صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / مسئولان زنگ هشدار فرار استارتاپ‌ها را جدی بگیرند

رییس مرکز توسعه خدمات مالی انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان:

مسئولان زنگ هشدار فرار استارتاپ‌ها را جدی بگیرند

کسب و کار نیوز - رییس مرکز توسعه خدمات مالی انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان‌ اصفهان گفت: اگر به شرکت‌های نوپای فناور در کشور توجهی نشود در آینده با پدیده فرار استارتاپ‌ها مواجه می‌شویم و این زنگ هشدار را جدی گرفته شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، نوید نجات‌بخش روز سه شنبه در نشست هم اندیشی با خبرنگاران در سالن اجتماعات مرکز رشد فناوری اطلاعات شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان افزود: کشورهای خارجی به ویژه اروپایی ها در سالهای اخیر یکی از ویزاهای خود را کسب و کار استارتاپی (startup business) قرار دادند و قصد دارند با جذب این شرکتهای نوپا و تولید محصول آنها، درآمدزایی کرده و چرخه اقتصادی خود را بچرخانند.

استارتاپ (Startup) به معنای کسب و کار جدیدی است که حول محور فناوری شکل گرفته است و ظرفیت رشد بالایی دارد.

وی با بیان اینکه در آینده شاید دیگر این کشورها افرادی مانند نخبه های المپیادی یا کنکوری را نبینند اما استارتاپ ها برایشان مهم باشند، اظهار داشت: اگر به این بخش در کشورمان توجه نشود در آینده به جای فرار مغزها، فرار استارتاپها را خواهیم داشت هرچند در ماه های اخیر شاهد مهاجرت برخی از آنها و حتی شرکت های رشد یافته به خارج کشور بودیم.

نجات بخش که مدیرعامل یکی از شرکتهای دانش بنیان اصفهان است، تصریح کرد: در سالهای اخیر تب استارتاپ ها در کشورمان داغ شد و مسئولان را نیز به خود گرفته است اما آمارگرایی از کیفیت مهمتر شده و بدون دیدگاه آینده نگر است.

وی این سوال را مطرح کرد که وقتی ۹۶ درصد اقتصاد کشورمان دولتی است این حجم زیاد استارتاپ، مراکز رشد و ایده های اولیه محصولات خود را به کجا می خواهند بفروشند.

نجات بخش با اشاره به اینکه مسئولان کشورمان داخل چرخه استارتاپ ها افتاده اند بدون آنکه به زیست بوم آن توجه کنند، گفت: مقوله دانش بنیان، یک زیست بوم است و باید همه اجزای آنها را در کنار هم دید مانند شرکت ها، پارک های علم وفناوری و مراکز رشد، رسانه ها، بانک ها، دانشگاه ها و مردم.

وی با تاکید بر اینکه باید منافع همه اجزای این زیست بوم دیده شود، اضافه کرد: اگر رونق تولید برای شرکت های دانش بنیان و فناور در کشور اتفاق بیفتد همه از آن سود می برند اما اگر این گونه نشود، این شرکت ها یکی یکی حذف خواهند شد.

نجات بخش با بیان اینکه هنوز دیدگاه برخی مسئولان در کشورمان، نفتی و منبع محور است، خاطرنشان کرد: ساختار موجود در بدنه دولت اجازه چندانی به مسئولانی که متوجه اهمیت مقوله دانش بنیان هستند را نیز نمی دهد.

وی همچنین با اشاره به اینکه ما دانش و صنعت را در اختیار داریم اما فناوری، حلقه مفقوده در این میان است، تاکید کرد: هنوز رسانه های کشورمان اولویت فناوری را در دستور کار خود قرار نداده اند درحالیکه لازم است به اهمیت آن در ارتباط بین دانشگاه و صنعت بیش از پیش پرداخته شود.

نجات بخش از رسانه ها خواست تا نسبت به بیت المال که در اختیار دولت است، حساس باشد تا این منابع به بهترین نحو هزینه شود و از طرفی با هم افزایی بین بخش خصوصی، صدای آنها را به گوش مسئولان و مردم برسانند.

وی به دستگاه بومی شتاب دهنده خطی با کاربرد درمان بیماران سرطانی که توسط شرکت متبوع وی تولید شد، اشاره و تصریح کرد: این دستگاه که بسیار مورد نیاز بیماران سرطانی به ویژه در اصفهان است همزمان با روز ملی فناوری هسته ای با دستور رییس جمهوری رونمایی شد اما هنوز مجوز فعالیت از سازمان انرژی اتمی را ندارد.

نخستین دستگاه بومی شتاب دهنده خطی با کاربرد درمان بیماران سرطانی فروردین امسال با دستور رییس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس در شهرک سلامت اصفهان رونمایی شد. این رونمایی همزمان با سیزدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای انجام شد و ایران به جمع چهار کشور دیگر تولیدکننده این فناوری پیوست.

دبیر انجمن شرکت های دانش بنیان استان اصفهان نیز در این نشست گفت: در شرایط امروز که در جنگ اقتصادی به سر می بریم حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور به ویژه از سوی رسانه ها، ضروری است.

سیدیاسر معین‌الدینی افزود: حمایت رسانه ای از شرکت های دانش بنیان منجر به تقویت، فعال شدن ظرفیت های بدون استفاده مانده و الگوسازی از آنها و رونق فضای کسب و کار در کشورمان می شود.

وی، با تاکید بر لزوم جریان سازی رسانه ای و تولید محتوا با رعایت مباحث حقوقی در راستای رونق شرکت های دانش بنیان و رفع مشکلات آنها، تصریح کرد: این کار نیاز به تربیت خبرنگاران تخصصی فناوری و توجه رسانه ها به این مقوله دارد.

در این جلسه، زمینه های همکاری شرکت های دانش بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با رسانه ها بررسی و درباره آن تبادل نظر شد.

حدود پنج هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال است که از میان آنها حدود چهار هزار و ۵۰۰ شرکت به‌طور رسمی به‌عنوان دانش بنیان ثبت شده و مجوز گرفته‌اند که ۵۶ درصد از آنها تولیدی و ۴۴ درصد نوپا هستند.

حدود ۱۰ درصد از این شرکت ها و واحدهای فناور در استان اصفهان فعال است.

انجمن شرکت‌های دانش بنیان اصفهان در سال ۹۴ با هدف ایجاد انسجام بین این شرکت‌ها در استان تاسیس شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.