صفحه اصلی / اسلایدر / کمبود فایل های کوچک متراژ در بازار اجاره بها
کمبود فایل های کوچک متراژ در بازار اجاره بها

ساخت ۴۰۰ هزار مسکن در حال هماهنگی با شهرداری و ارگان های دیگر است

کمبود فایل های کوچک متراژ در بازار اجاره بها

کسب و کار- بازار خرید و فروش مسکن و اجاره بها با ورود به ماههای محرم و صفر و بازگشایی مدارس از تکاپوی نسبی خود خارج شده و وارد رکود شده است. اما مشکل تقاضای مسکن برای بسیاری از مردم هم چنان وجود داشته و این بدان معنا نیست که دیگر متقاضی ای برای خرید و اجاره مسکن وجود نخواهد داشت. به هر حال مسکن مقوله ای است که هیچ گاه بدون متقاضی نبوده و امروز مشکل بسیاری از خانواده های ایرانی تهیه و تامین مسکن است. کارشناسان بر این باورند که اقدامات دولت باید به سمت ساخت واحدهای کوچک پیش برود چراکه امروز بازار اجاره بها از کمبود فایل های کوچک متراژ رنج می برد و در حال حاضر فایل های موجود بیشتر خانه هایی با متراژهای بالا است که برای اجاره فایل شده است. به همین دلیل مبالغ اجاره برای این واحدها بسیار بالاست و کسی در بازار امروز و شرایط اقتصادی حاکم توان پرداخت اجاره را برای این موارد ندارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما نقطه امیدی که وجود دارد روند کاهش اجاره بهاست که مدتی است در کشور موج آن به راه افتاده است. در تهران مناطق ۲۲، ۱۸، ۵، ۷، ۱۰، ۱۲، ۱ و ۲ پیشتاز کاهش قیمت اجاره هستند، به طور مثال در منطقه ۲ طی این مدت کاهش ۳۰ درصدی اجاره بها را شاهد بود‌ه ایم. در نقاط حاشیه‌ای تهران نیز کاهش قیمت شروع شده است. در نقاطی همچون پردیس، پرند، دماوند، کرج و اسلام‌شهر نیز روند کاهش قیمت اجاره در حال شدت گرفتن است. در سایر نقاط کشور نیز همین روند کاهشی اجاره‌بها شروع شده، در این زمینه تهران به عنوان ویترین کشور هر اتفاقی در آن در حوزه مسکن رخ دهد، چه افزایش و چه کاهش، سایر نقاط هم تاثیر گزار تواهد بود. به طور کلی قیمت‌ها در بازار اجاره به صورت نامعقول بالا رفته و این روند باید هرچه سریعتر مورد اصلاح قرار بگیرد.

البته سامانه‌ای که میزان نرخ اجاره‌بها را در مناطق مختلف شهر و یا به طور کلی در سطح استان نشان دهد وجود ندارد و شرایط کلی اقتصادی کشور می‌تواند چراغ سبزی به کاهش یا افزایش قیمت‌ها باشد. امروز به دلیل کسادی در بازار فروش مسکن شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم. اعلام وزیر راه و شهرسازی در خصوص وا دادگی قیمت مسکن و اینکه بهتر است مردم تا شکست حباب قیمتها خانه‌ای خریداری نکنند و در عین حال کاهش نسبی قیمت ارز منجر به کاهش نسبی ۱۵ تا ۲۲ درصدی نرخ مسکن در مناطق مختلف تهران شده است. در ‌این شرایط و از آنجایی که اجاره تابعی از قیمت مسکن است نرخ اجاره‌بها نیز کاهش داشته است.

شیب ادامه دار کاهش اجاره بها

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران

بازار مسکن یکی از مهم ترین بازارهایی است که باید به آن توجه داشت چراکه تامین مسکن برای مردم مهم ترین وظیفه دولت و مسوولان است. در حال حاضر دغدغه دولت در اوضاع اقتصادی امروز تهیه و تامین مسکن برای مردم است که به رغم مشکلات پیش رو تلاش ها ادامه دارد و امیدواریم در آینده ای نزدیک مشکل مسکن واجاره بها به طور کامل حل و فصل شود. تمهیدات زیادی برای تحقق این موضوع اندیشیده شده و مهمترین دآن ساخت ۴۰۰ هزار مسکن است که در دست اجرا قرار گرفته است. این بدان معناست که دولت بیکار ننشسته است چراکه چند وقت پیش وزیر راه نیز گفت که ۴۰۰ هزار مسکن ساخته خواهد شد و هم اکنون این موضوع در حال هماهنگی با شهرداری و ارگان های دیگر است. به همین جهت می‌توان امیدوار بود که قیمت ها پایین تر بیاید.

از طرفی دیگر در ماه های محرم و صفر قرار داریم و در این بازه زمانی به دلیل عقایدی که برای مردم و جامعه ما ارزشمند است هم صاحبخانه ها و هم مردم در این بازار انصاف را رعایت می کنند و در بسیاری موارد به فکر خرید مسکن نیستند. در حال حاضر ۵۵ درصد از تعداد معاملات پایین آمده و حدود ۱۷ درصد از اجاره نسبت به بازه زمانی سال گذشته پایین آمده است. وقتی که از همکارانمان درباره وضعیت مسکن پرس و جو می‌کنیم، می‌گویند خداروشکر اما اگر وضعیت را بخواهیم بررسی کنیم، شاهد یک کسادی در بازار هستیم. امیدواریم با تمهیداتی که مد نظر دولت است قیمت ها پایین آمده و روند کار بهتر شود.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.