صفحه اصلی / اسلایدر / زمزمه تغییر فرمول تعیین نرخ سود
زمزمه تغییر فرمول تعیین نرخ سود

«کسب و کار» بررسی می‌کند

زمزمه تغییر فرمول تعیین نرخ سود

کسب و کار نیوز-هرچند آمارها حاکی از افزایش میزان سپرده‌ها با وجود نظارت بر نرخ سود و عدم افزایش آن است، اما برخی از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که به تناسب افزایش نرخ تورم، نرخ سود بانکی هم افزایش پیدا کند. پیشنهادی که البته مغایر با سیاست‌های بانک مرکزی تلاشی است که از سوی این بانک برای مهار نقدینگی صورت گرفته است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، در حال حاضر نرخ سود برای سپرده‌های یکساله ۱۵ درصد و در برخی از بانک‌های خصوصی ۲۰ درصد است. بر اساس دستور بانک مرکزی نیز بانک‌ها حق تجاوز از نرخ سود ۲۰ درصدی را ندارند. با این حال نرخ سود از دید بسیاری از کارشناسان در حال حاضر بالاست و منشا مهم خلق نقدینگی و تورم شده است.
در همین رابطه چند وقت پیش نیز رئیس کل بانک مرکزی گفته بود؛ وظیفه اول و تمرکز اول بانک مرکزی بر روی کنترل نقدینگی است، در حالی که یکی از مهم‌ترین عواملی که به طور هم‌زمان سبب افزایش بی‌رویه نقدینگی و عدم هدایت آن به سمت تولید شده، نرخ بالای سود سپرده‌های بانکی است. بر همین اساس فاصله‌ای که بین کشور ما با کشورهای دیگر در نرخ سود وجود دارد، این سوال مهم را مطرح می‌کند که چگونه و چطور می‌شود این فاصله را کم کرد؟ و اصولا آیا صفر شدن نرخ سود سپرده‌ها در شرایط فعلی ممکن و نتیجه بخش است؟ با توجه به تاثیر منفی افزایش نرخ سود سپرده ها بر افزایش نرخ سود تسهیلات پیشنهاد افزایش نرخ سود به تناسب افزایش نرخ تورم چگونه طرح می شود؟
افزایش۲۶ درصدی سپرده‌های بانکی
یکی از دلایل التهاب قیمت‌ها هجوم نقدینگی از بانک‌ها به سمت بازارهای طلا، دلار و… بود که از دید کارشناسان به دلیل عدم جذابیت نرخ سود سپرده بانکی رخ داده بود. با این حال آمار بانک مرکزی از افزایش ۲۶.۲ درصدی مانده سپرده‌ها و ۱۹.۷ درصدی مانده تسهیلات بانکی در پایان اردیبهشت ۹۸ نسبت به مقطع مشابه سال قبل خبر می‌دهد.
گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۲۱۳۱۱.۲ هزار میلیارد ریال شده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۴۴۷۳.۸ هزار میلیارد ریال (۲۶.۲ درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل ۶۳۷.۲ هزار میلیارد ریال (۳.۱ درصد) افزایش نشان می‌دهد.

بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۱۶۳۲.۱ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۵۵.۵ هزار میلیارد ریال است.

مانده کل تسهیلات بالغ بر ۱۵۳۴۶.۲ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۲۵۲۴.۹ هزار میلیارد ریال (۱۹.۷ درصد) و نسبت به پایان سال قبل ۲۵۶ هزار میلیارد ریال (۱.۷ درصد) افزایش داشته است. بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۹۹۶۹.۹ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۵۱.۹ هزار میلیارد ریال است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.