صفحه اصلی / اسلایدر / بازار ۴۰۰ میلیون نفری صادرات نان صنعتی

صنعت بسیار پرسود نان حجیم شده فرصت ارزآوری میلیون دلاری را رقم زده است

بازار ۴۰۰ میلیون نفری صادرات نان صنعتی

کسب و کار- ایران چند سالی است که وارد بازار جهانی نان صنعتی شده ولی در همین مدت نیز هر ساله با روند رو به رشد حجم صادرات چنین نان‌هایی از کشور روبرو بوده است. نان‌های صنعتی در تمام دنیا به عنوان سالم‌ترین اسنک مصرفی خرید و فروش می‌شود. در کشور ما از چند سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های بسیار کلانی در بخش تولید نان صنعتی و حجیم انجام شده که توانایی ایران را در صادرات این محصول خوراکی بسیار افزایش داده است. اما در حال حاضر با توجه به روند رو به رشد صادرات انواع نان لایه‌ای از کشور، متأسفانه میزان صادرات این نان از کشور در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار ناچیز است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین زمینه مدیر عامل نمایشگاه بین المللی با بیان اینکه ۴۰۰ میلیون نفر در ۱۴ کشور همسایه مصرف کننده حوزه نان هستند گفت: در شرایط کنونی باید در هر حوزه ای که امکان صادرات و ارزآوری برای کشور وجود دارد ورود کنیم که نان صنعتی یکی از آنهاست. بهمن حسین زاده مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی ج.ا.ایران در آستانه برپایی دوازدهمین نمایشگاه نان و غلات گفت: برپایی نمایشگاه صنعت آرد و نان می تواند به فرهنگ سازی، اصلاح الگوی تولید و مصرف غلات، آرد و نان و افزایش سطح فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری در صنعت غلات آرد و نان کمک دوچندانی کند.

وی با اشاره به سرانه مصرف بالای نان در ایران خاطرنشان کرد: طبق اعلام سازمان غذا و دارو سرانه مصرف نان در ایران ۱۲۵ کیلوگرم است که دو برابر سرانه مصرف اروپایی هاست با این تفاوت که بخش عمده نان مصرفی در اروپا نان صنعتی است در حالی که سهم نان صنعتی در کشور ما ۸ تا ۹ درصد است و بستر مناسبی برای سرمایه گذاری بدون ریسک در این حوزه در راستای رونق تولید، اصلاح الگوی تغذیه ای و اشتغالزایی وجود دارد. حسین زاده با تاکید بر اینکه نباید به راحتی بازار ۴۰۰ میلیون نفری در ۱۴ کشور همسایه در حوزه نان را نادیده گرفت تصریح کرد: در شرایط کنونی باید در هر حوزه ای که امکان صادرات و ارزآوری برای کشور وجود دارد ورود کنیم که نان صنعتی یکی از آنهاست و برپایی نمایشگاه صنعت آرد و نان می تواند در این زمینه موثر واقع شود.

بنابراین گزارش هم اکنون ۱۶۰ واحد نان صنعتی در کشور فعال هستند و ۹۵ شرکت داخلی و خارجی از روز جمعه ۲۲ شهریور ماه دستاوردها و توانمندی های خود را در صنعت آرد و نان در فضای حدود ۸ هزار مترمربع در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آرد و نان که در نمایشگاه بین المللی تهران برپا می شود در معرض دید عموم قرار می دهند.

رشد تولید داخلی نان صنعتی به دلیل نبود واردات

کاوه زرگران، دبیرکل انجمن های صنایع غذایی ایران

در سالهای اخیر نان صنعتی به فرصتی مناسب برای درآمدزایی و ارزآوری تبدیل شده است. پیشرفت های خوبی در این زمینه در کشور شکل گرفته و برندهای زیادی فعالیت خود را در این بخش گسترش داده اند و با توجه به ظرفیت کشورهای همسایه برای صادرات می توان به این صنعت به عنوان یک صنعت ارزآور نگاه کرد.

در کشورهای همسایه ایران ظرفیتی در حدود ۴۰۰ میلیون نفر وجود دارد که استقبال آنها در صورت اقدامات درست در زمینه صادرات می تواند درآمد خوبی را نصیب ایران کند. برندهای نان صنعتی در کشور طی چند سال اخیر بازار داخلی را به دست آورده اند و با محصولات متنوع و با کیفیتی که تولید می کنند مشتریان داخلی را جذب کرده اند. در این باره حتی می توان اشاره کرد که محصولا ایرانی طرفداران بسیار بیشتری نسبت به نمونه های خارجی خود دارند. البته این صنعت به دلیل اینکه واردات کمتری به دلیل نوع کالا انجام می شود توانست رشد خوبی را تجربه کند.

بنابراین باید از این تجربه در زمینه های دیگر نیز استفاده کرد و با کاهش صادرات بستر رشد و توسعه دیگر صنایع را نیز فراهم کرد. خوشبختانه کیفیت نان‌های صنعتی در سالهای گذشته افزایش یافته و موفق شده‌ایم به صورت جسته و گریخته محصولاتی که دارای ماندگاری بالایی است به کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق و حتی به کانادا و آلمان صادر کنیم. انا با توجه به پتانسیل خوبی که در این صنعت وجود دارد باید میزان صادرات افزایش پیدا کند. ایران قابلیت بسیار بالایی در تولید و صادرات نان صنعتی دارد و چنانچه دولت با اتخاذ سیاست‌های حمایتی روند توسعه این صنعت را تسریع کند، آینده بسیار روشنی برای صادرات نان حجیم شده از کشور وجود خواهد داشت.

همچنین مطالعه کنید:

bed

چند ساعت قبل از خواب باید به حمام رفت؟

  به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از برنا؛ البته نباید این کار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *