صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / هشدار مقام سابق پنتاگون به آمریکا و عربستان درباره آغاز جنگ در منطقه

هشدار مقام سابق پنتاگون به آمریکا و عربستان درباره آغاز جنگ در منطقه

کسب و کار نیوز - یک مقام سابق پنتاگون در واکنش به ادعاهای بی‌اساس آمریکا و عربستان مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به آرامکو عربستان، شواهد ادعایی ریاض در این زمینه را ناچیز و بی‌اساس خواند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، مایکل مالوف مقام سابق پنتاگون در گفت‌وگو با شبکه راشا تودی درخصوص مدارکی که عربستان روز گذشته درباره حمله اخیر به تاسیسات نفتی این کشور ارائه کرده است، گفت که این اسناد و شواهد چیزی نیست که به خاطر آن جنگی در بگیرد.

وی در ادامه تاکید کرد که سعودی‌ها شواهدی که نشان دهد موشک‌ها از کجا آمده‌ است، ارائه نکردند.

مالوف همچنین گفت: ایران به‌طور شفاف به آمریکا و سعودی‌ها هشدار داده است که هرگونه اقدام نظامی با پاسخ گسترده‌ای مواجه خواهد شد که نه تنها پایگاه‌های آمریکا در منطقه، بلکه تاسیسات نفتی متحدان این کشور، یعنی عربستان و امارات متحده عربی را نیز هدف قرار می‌دهد.

صبح روز شنبه ۲۳ شهریورماه نیروهای انصارالله یمن توسط چند پهپاد و موشک تاسیسات نفتی آرامکو در در شرقی‌ترین نقطه عربستان را در قالب عملیات دوم “توازن بازدارندگی” هدف قرار دادند که در نتیجه آن، نیمی از تولید نفت ریاض متوقف شده است.

سخنگوی انصارلله پس از وقوع این حمله اعلام کرد که این گروه در پاسخ به حملات تجاوزگرایانه عربستان به خاک یمن این حمله را انجام داده است. با این حال، آمریکا و عربستان تلاش دارند با این ادعای بی‌اساس که حوثی‌ها نمی‌توانسته‌اد بدون کمک ایران چنین عملیاتی انجام دهند بار دیگر ایران را برای جنگ یمن مقصر جلوه دهند. جنگی که عربستان و حامیان غربی‌اش آغازگر آن بودند و همچنان به آن ادامه می‌دهند.

آمریکا و عربستان حتی از این ادعا فراتر رفتند و بدون ارائه هیچ گونه سند و مدرکی مدعی شدند که موشک‌ها نه از خاک یمن، بلکه از نقطه‌ای در شمال خلیج فارس، یعنی ایران پرتاب شده‌اند. مقامات آمریکایی پس از طرح این ادعای واهی گفتند که در صورت مشخص شده عاملان این حمله به آن پاسخ نظامی خواهند داد.

مایکل مالوف همچنین با بیان اینکه ایران خواهان جنگ نیست، اظهار داشت: شما می‌توانید جنگی را آغاز کنید اما چگونه می‌توانید به آن پایان دهید؟ یک جنگ واقعی در خلیج (فارس) فاجعه‌بار خواده بود و نه ایران و نه عربستان واقعا خواستار آن نیستند.

این مقام پنتاگون افزود: از نظر من، چیزی به معنای واقعی رخ نخواهد داد. من فکر می‌کنم که آنها از کنار این عبور خواهند کرد چراکه هر اقدام دیگری به پاسخ‌های نظامی گسترده منجر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، این ادعاهای بی‌اساس مبنی بر نقش ایران در حمله به آرامکو عربستان در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان به‌طور قوی و محکم آن را رد کرده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری در واکنش به این ادعای آمریکایی‌ها خاطر نشان مرد: مایک پمپئو (وزیر امورخارجه آمریکا) که در «فشار حداکثری» شکست خورده است، به «دروغ حداکثری» روی آورده است. آمریکا و مشتریانش به دلیل این توهم که برتری تسلیحاتی به پیروزی نظامی منجر خواهد شد، در یمن گیر افتاده‌اند. مقصر دانستن ایران، به فاجعه خاتمه نخواهد داد. پذیرفتن طرح پانزدهم آوریل ما برای پایان دادن به جنگ و آغاز مذاکرات ممکن است به آن پایان دهد.

همچنین سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این باره گفت: حدود پنج سال است که ائتلاف سعودی با تجاوزات مکرر به یمن و ارتکاب انواع جنایات جنگی آتش جنگ را در منطقه شعله ور نگاه داشته و یمنی ها نیز نشان داده اند در مقابل جنگ و تجاوز ایستادگی می کنند.

موسوی با اشاره به سخنان پمپئو خاطر نشان کرد: چنین اتهام زنی ها و اظهارنظرهای کور و بی حاصل در چارچوب دیپلماتیک غیر قابل درک و بی معنی است. در روابط بین المللی حتی “خصومت ورزی” هم دارای حداقلی از باور پذیری و چارچوبهای منطقی است که مقامات آمریکا این اصول حداقلی را نیز درنوردیده‌اند. اینگونه اظهارنظر ها و اقدامات بیشتر شبیه برنامه ریزی سازمانهای مخفی و اطلاعاتی برای تخریب وجهه کشوری به منظور زمینه سازی برای اقداماتی در آینده است. آمریکایی ها سیاستی به نام “فشار حداکثری” در پیش گرفتند که ظاهرا به دلیل ناکامی ها به سمت “دروغ حداکثری” گرایش پیدا کرده است.

وی در ادامه تنها راه حل ایجاد آرامش در منطقه و پایان دادن به بحران بی حاصل در یمن را توقف حملات و تجاوزات ائتلاف سعودی، قطع کمک های سیاسی و تسلیحاتی کشورهای غربی به متجاوزین و تلاش برای یافتن راه حل های سیاسی دانست.

امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران نیز با رد ادعاها درباره حملات پهپادی اخیر به عربستان، اظهار کرد: فکر می‌کنم موضوع بسیار روشن است و این اتفاق بین دو کشور در حال درگیری با یکدیگر رخ داده است، یک طرف درگیری‌ها که یمنی‌ها هستند به صراحت اعلام کرده‌اند که این کار را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه منطق کار یمنی‌ها روشن است، ادامه داد: کشوری که سالیان سال تحت حملات شدیدی بوده و تعداد زیادی تلفات در جنگ و محاصره به مردم آنها وارد شده، دست به چنین کاری زده است. به لحاظ نظامی نیز این موضوع دور از دسترس نیست؛ حدود دو سال قبل یمنی‌ها عملیاتی علیه یک فرودگاه در امارات انجام دادند و طی آن یک موشک با برد ۱۲۰۰ کیلومتر را شلیک کردند؛ هر چند به نظر می‌آمد این شلیک از دقت لازم برخوردار نیست اما اینکه یمنی‌ها بعد از دو سال به دقت بالایی رسیده باشند از لحاظ نظامی قابل قبول است.

وزیر دفاع علاوه‌براین تاکید کرد که برای عربستان از این جهت کاملا روشن است که این موضوع متعلق به درگیری‌هایی میان دو کشور است، چرا که از طرف مقابل انگیزه کامل وجود دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.