رضا امراللهی-رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی ایران
فاطمه سعیدی –نماینده مردم تهران در مجلس و عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس
زهرا نژاد بهرام – عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران
سید محمد هاشمی – مشاور عالی وزیر نفت در دولت اصلاحات
فیض الله عرب سرخی – معاون وزیر بازرگانی در دولت اصلاحات
رمضانعلی صادق زاده – قائم مقام معاون آموزش و پژوهش وزارت صمت
سید جلال ساداتیان-سفیر اسبق ایران در انگلستان
شهریار عامری – استاد دانشگاه صنعتی امیر کبیر
فائزه توکلی – پژوهشگر ارشد پژوهشگاه علوم انسانی ایران
ناهید کشاورز فرد – مشاور مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید
لیلی خوشکام – عضو حزب کارگزاران سازندگی
قاسم خرمی – مدیر کل روابط عمومی وزارت صنایع و معادن در دولت اصلاحات
پروانه چمن – عضو کانون زنان حزب کارگزاران سازندگی
ثریا دانا – کارشناس وزارت راه ، مسکن و شهرسازی
علیرضا مهدیه – شرکت مهندسین مشاور
مژگان ایلانلو – کارگردان و مستند ساز
منصوره حسینی – مسوول میز ارمنستان سازمان توسعه تجارت ایران
تینا معظمی – کارشناس امور رسانه
عابد مشایخ – دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان
به گزارش کسب و کار نیوز، در ابتدای جلسه ، محمد صادق مشایخ ، رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان گفت: باید تلاش شود سهم مدیریتی بانوان در وزارت آموزش و پرورش افزایش یابد ، بویژه در رده مدیریتی عالی. در حال حاضر بحران صندوق ذخیره فرهنگیان و مطالبات معوق فرهنگیان دو چالش جدی پیش روی وزارت آموزش و پرورش است که هر چه سریعتر ، وزیر منتخب جدید و مدیران وزارت آموزش و پرورش می بایست ضمن کسب مشاوره از اتاقهای فکر و مدیران متخصص ، بصورت فوری و با اتخاذ تصمیمات کارشناسی و راهبردی دو بحران مذکور را مرتفع کنند.
محمد صادق مشایخ افزود : متاسفانه بحرانهای اجتماعی و اقتصادی گریبان کودکان را در مدارس آموزش و پرورش گرفته است و از سوی دیگر تبعیض موجود در جامعه دانش آموزی کشور باعث وارد آمدن صدمات روحی و علمی فراوان به اقشار آسیب پذیر دانش آموزی کشور شده است ، لذا مسوولان آموزش و پرورش کشور موظفند در راستای رفع معضلات عدیده مدارس و آموزش و پرورش کشور با تدوین و اجرای برنامه های استراتژیک و زود بازده اقدام نمایند.
فاطمه سعیدی گفت : از زحمات آقای محمد صادق مشایخ تقدیر و تشکر می کنم ، ایشان در جایگاه ریاست کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان اقدامات سازنده و ارزشمندی را در راستای پیشبرد برنامه های اقتصادی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی و جبهه اصلاحات صورت داده اند. وی در ادامه به بحث اقتصاد آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود : اقتصاد آموزش و پرورش و راهکارهای ارتقاء آن باید در اولویت برنامه های توسعه محور کمیسیون توسعه بازرگانی قرار گیرد . در این زمینه وزارت آموزش و پرورش به مشاوره و استمداد کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان نیازمند است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود : در حال حاضر ۹۹ ٪ از بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق پرسنل وزارتخانه می شود و اصلا هنوز نیازمندیهای پرسنل آموزش و پرورش برآورده نمی شود.باید دانست ، جامعه توسعه یافته از ذهنهای توسعه یافته و مدارس بوجود خواهد آمد.لذا یکی از جدی ترین آیتمهای توسعه کشور ما آموزش و پرورش است که باید با اتخاذ تصمیمات ویژه ، برنامه توسعه آموزش و پرورش را در اولویت برنامه های وزارتخانه قرار داد.
سخنگو و عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد : در مدارس کشور باید برنامه های توسعه اجتماعی ، فرهنگی و علمی به سرعت و به درستی پیاده سازی شوند. از سوی دیگر مباحث آموزشی باید ارتقا یابند. متاسفانه به دلیل توسعه نیافتگی آموزش و پرورش ما ، مدارس ما همچنان دچار بحرانهای عدیده اند. باید تاکید کرد ، ریشه معضلات آموزشی ما توسعه نیافتگی جامعه آموزش و پرورش ماست ، نه توسعه نیافتگی اقتصاد آن. و بید گفت ، تقسیم بندی آموزشی بین دانش آموزان صحیح نیست . تبعیض و بی عدالتی در آموزش و پرورش ، بحران جدی کنونی سیستم آموزشی کشور است. لذا تبعیض در سیستم مدیریت آموزش و پرورش ، هر چه سریعتر باید مرتفع شود و بحث عدالت آموزشی باید در سامانه مدیریت آموزشی کشور مستقر گردد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد : صندوق ذخیره فرهنگیان می تواند در راستای رفاه فرهنگیان بخوبی گام بردارد. لازمه این مساله رفع بحرانهای صندوق است ، بنابراین هر چه سریعتر مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان و دیگر نهادهای اجرایی و حامی می بایست در جهت رفع مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان اقدام کنند.
فاطمه سعیدی همچنین گفت : امکانات هنرستانها بسیار پایین است و هیچ تبلیغی برای بخش فنی و حرفه ای صورت نمی گیرد . فلذا هیچ گونه آگاهی ، خانواده ها و دانش آموزان از مدارس فنی و حرفه ای به دست نمی آورند و به همین دلیل استعدادهایی که باید در این بخش جذب شوند ، به بخشهای دیگر جذب می شوند که در این صورت یا در ادامه تحصیل موفق نمی شوند و یا قبل از کسب مهارت آکادمیک ، جذب بازار کار سنتی می شوند.
وی در خاتمه افزود : از جامعه هنری می خواهیم برای کودکان ، کارهای نوین خلق کنند . در زمینه آموزش ، پرورش و اوقات فراغت کودکان ، طرح خاص و مطلوبی وجود ندارد که در این راستا از جامعه هنری جهت تولید محتوا برای کودکان استمداد می طلبیم.
رضا امراللهی گفت : می بایست بودجه آموزشی کشور را در مسیر پرورش استعدادهای خلاق صرف کنیم. البته پژوهش امری بسیار مهم و کلیدیست ، اما باید بخشی از بودجه آموزشی را به سمتی در سیستم آموزشی کشور برد که دانش آموز و دانشجو را به سمت ایده پردازی خلاقانه و تولید محور سوق دهد.
رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی ایران افزود : ما برترین استعدادها را در دانش آموزان کشورمان در سطح جهانی داریم . درخشش دانش آموزان کشورمان را در المپیادهای جهانی می بینیم . دانشجویان مستعد و تیز هوش را در دانشگاههایمان به وفور داریم ، ولی بخوبی همچنان از آنان در مسیر توسعه صنعت ، تکنولوژی و خلق ایده های نوین بهره برداری نمی کنیم . لازم است با تغییر متد آموزشی به سمت شکوفایی استعدادها و نیز خلاق پروری ، از استعدادهای سرشار دانش آموزان و دانشجویان کشور در راستای ارتقا سطح کیفی سامانه های تولیدی ، صنعتی و علمی کشور حداکثر بهره برداری را نماییم.
سید جلال ساداتیان گفت : شورایعالی آموزشی باید در مسیر راهبردی سیاستهای کلان آموزش و پرورش حرکت کند و در این راستا تلاشهای مجدانه ای در جهت رفع بحرانهای مدیریت آموزشی کشور صورت دهد.
سید محمد هاشمی اصفهانی گفت : بحث مجانی بودن مدارس آموزش و پرورش در ابتدای انقلاب مبدل شد به شرایط کنونی که تماما هزینه های هنگفتی را به خانواده ها تحمیل می کند.متاسفانه در حال حاضر دوگانگی در آموزش و پرورش با مدیریت اقتصادی آن بحرانزا شده است.
مشاور وزیر نفت در دولت اصلاحات افزود : در سیستم آموزشی کشور به پرورش بخوبی پرداخته نشده است . در صورتی که جهت داشتن جامعه ای بالنده و توسعه یافته ، نیازمند آنیم که به تربیت و پرورش در سیستم آموزش و پرورش بها دهیم.
زهرا نژاد بهرام گفت : باید دقت کرد آموزش و پرورش هزینه نیست ، بلکه سرمایه گذاری است. مدارس ملی می توانستند هزینه های آموزش و پرورش را کاهش دهند. وقتی مدارس رقابتی شوند ، اقتصاد آموزشی هدفمند خواهد شد.
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران افزود : وقتی موسسات آموزشی با قدرت اقتصادی از سطح علمی بالا برخوردار می شوند ، پس تمرکز آموزشی بر همان موسسات متمرکز می گردد و این مساله باعث عدم توازن در برقراری عدالت آموزشی می گردد. لذا جهت برقراری عدالت آموزشی و ارتقاء سطح علمی متوازن آموزشی در کشور ، دولت باید اهتمام جدی به ارتقا کیفی آموزش و پرورش کند تا در راستای توسعه یافتگی آموزشی بتواند گام بردارد .
فیض الله عرب سرخی گفت : تا زمانیکه بر شایستگی بانوان اعتقاد نداشته باشیم و به آنها در اتخاذ پستهای مدیریتی بها ندهیم ، از حقوق بانوان نمی توانیم دفاع کنیم و به ویژه در پستهای مدیریتی آموزش و پرورش که بانوان به ویژه نقش آفرینند ، نمی توان از آنها بهره مند شد.
معاون وزیر بازرگانی در دولت اصلاحات افزود : در مدیریت سیستمی آموزش و پرورش باید به کارهای تیمی پرداخته شود و از آنها حمایت کرد. تبعیض در سیستم آموزشی کشور باید حذف شود. جهت توسعه آموزشی نیز باید به توسعه پایدار پرداخت.
قاسم خرمی گفت : در بحث تدوین کتب درسی ، دولت نقش آفرین نیست و این مساله عیب اصلی محتوای آموزشی است. می بایست دولت از دانشمندان فرهیخته در تدوین کتب درسی استفاده کند. از سوی دیگر جهت توسعه آموزشی در کشور ، باید با مافیای آموزشی برخورد کرد و دست مافیاها را از سیستم آموزشی کشور کوتاه نمود.
علیرضا مهدیه گفت : نسل جدید به دلیل ضعف سیستم آموزشی کشور خلاق نیست و متاسفانه روحیه طلبکارانه پیدا کرده است که نشات از ضعف در بخش پرورشی سیستم آموزشی کشور دارد.
نحوه آموزش همچنان دچار ضعف است . توانایی مسلط کردن دانش آموزان به زبانهای خارجی همچنان در سیستم آموزشی کشور بسیار پایین است . از سوی دیگر سیستم آموزشی همچنان در استعداد شناسی با مشکل جدی مواجه و ناموفق است.
این عضو کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان افزود : سیستم آموزشی کشور همچنان بجای آنکه به دانش آموز مهارت و تخصص را آموزش دهد ، تاکید بر محفوظات تئوریک دارد که ناکارامدی این سبک بر همگان ثابت شده است. در مدیریت آموزشی کشور باید از ایده های نوین آموزشی بهره برد.
ناهید کشاورز فرد گفت : بدنه آموزش و پرورش کشور تنبل است ، باید تلاش کند از روشهای نوین آموزشی در مدارس کشور استفاده کند. باید تاکید کرد ، رویدادهای موفق آموزشی در حوزه های استارت آپی صورت گرفته اند . لذا جهت ارتقاء راندمان آموزشی کشور باید از روشهای آموزشی خلاق محور بهره برد. در این راستا ، خانواده ها ، نیز باید با سامانه آموزشی کشور همکاری کنند و مدیران آموزشی را کمک نمایند.