صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / یادنامه اسدالله عسگراولادی؛ تاجر خوشنام
یادنامه اسدالله عسگراولادی؛ تاجر خوشنام

یادنامه اسدالله عسگراولادی؛ تاجر خوشنام

کسب و کار نیوز -  اسدالله عسگراولادی از بنیانگذاران پارلمان بخش خصوصی در دوره انقلاب اسلامی و عضو اسبق هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران روز جمعه 22 شهریور 1398 در سن 86 سالگی درگذشت.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، عسگراولادی از پیشکسوتان صادرات خشکبار کشور به شمار می‌رفت و در کارنامه فعالیت خود در بخش خصوصی، ریاست اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین و اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه را نیز در کارنامه داشت.

اسدالله عسگراولادی پس از آنکه با حکم امام خمینی ره به اتاق ایران آمد، طی ۴ دهه بعد از انقلاب اسلامی در کنار بخش خصوصی ماند و به حفظ جایگاه آن کمک بسیار کرد.

اسدالله عسگراولادی همچنین عضو شورای مرکزی حزب موتلفه بود و در زمینه مسئولیت اجتماعی نیز فعالیت گسترده داشت.

«پایگاه خبری اتاق ایران» در پی درگذشت اسدالله عسگراولادی، در گفت‌وگو با فعالان بخش خصوصی یادنامه‌ای تهیه کرده است که در ادامه آمده است.

***

خدمتگزار بزرگ اقتصاد ایران

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران

اسدالله عسگراولادی در دوران معاصر و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از جمله افرادی بود که در اداره اتاق بازرگانی نقش‌آفرینی کرد و به‌عنوان یکی از اعضای هیات رئیسه، اتاق بازرگانی بعد از انقلاب را پایه‌گذاری کرد. ایشان در این دوره خدمات شایسته‌ای به اتاق و اقتصاد ایران داشت و همبستگی با پارلمان بخش خصوصی را هیچ‌گاه ترک نکرد.

عسگراولادی، یکی از تجار بزرگی بود که بعد از انقلاب، مخصوصاً در ارتباط با کالاهای کشاورزی ایران نقش‌آفرینی قابل‌توجهی داشت و با ورود به بازارهای متعدد، کالاهای ایرانی، خصوصاً خشکبار را در بازارهای بین‌المللی عرضه کرد.

ایشان سال‌های متمادی در نقش عضو هیات رئیسه و عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تلاش‌های قابل تحسینی برای تعادلی اقتصاد ایران انجام داد و در ایجاد و اداره اتاق‌های بازرگانی مشترک نیز نقش‌آفرین بود. اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران با کشورهای استرالیا، روسیه و چین را پایه‌گذاری کرد و زمینه رشد و توسعه مناسبات اقتصادی ایران با این کشورها را فراهم آورد.

اسدالله عسگراولادی همواره در همه جلسات اتاق ایران حضور داشت و به معنای واقعی به فعالیت‌های اقتصادی و اقتصاد ایران اهمیت ویژه می‌داد. یقیناً از دست دادن ایشان یکی از محورهای اصلی فعالیت اتاق ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد. ما فقط یک صادرکننده بزرگ و موفق را از دست نداده‌ایم؛ عسگراولادی یکی از خدمتگزاران بزرگ اقتصاد ایران بود و در نشر مسائل اسلامی و انجام کارهای اجتماعی و مذهبی نیز فعالیت‌های چشمگیری داشت. امیدواریم نسل جوان ما با الگوپذیری از افرادی نظیر ایشان، خستگی‌ناپذیر و مصمم، جای خالی این بزرگان را در اقتصاد ایران پر کنند.

امیدوارم همه کسانی که امروز به فعالیت‌های اقتصادی مشغول هستند، از مرحوم عسگراولادی الهام بگیرند و با وجود همه سختی‌های موجود، تلاش خود را برای تعالی اقتصاد و جامعه ایرانی به کار ببرند.

خداوند اسدالله عسگراولادی را رحمت کند. به خانواده محترم ایشان عرض تسلیت صمیمانه داریم و ضایعه درگذشت ایشان را به همه همکاران اتاق بازرگانی در سراسر کشور و همه فعالان اقتصادی تسلیت عرض می‌کنیم.

الگوی تجارت

مسعود خوانساری، نایب رئیس اتاق ایران

اسدالله عسگراولادی تاجر باسابقه، فعال اقتصادی خوش نام و باسابقه چهره در نقاب خاک کشید. وی در تمام سال‌های فعالیتش در بدنه بخش خصوصی حضور داشت و سعی می‌کرد از طریق تقویت جایگاه تشکل‌ها و بخصوص اتاق بازرگانی، کمک حال صاحبان کسب‌وکار باشد.

ایشان حداقل طی ۴ دهه گذشته و پس از آنکه با حکم امام خمینی (ره) راهی اتاق بازرگانی ایران شد، هیچگاه شانه از بار مسئولیت خالی نکرد و در سخت‌ترین شرایط در اتاق بازرگانی حضور و اثر داشت.

ایشان تاجری متدین بود که انعکاس اعتقاداتش در تجارت و عمل به مسئولیت اجتماعی هم پیدا بود. از ایشان مساجد و مدارس بسیاری باقی مانده که تا سال‌ها پابرجاست.

مرحوم عسگراولادی سخت کوش و باانگیزه به کار می‌پرداخت و به خاطر دارم به جوان‌ها نیز همین توصیه را داشتند. همیشه با انرژی و پرحرارت صحبت می‌کرد و به حق در تمامی مناصبی که حضور داشتند، نماینده‌ای تمام عیار و صاحب سخن برای بخش صادرات کشور بود. زبانشان صریح و کلام‌شان کارشناسی و صاحب اعتبار بود.

اتاق تهران چندی قبل به پاس خدمات وی نشان امین الضرب را به ایشان تقدیم کرد. به حق که در امر تجارت الگو بود به عنوان یک تاجر مسلمان مسئولیت اجتماعی را به خوبی می‌شناخت و عمل می‌کرد.

خداوند ایشان را رحمت کنند. نام ایشان در بخش خصوصی زنده می‌ماند.

فراتر از یک تاجر

محمدرضا انصاری، نایب رئیس اتاق ایران

ارزش آدم‌ها به اثر مثبتی است که در جامعه انسانی از خود به‌جای می‌گذارند و بزرگی آدم‌ها را عمق و دایره اثرشان تعیین می‌کند؛ مثل آدم‌هایی که در طول تاریخ، اثری در کل جامعه بشری از خود به‌جای گذاشته‌اند و این اثر سال‌های سال مانده است؛ وسعتش به وسعت جامعه بشری بوده و عمق آن تاریخ.

برخی از آدم‌ها در محدوده کوچک‌تری اثر می‌گذارند و اثرشان ماندگار است. آقای عسگراولادی با همه خلقیات مثبت و منفی که داشت؛ اثرش در کشور و جامعه فعالان اقتصادی ایران بسیار بیش از اثر سهم یک نفر بود و به همین دلیل آثارش ماندگار است.

خدا رحمتش کند.

انسان‌ مثبت‌اندیش‌

محسن جلال‌پور، رئیس پیشین اتاق ایران

حاج اسدلله عسگراولادی مردی بزرگ و انسانی مثبت‌اندیش بود. هیچ‌گاه ناامید نشد و دست از تلاش بر نداشت. سرشار از احساس بود اما پشت کوهی از عقل پنهان شده بود. با این حال هرگز مانع جاری شدن اشک‌هایش نمی‌شد. برخلاف افسانه‌هایی که درباره‌اش می‌گفتند، دست کم نیمی از عمرش را به سختی گذرانده بود.

در کسب وکار اصولی خدشه ناپذیر داشت. اگرچه اصولا مردی احساسی بود اما هیچ‌گاه در تجارت احساسی رفتار نمی‌کرد. تحلیل‌گر و آینده‌نگر بود و هرگز دست از مطالعه بر نمی‌داشت. در پروازها می‌دیدم روزنامه، مجله‌ و  کتاب دست می‌گیرد و حتی از مطالعه بحث‌های مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی هم باز نمی‌ماند.

خدا رحمتش کند. در این زمانه که اکثریت نسل جدید فعالان اقتصادی راحت‌طلب شده‌اند و دنبال کارهای کوتاه مدت می‌روند، قطعا اسدلله عسگراولادی شدن خیلی سخت است.

تک‌سوار عرصه صادرات

فاطمه مقیمی، عضو هیات نمایندگان و شورای عالی پیشکسوتان اتاق ایران

فعالان بخش خصوصی در نیمه اول سال ۹۸، شاهد از دست دادن دو بزرگوار بودند؛ کارآفرین برجسته شاهرخ ظهیری و اکنون هم حاج اسدالله عسگراولادی. امیدوارم خدا سایه بزرگان را کم نکند چرا که ما به پشتوانه همین بزرگان است که می‌توانیم قدی راست کرده و افتخارآفرین باشیم.

در طول چهار سالی که به‌واسطه عضویت در اتاق ایران و روسیه از نزدیک با آقای عسگراولادی کار می‌کردم، خاطراتی از ایشان می‌شنیدم که قدمت آن‌ها بیش از سن هرکدام از ماها بود. آقای عسگراولادی شخصیتی بی‌بدیل و سرآمد فعالان اقتصادی کشور در حوزه صادرات بود؛ معمولا انتظار می‌رود که یک تیم بزرگ در عرصه صادرات کشور افتخارآفرینی کرده و نام ایران را به جهانیان معرفی کند، اما ایشان تک‌سوار  میدان صادرات بود و از همان دوران نوجوانی مردانه پای کار ایستاد و استقامت به خرج داد. بااین‌حال هر زمان که صحبتی به میان می‌آمد، ایشان خودشان را با عنوان کاسب جزء معرفی می‌کرد.

روحشان شاد. امیدوارم قدر چنین بزرگانی بیشتر دانسته شود و در آینده مشابه ایشان باز هم در صحنه اقتصاد ایران تکرار شود.

 

شخصیتی چندبعدی

محسن بهرامی ارض اقدس، عضو شورای عالی پیشکسوتان اتاق ایران

حاج اسدالله عسگر اولادی، شخصیتی چند بعدی داشت. نباید تنها ایشان را افتخارآفرین در عرصه صادرات تعریف کرد؛ چهره مذهبی، مبارز، وابسته به تشکل‌های اقتصادی، عضو حزب موتلفه اسلامی، موسس و عضو هیات مدیره اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران و کانادا، ایران و روسیه و ایران و چین از او شخصیتی برجسته در حوزه اقتصاد، سیاست، بین‌الملل ساخته بود.

علاوه بر این‌ها، تمام کسانی که از نزدیک این بزرگوار را می‌شناختند، اطلاع داشتند که حاج اسدالله عسگر اولادی چه چهره خیر و نیکوکاری هستند. ایشان همیشه تاکید داشتند که ۵۰ درصد از زمان و زندگی خود را صرف دنیا و ۵۰ درصد مابقی را وقف آخرت می‌کنند؛ روزانه زمانی را می‌گذاشتند تا شخصا در مسجد فرشته حضور بهم رسانند و از نزدیک به مشکلات فردی افراد رسیدگی کنند.

سن بالای حاج اسدالله عسگر اولادی هیچ‌گاه مانع از فعالیت ایشان در محافل مختلف نشد و در همه جلساتی که حضور داشتند،با تحرک و بانشاط بودند. در کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران که تجربه همکاری با ایشان را داشتم، به خاطر ندارم ایشان در جلسه ای که از قبل قول حضور داده بودند، شرکت نکنند. همیشه حاضر جلسات بودند و نظرات موثری را ارایه می‌کردند.

به راستی که حاج اسدالله عسگراولادی، امپراتورانه زندگی کرد و روحش قرین رحمت الهی.

مرد میدان‌های عمل

حسین نقره کار شیرازی، عضو شورای عالی پیشکسوتان اتاق ایران

آشنایی بنده با حاج اسدالله عسگراولادی به سال ۶۰ بازمی‌گردد و حاج اسدالله از معدود شخصیت‌هایی بودند که در طول این ۳۸ سال، تصویر روشنی از همکاری با ایشان نه تنها در ذهن من، بلکه در ذهن همه کسانی که ایشان را از نزدیک می‌شناختند، نقش بسته است.

حاج اسدالله عسگر اولادی را باید یک کارآفرین و بازرگان نمونه دانست که نوآوری مهم‌ترین خصیصه این بزرگوار محسوب می‌شد؛ کمتر کسی پیدا می‌شود که بتواند مانند حاج اسدالله عسگراولادی خلاقیت و نوآوری را با صادرات گره بزند. ایشان چهره موفقی بودند که همیشه بحث‌های رو به جلویی را در زمینه‌های بازرگانی به ویژه صادرات ارایه و اجرا می‌کردند.

بررسی کارنامه ریاست ایشان بر اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران و روسیه، ایران و چین و ایران و استرالیا نشان می‌دهد که تا چه اندازه نقش حاج اسدالله عسگر اولادی در رشد هر کدام از اتاق‌های مذکور پر رنگ بوده است.

در تمام جلساتی که شرکت داشتند، مستقیم حرف خود را می‌زدند و کمتر به حاشیه می‌رفتند. صحبت‌های صادقانه ایشان برای برخی از افراد قابل تحمل نبود، با این حال کسانی که شناخت کاملی از حاج اسدالله عسگر اولادی داشتند دیانت، دلسوزی، صداقت و صمیمیت ایشان را تحسین می کرد.

ما مردی را از دست دادیم که در طول عمر فعالیت خود نشان داد که شاخص است و مرد میدان‌های عمل؛ روحش شاد.

تشکل‌گرا بود و مسئولیت‌پذیر

حبیب الله انصاری، عضو شورای عالی پیشکسوتان اتاق ایران

مرحوم حاج اسدالله عسگر اولادی، شخصیتی تشکل‌گرا بود. ایشان تشکل‌ها را به عنوان نهادهای مدنی قبول داشت و بر این باور بود که باید از ظرفیت تشکل‌های بخش خصوصی به عنوان بازوی توانمند دولت استفاده کرد. همین روحیه باعث شده بود تا ایشان تا آخرین روزهای حیات خود، همبستگی بسیار خوبی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران داشته باشد.  او با شناخت و اعتقاد راسخی که به بخش خصوصی داشت، بر این باور بود که اقتصاد باید بر محور بخش خصوصی حرکت کند تا به توسعه دست یابد. فعالیت او تا آخرین روزهای حیاتش در اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین حاکی از آن است که حاج اسدالله عسگر اولادی جامع نگر بود و مسئولیت‌پذیر.

روحش شاد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.