صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / مردم ثبت اسناد را با ثبت احوال اشتباه می گیرند

رییس سازمان ثبت اسناد:

مردم ثبت اسناد را با ثبت احوال اشتباه می گیرند

کسب و کار نیوز - معاون رئیس قوه قضائیه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سازمان گمنامی است که جامعه به خوبی این سازمان را نمی شناسند و گاهی ثبت اسناد را با ثبت احوال اشتباه می گیرند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، ذبیح‌الله خداییان روز یکشنبه در مراسم تکریم و معارفه معاون املاک و کاداستر، مدیرکل دفتر بهبود مدیریت عملکرد و بازرسی و دفتر نظارت و بازرسی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک یکی از سازمان های تاثیرگذار است که در ابعاد مختلف نقش آفرینی می کند.

وی یکی از ابعاد تاثیرگذاری سازمان ثبت را تاثیر در اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: ایران کشوری با اقتصاد تک محصولی است و صاحب نظران از این نوع کشورها به عنوان کشورهای رانتی یاد می کنند.

خداییان اضافه کرد: منظور از اقتصاد رانتی کشورهایی است که با استفاده از منابع طبیعی نه اتکا به مالیات یا فعالیت های تولیدی منابع مالی خود را تامین می کنند؛ این کشورها معمولا وابسته به صادرات نفت، گاز یا یک محصول کشاورزی هستند.

وی اظهارداشت: کشور ما از ٨٠ سال قبل اقتصاد متکی به نفت دارد و در برخی مواقع بیش از ۵٠ درصد از درآمدهای کشور ناشی از فروش و صادرات نفت به صورت فروش خام بوده است.

خداییان درباره ویژگی های اقتصاد رانتی گفت:این اقتصادها بی ثبات است و تحت تاثیر سیاستهای بین المللی و برون مرزی است؛ جنگ، تحریم، خودداری یک کشور از خرید محصول باعث بی ثباتی و نوسان در اقتصاد کشور می شود. کشورهای رانتی مصرف گرا هستند و به جای رونق فعالیت های مولد واردکننده کالاهای مصرفی هستند.

وی افزود: تاثیر دیگر کشورهای دارای اقتصاد رانتی، اختلاف طبقاتی است؛ دسترسی به منابع و اطلاعات در این کشورها برای همه مردم یکسان نیست و در این کشورها معمولا چون در کسب درآمد متکی بر مردم نیست دولتها جدا از مردم هستند و دولت بر تمام بخش‌های اقتصادی سیطره دارد و مردم نقش چندانی ندارند.

 

راه چاره کشورهای دارای اقتصاد رانتی

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: راه چاره کشورهای دارای اقتصاد رانتی، اقتصاد مقاومتی است که از سال ها قبل مقام معظم رهبری مطرح کردند و منظور رونق اقتصاد دانش بنیان و نگاهی درونی است که در آن باید بخش خصوصی به میدان بیاید و دولت نقش نظارتی و هدایتگرانه داشته باشد.

خداییان، درباره تاثیر سازمان ثبت اسناد بر اقتصاد مقاومتی گفت: این سازمان یکی از سازمان های است که در وصول مالیات نقش بسزایی دارد؛ هر نوع نقل و انتقال اسناد قبل از انجام باید مالیات پرداخت شود و سالانه میلیاردها تومان به اقتصاد کشور کمک می شود.

وی ادامه داد: در اجرای اسناد لازم الاجرا افرادی وام هایی می گیرند و به جای رونق تولید و اقتصاد به کارهای دلالی و خدماتی بپردازندو سرمایه بانکهای دولتی و خصوصی در دستان افراد خاصی مسدود می شود.

 

وصول بیش از ١٠ هزار میلیارد تومان مطالبات

خداییان اضافه کرد: سازمان ثبت با اجرای اسناد رسمی در سال گذشته بیش از ١٠ هزار میلیارد تومان وصول مطالبات داشته است. صدور اسناد رسمی موجب جلوگیری از مفاسد اقتصادی می شود و یکی از جرایم مهم اقتصادی فرار مالیاتی است؛ اگر نقل و انتقالات املاک به صورت رسمی باشد فرار مالیاتی نخواهیم داشت زیرا نقل و انتقالات با اسناد عادی موجب فرار مالیاتی می شود و این افراد اجازه نمی دهند سند رسمی اعتبار یابد.

وی افزود: پولشویی موجب فشل شدن اقتصاد می شود و افرادی که پولشویی می کنند با خرید املاک به صورت سند عادی پولهای کثیف را وارد جامعه می کنند در حالی که اگر به صورت سند رسمی ثبت شود از  پولشویی و کلاهبرداری جلوگیری می شود.

خداییان گفت: حمایت از فعالیت های فکری، ثبت اختراعات، علائم تجاری یکی دیگر از اقدامات سازمان ثبت است و این اقدام موجب رونق اقتصادی می شود.  مرکز مالکیت معنوی نیز نقش موثری در تجاری سازی ثبت اختراعات، علائم تجاری و طرح های صنعتی دارد و تعاملات گسترده ای در سطح بین المللی در این خصوص برای آموزش تولیدکنندگان و مدیران انجام می دهیم.

وی اظهارداشت: تثبیت مالکیت ها، مبارزه با زمین خواری، صدور سندهای کاداستری می تواند تا ٩٠ درصد از زمین خواری ها پیشگیری کند.

همچنین در این مراسم، حسین سعید زرندی معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که به توفیق بازنشستگی نائل آمد، گفت: دهه ۶٠ شخصیت های نظام ترور شدند و در این دهه شخصیت نظام در معرض ترور قرار داشت که اقدام آیت الله رییسی و یارانشان سپری برای حفظ نظام شد.

وی افزود: امروز امید یک روستایی، دردمند یا مراجعه کننده به دستگاه قضا با اقدامات جدید در قوه قضائیه روشن شده و این تغییرات موجب شده است تا نظام با آبرومندی جامعه را اداره کند و امید داریم هر روز عزت دوستان و خواری دشمنان را ببینیم.

در این مراسم حسین سعید زرندی تکریم و سید صادق سعادتیان به عنوان معاون املاک و کاداستر، معارفه شد.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.