مخاطبین خود ارائه دهد، قطعا دچار زیان خواهد شد و نمی‌تواند هزینه‌هایش را جبران کند.» به گفته او، یکی از دلایل کسانی که مخالف ایجاد شعب هستند نیز این است که در آینده شاید بانک‌ها نتوانند از پس هزینه‌های بسیار بالای شعب فیزیکی برآیند.

رحمتی توضیح می‌دهد: «در حقیقت سه دسته افراد وجود دارند؛ آنهایی که دوست دارند به‌صورت کاملا غیرحضوری خدمات بانکی خود را دریافت کنند، آنهایی که دوست دارند به شعب بانکی مراجعه کنند و یک مسئول بانکی کار آنها را انجام دهد و دسته سوم نیز کسانی هستند که دوست دارند همه خدمات را به‌صورت غیرحضوری دریافت کنند ولی اگر نیاز شد و به مشکلی برخوردند بتوانند به شعب بانک نیز مراجعه کنند. درنهایت بحث مهمی که به‌ویژه در سال‌های اخیر مطرح است، موضوع بانک‌ها است یعنی شعبی که ترکیبی از فیزیکال و دیجیتال هستند؛ درواقع بانکی با خدمات کاملا دیجیتال در کنار وجود تعدادی شعب فیزیکی رویکرد مناسب‌تری برای صنعت بانکداری است.»

در برابر توسعه تکنولوژی نمی توان ایستادگی و مقاومت نشان داد

نیما نامداری، کارشناس صنعت بانکی

سیستم بانکداری در تلاش است تا با بهره از فناوری های روز زمینه افزایش خدمت رسانی به مشتریان را فراهم کند که در همین رابطه سیستم بانکی به دنبال پیدا کردن بانکداری دیجیتال است. اما برای کم شدن شعب بانک ها نمی توان عجولانه تصمیم گرفت چراکه سالیان طولانی سیستم بانکداری به این روش به مردم خدمات رسانی کرده و این حس اعتمادی که برای آنها ایجاد شده است تنها با بودن سیستم بانکداری فیزیکی ایجاد و ادامه خواهد یافت.

از طرفی دیگر در برابر توسعه تکنولوژی نمی توان ایستادگی و مقاومت نشان داد چراکه به خودی خود با ورود گوشی های هوشمند و اینترنت این اتفاق ناخودآگاه افتاده و باید سیستم بانکی خود را برای روبرویی با فین تک ها یا همان استارت آپ های حوزه بانک آماده کند. این در حالی است که فین تک ها نیز برای فعالیت و توسعه خدمات خود به اطلاعاتی که سیستم بانکی از مشتریان دارد نیاز دارند و اگر این اطلاعات در اختیار استارت آپ ها قرار نگیرد مسیر توسعه آنها با مشکلاتی روبرو خواهد شد. فین تک ها باید در کنار شعب فیزیکی که ناخوداگاه با حضور تکنولوژی در این بخش تعدادشان اندک خواهد شد، فعالیت کنند تا هم این حوزه بتواند با کاهش هزینه ها در مسیر درست بانکداری قرار بگیرد و هم آن حس اعتمادی که در اثر فعالیت سالهای طولانی بوجود آمده از بین نرود. این همان روندی است که آن را شعب فیجیتال نامگذاری کرده ایم و فعالیت تومان شعب فیزیکی را در کنار فین تک ها شامل می شود. بانک‌ها باید بدانند که نسل جدید در کشور خواسته‌ها و انتظاراتشان از خدمات بانکی تغییر کرده و انتظار دارند خدمات را آسان و در قالب فضای دیجیتال دریافت کنند؛ بر همین اساس حضور نسل جدید با توجه به فعالیت کسب و کارهای استارت آپی نیازمند تحول است و در غیر اینصورت اکوسیستم بانکداری دچار مشکل می شود.

.

همچنین مطالعه کنید:

۵۱ در صد از ظرفیت پروازهای داخلی مورد استفاده قرار گرفته است

به گزارش کسب و کار نیوز،  اسماعیل حبیبی، مشاور رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.