صفحه اصلی / اسلایدر / باج‌خواهی خودروسازان خصوصی از دولت
باج‌خواهی خودروسازان خصوصی از دولت

«کسب و کار» درخواست کمک خودروسازان بخش خصوصی از دولت را بررسی می‌کند

باج‌خواهی خودروسازان خصوصی از دولت

کسب و کار نیوز-هرچند اظهار یکی از شرکت‌های خصوصی‌ خودروساز مبنی بر تعطیلی شدن این شرکت به دلیل کمبود نقدینگی جای تامل دارد. اما به اعتقاد برخی از کارشناسان مشکل خودروسازان بیش از آنکه کمبود نقدینگی و تامین مالی باشد، به محدودیت های حاصل از تحریم بر می‌گردد. به گفته کارشناسان درخواست خودروسازان بخش خصوصی که در قیمت‌گذاری آزاد بوده‌اند، نشان از زیاده‌خواهی آنها دارد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، موضوع کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروساز تقریبا به موضعی تکراری بدل شده است. از زمانی که قیمت‌ها بالا رفته و قیمت خودرو چندبرابر افزایش پیدا کرده است، خودروسازان از کمبود شدید نقدینگی و تاثیر مستقیم این موضوع بر کاهش تولید و عرضه خودرو گلایه می‌کنند. به دنبال همین امر بود که بانک مرکزی به خودروسازان وعده تامین مالی داد و به همین منظور تسهیلاتی ۱۵ هزار میلیاردی برای آنها در نظر گرفته شد. در قالب بسته دولت پرداخت ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات شامل ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی و ۸۵۰ میلیون یورو تسهیلات ارزی برای حفظ اشتغال صنعت قطعه‌سازی و زنجیره تامین خودروسازان در نظر گرفته شد. اگرچه ایرادات و انتقادات زیادی نسبت به شیوه تامین مالی و پرداخت این تسهیلات به خودروسازان وجود دارد و تسهیلات بانک مرکزی، آنها را قانع نکرده است، اما بنا به اظهارات خودروسازان موضوع تامین مالی وخیم‌تر از آن چیزی است که دیگران تصور می‌کنند. بر همین اساس برخی از شرکت‌های خودروسازان به دولت هشدار داده‌اند که در صورت عدم کمک، تعطیل خواهد شد.

به دنبال اعلام شرکت کرمان‌موتور مبنی بر تعطیل شدن تا آبان ماه در صورت عدم کمک دولت، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: خودروسازان بخش خصوصی که از یک سو همراه با افزایش نرخ ارز قیمت محصولاتشان را افزایش داده و از سوی دیگر اعلام می‌کنند بدون کمک دولت تعطیل می‌شوند، به دنبال سوءاستفاده از شرایط و باج‌خواهی از دولت هستند.

چندی پیش شرکت کرمان‌موتور اعلام کرد:” با توجه به اخبار منتشر شده در خصوص محدودیت تأمین قطعه و تعطیلی شرکت کرمان موتور به دلیل کمبود نقدینگی تا پایان آبان ماه، به استحضار مشتریان می‌رساند برای تحویل خودروهای تعهدات فعلی شرکت جای هیچگونه نگرانی نبوده و تمام قطعات و مواد اولیه لازم برای تولید این خودروها تأمین و تا آبان ماه تمام تعهدات ثبت‌نام شده تحویل می‌شود”.

پیش از آن سامان فیروزی – مدیرعامل کرمان موتور – اعلام کرده بود: اگر از کرمان موتور حمایت‌های لازم صورت نگرفته و نقدینگی به این شرکت تزریق نشود، تا آبان ماه این خودروسازی تعطیل خواهد شد.

به گفته کارشناسان هم‌اکنون که برخی خودروها با قیمت‌گذاری آزاد به جایی رسیده‌اند که قیمت کارخانه بالاتر از قیمت بازار است، مدیران صنعتی باید با بهره‌گیری از روشهای مدیریتی، بتوانند کارخانه‌های خود را مدیریت کنند.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.