صفحه اصلی / اسلایدر / دعوای دو وزارتخانه بر سر واردات برنج
دعوای دو وزارتخانه بر سر واردات برنج

مسافران شمال برنج یک‌سال خود را مستقیم از شهرهای تولیدکننده تهیه کنند

دعوای دو وزارتخانه بر سر واردات برنج

کسب و کار- موضوع برنج و واردات آن مدت هاست به بحث روز تبدیل شده و با توجه به اینکه هنوز برنج ایرانی در انبارهای داخلی دپو شده اند برخی از افراد اصرار به واردات برنج دارند و برای رسیدن به اهداف خود دست به دامن معاون اول ریاست جمهوری شده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه رئیس اتاق بازرگانی ایران در نامه ای به جهانگیری نوشت: بخشی از برنج های وارداتی حدود سه ماه به دلیل عدم تخصیص ارز در گمرکات کشور رسوب کرده و علی رغم پیگیری های به عمل آمده برای تامین ارز آنها اقدامی نشده است. اما بعد از دعوای ۲ وزارتخانه بر سر واردات برنج در فصل برداشت، این بار وزارت صنعت، وزارت جهاد کشاورزی را متهم کرده که به‌دلایل نامعلوم حجم زیادی از برنج وارداتی را در گمرک دپو کرده و ارز مورد نیاز برای واردات را اختصاص نمی‌دهند. اما رئیس انجمن برنج ایران گفت: هر چند تفاوت قیمت برنج از مبدا تولید تا عرضه در شهرهای بزرگ از جمله تهران زیاد است اما بزرگترین مشکل، اختلاط برنج‌های کیفی با هندی و پرمحصول در هنگام کیسه‌گیری و فروش آن با نام برنج کیفی خالص با قیمت بالا است.

جمیل علیزاده‌ شایق با تاکید بر اینکه تخلف در بازار برنج داخلی افزایش یافته است، اظهار کرد: کیفی‌ترین برنج ایرانی در استان‌های مبدا تولید (مازندران و گیلان) بدون ناخالصی با ۲ تا ۳ درصد خرده حداکثر هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، در حالی که تقریبا با همین قیمت، برنج‌های داخلی ناخالص در بازار شهرهای بزرگ عرضه می‌شود. وی ادامه داد: تخلفات انجام شده در برنج‌های داخلی معمولا افزودن برنج‌های هندی و افزایش میزان خرده برنج است. علیزاده‌ شایق با تاکید بر اینکه این تخلفات در هنگام کیسه‌گیری برنج در شهرهای بزرگ انجام می‌شود، افزود: در شهرهای بزرگ، برنج را تنها یکبار بوجاری می‌کنند که موجب افزایش میزان خرده برنج به ۷ تا ۸ درصد می‌شود. به گفته وی؛ در برخی موارد نیز برنج‌های پرطرفدار ایرانی با برنج‌های پرمحصول مخلوط و عرضه می‌شوند. علیزاده‌ شایق گفت: هر چند کیفیت برنج‌های پرمحصول بهتر از هندی‌ها است، اما بین قیمت‌ برنج‌های پرطرفدار مانند هاشمی و پرمحصول ‌تفاوت زیادی است.

وی تشخیص اختلاط برنج توسط مردم را سخت دانست و افزود: تنها راهکار مقابله با اینگونه تخلفات نظارت سخت‌گیرانه در محل‌های عرضه برنج در شهرهای بزرگ است. علیزاده‌ شایق در پاسخ به این پرسش که در صورت عرضه برنج کیفی خالص در بازار شهرهای بزرگ قیمت آن چقدر خواهد بود، گفت: نمی‌توان قیمت یکسانی را برای تمام شهرهای بزرگ و برای تمام مناطق اعلام کرد، هر اعلام قیمتی می‌تواند بر بازار تاثیر بگذارد، اما آنچه مسلم است در برنجی که اکنون در بازار شهرهای بزرگ با نام برنج کیفی ایرانی عرضه می‌شود، گران فروشی اتفاق می‌افتد. رئیس انجمن برنج ایران پیشنهاد داد مسافرانی که به شهرهای شمالی سفر می‌کنند نیاز یک‌سال خود را مسقیم از شهرهای تولیدکننده تهیه کنند. شایق تاکید کرد: تامین برنج از مبدا تولید علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، اطمینان از کیفیت را نیز بالا می‌برد. به‌تازگی نیز نامه‌ای در این ارتباط منتشر شده که نشان می‌دهد اختلافات میان دو وزارتخانه دولتی کماکان ادامه دارد؛ در این نامه با موضوع «تعیین تکلیف موجودی برنج در بنادر کشور» عباس قبادی معاون وزیر صنعت به مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی نوشته است که وزارت جهاد کشاورزی به‌دلایل نامعلوم از اختصاص ارز مورد نیاز برنج‌های شرکت بازرگانی دولتی که در گمرک و بنادر کشور مانده خودداری می‌کند.

واردکنندگان برای واردات برنج به هر ریسمانی چنگ می اندازند

علی نجفی خوشرودی، نماینده مجلس

کشاورزان ایرانی مهم ترین دلیل برای به باز نشستن محصول برنج مرغوب ایرانی هستند که متاسفانه به دلیل برخی تصمیمات مورد بی مهری قرار می گیرند و نمی توانند اندازه زحمتی که برای کشت این محصول مهم متحمل می شوند درآمدزایی داشته باشند. امروز مشکل کشور واردات برنج نیست که دعوا بر سر آن به راه افتاده است تا به هر قیمتی که شده این واردات انجام شود. اگر به زحمات کشاورز ایرانی نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که واردات این محصول عین خیانت به تولید داخلی و برنج های کشت شده داخلی است که در انبارها مانده است.

به خودی خود هنگام برداشت محصول دلالان و واسطه ها با حضور خود بر سر شالیزارها و خرید با پایین ترین قیمت کشاورز ایرانی را با ضرر و زیان مواجه می کنند بنابراین با ادامه واردات برنج دیگر انگیزه ای برای تولید برنج ایرانی نخواهد ماند. سایه سنگین برخی بی‌تصمیمی‌ها در این حوزه مدت هاست بازار برنج را به آشفتگی کشانده است و در این میان کشاورز ایرانی بیشترین خسارت را متحمل شده است. اگر امسال سال تولید داخلی و رونق آن است پس چرا واردات همچنان حجم بالایی را به خود اختصاص داده است و چرا در این بخش مدت هاست واردکنندگان به هر ریسمانی چنگ می اندازند تا این روند واردات ادامه پیدا کند. اساسا سیاست‌های حمایتی از تولیدات داخلی به ویژه محصولات کشاورزی خیلی مورد توجه قرار نمی گیرد و متاسفانه شاهد واردات بی‌رویه برنج خارجی هستیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.