صفحه اصلی / استان ها / یزد شهر تبدیل تهدیدها به فرصت‌هاست
یزد شهر تبدیل تهدیدها به فرصت‌هاست

استاندار:

یزد شهر تبدیل تهدیدها به فرصت‌هاست

کسب و کار نیوز: استاندار یزد خطاب به معاون رییس جمهور، گفت: یزد شهر استفاده از فرصت‌ها و حتی فراتر از آن، شهر تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها در حوزه‌های مختلف است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, محمدعلی طالبی در جلسه کارگروه ارتقاء بهره وری که با حضور «جمشید انصاری» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شد، با تاکید بر مستعد بودن استان یزد در حوزه بهره‌‌وری که ناشی از شرایط سلبی و ایجابی مختلف می‌باشد، اظهار کرد: شرایط سلبی استان که ناشی از محدودیت‌های منابعی همچون آب، شرایط اقلیمی، محیط زیست و مسائل مختلف دیگر است، برای استان چالش‌ها و محدودیت‌هایی ایجاد کرده است.
وی با اشاره به شرایط ایجابی برخاسته از فرهنگ مردم استان که در وجود عموم مردم قرار دارد و ناشی از روحیه بهره‌وری است، افزود: نمونه‌های بسیاری در قالب روحیه سخت کوشی، پرکاری و نگاه اقتصادی مردم یزد موجب شده تا زمینه‌ها و ظرفیت‌های قابل توجهی در بحث بهره وری در استان داشته باشیم.
طالبی یزد را شهر استفاده از فرصت‌ها دانست و گفت: حتی فراتر از این تعبیر یزد را شهر تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها در حوزه های مختلف می‌دانم.
استاندار یزد در ادامه سخنان خود با اشاره به چالش‌های به وجود آمده در مسئله امتزاج فرهنگ‌ها، تصریح کرد: متاسفانه امروز با درهم آمیختگی الگوهای توسعه و عدم وجود یک الگوی مناسب برای توسعه منطبق بر ضرورت‌ها و نیازهای استان یزد مواجه هستیم که نتیجه آن چالش‌های موجود در حوزه‌های مختلف است.
وی بیان کرد: بحث کارآیی و اثربخشی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در استان یزد است که شاهد نمونه‌های عینی آن هستیم و هر دو مفهوم کارآیی و اثربخشی در بهره وری مورد توجه است اما در استان یزد بر بحث کارآیی متمرکز شده‌ایم و مسئله اثربخشی مغفول مانده است.
این مسئول ضمن اشاره به اعلام آمار مربوط به تولید آجر به عنوان یکی از بالاترین آمار تولید و بهره وری در کشور، افزود: وقتی به مفهوم اثربخشی این آمار دقت کنیم و بررسی کنیم که چه مقدار از این آمار برای استان مفید فایده بوده، همچون بسیاری از موارد دیگر استان شاهد وجود تهدیدهای جدی برای استان خواهیم بود.
طالبی در همین زمینه اعلام کرد: اکنون باید بررسی کنیم بسیاری از اموری که در طی دهه های گذشته در استان انجام شده و از آنها با افتخار یاد می‌شده، از منظر اثربخشی کنونی در چه جایگاهی قرار دارد و آیا پرداختن بدانها درست بوده یا نه؟
وی همچنین افزود: به عنوان مثال اگر در حوزه مراکز دانشگاهی استان، این حوزه را با شاخص کارآیی بسنجیم، در نسبت مراکز دانشگاهی استان به تعداد دانشجو وضعیت خوبی داریم ولی اگر همین امر را با شاخص اثربخشی بسنجیم که چه مقدار از فارغ‌التحصیلان ما جذب بازار اشتغال شده‌اند علامت سوال های بسیاری پیش‌روی ما قرار می‌گیرد.
استاندار با اشاره به سرمایه گذاری‌های بسیاری که در سایر بخش‌های استان انجام شده، اعلام کرد: متاسفانه نیروی متناسب کار در حوزه‌های سرمایه‌گذاری شده را در استان نداشته‌ایم و مجبور شده‌ایم تا از بیرون نیروی کار با تحصیلات پائین بیاوریم و به این ترتیب باعث تشدید مسئله مهاجرت شده‌ایم.
وی با اشاره به رتبه سوم استان در امر مهاجرپذیری اظهار کرد: این پدیده باعث به وجود آمدن تبعات اجتماعی و فرهنگی مختلف ناشی از مهاجرت در استان شده است.
استاندار یزد همچنین از ارائه تسهیلات بانکی به واحدهای اقتصادی بدون ارزیابی خروجی نهایی این واحدها، به عنوان چالش دیگری در حوزه اثربخشی یاد کرد.
طالبی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: با توجه به این موارد در استان، در حال پایش و تغییر بعضی از اولویت‌ها و الگوها در مسیر توسعه استان با هدف افزایش اثربخشی هستیم تا مفهوم واقعی بهره‌ وری را در استان دنبال کنیم.
این مسئول همچنین گفت: در این مسیر از راهنمایی‌های افراد با تجربه‌ای چون آقای انصاری که در مسئولیت‌های مختلف اجرایی از استاندار تا معاون رئیس جمهور مشغول خدمت بوده‌اند، استفاده خواهیم کرد.
وی همچنین عنوان کرد: از منظر سازمانی، کمک و همراهی سازمان ملی بهره وری در این موضوعات می‌تواند به بحث کارآمدی و اثربخشی کمک کند.
استاندار یزد با تاکید بر آمادگی استان با توجه به تشکیل کارگروه ویژه استان در جهت بهره وری بهتر از فعالیت‌ها، اعلام کرد: انتظار داریم تا سازمان بهره‌وری به خوبی فعالیت‌ها و طرح‌های استان را مور حمایت قرار دهد.
طالبی همچنین در پایان سخنان خود گفت: به دلیل فراهم بودن شرایط و وجود زمینه‌ لازم در استان و همچنین همکاری مسئولان و مدیران بخش های مختلف دولتی و خصوصی، استان یزد می‌تواند به عنوان پایلوت طرح‌های حوزه بهره وری که قرار است در کشور اجرا شود، معرفی شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.