به گزارش کسب و کار نیوز، حضور در نمایشگاهها برای عرضه و معرفی کالا و خدمات شرکتهای تولیدی، از مولفههایی است که با توجهِ به آن، میتوان متقاضیان هر چه بیشتری را جذب کالا یا خدمات کرد.با نیم نگاهی به نمایشگاههای بین المللی که در اقصی نقاط جهان برگزار میشود و بعضا در ایران نیز شاهد دایر شدن چنین نمایشگاههایی هستیم، این واقعیت به اثبات میرسد که اساسا یکی از ارکان برجسته در تبلیغات و معرفی کالا یا خدمات شرکت ها، به واسطه حضور در چنین محافل و مجامعی، میسر و محقق میشود. با همه این اوصاف، متاسفانه، از سوی بسیاری از شرکتهای تولیدی و خدماتی به این امر خطیر آنچنان که باید، توجه لازم لحاظ نمیشود و در بسیاری از نمایشگاههای بین المللی جهان، فقدان حضور ایران، بستر را برای پیشی گرفتن رقبا از شرکتها و مراکز تولیدی و خدماتی ایرانی هموار و مسطح میسازد.
برند سازی محصولات ایرانی، لازمه حمایت از کالای ایرانی
متاسفانه با وجود ضرورت حضور هر چه پر رنگتر شرکتهای تولیدی و خدماتی این مرز و بوم در نمایشگاههای بین المللی این امر آنچنان که باید پر رنگ به نظر نمیرسد و این در شرایطی است که بسیاری از شرکتهای فعال در کشورهای رقیب ایران در حوزه تولید و ارائه خدمات، نقشی برجسته و حضوری مشهود در نمایشگاههای بین المللی دارند. در شرایطی که در خصوص نقش تاثیرگذار تبلیغات و بازاریابی در افزایش ضریب فروش کالاها و خدمات و توسعه صادراتی آن به اقصی نقاط جهان هیچگونه تردید و شبههای وجود ندارد و با پذیرفتن این اصل انکار ناپذیر، میباید حضور در نمایشگاههای بین المللی نیز به عنوان بخشی از این فرآیند تبلیغاتی و بازاریابی پذیرفته شود در غیر اینصورت پازل مذکور تکمیل نخواهد شد. به واقع اهمیت حضور در نمایشگاههای بین المللی به میزانی است که امروز بسیاری از کمپانیها و شرکتهای صاحب نام و برجسته جهانی نیز از حضور در چنین محافل و نمایشگاههایی دریغ نمیکنند و به تبع با چنین اوصافی، برای شرکتهایی که صاحب نام و نام آشنا نیستند ضرورت این حضور برجستهتر خواهد بود.طرح این موضوع به معنای عدم حضور مطلق، شرکتها و مراکز تولیدی و خدماتی در نمایشگاههای بین المللی جهانی نیست، اما وقتی تعدد مراکز و بنگاههای تولیدی، اقتصادی و خدماتی را در نظر میگیریم و ظرفیتها و توانمندیهای بالقوه موجود را مورد ارزیابی قرار میدهیم، این واقعیت تلخ به اثبات میرسد که متاسفانه ضریب حضور در نمایشگاههای بین المللی اندک و ناچیز است.
بدون تردید، حضور در چنین نمایشگاههایی مستلزم هزینه کَردهای خاص به خود است، اما در صورت نگاه عمیق و بلند مدت و ترسیم افق و چشم انداز لازم این واقعیت مسجل میشود که حضور در نمایشگاههای بین المللی و هزینه کرد برای تحقق چنین امر خطیری، یک نوع سرمایه گذاری محسوب میشود که مزایا و ثمرات آن در میان مدت و بلند مدت باز خواهد گشت و اساسا میباید در نوع نگاه به چنین عرصههایی از سوی مراکز تولیدی و خدماتی ایرانی، تجدید نظری اساسی لحاظ شود.البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که این ضعف در حضور نمایشگاههای بین المللی و خلاء شرکتهای تولیدی و خدماتی ایرانی در محافل و نمایشگاههای جهانی، صرفا از کم توجهی و غفلت نشات نمیگیرد، بلکه مشکلات مالی و عدم توان لازم برای تامین هزینه رفت و آمد به کشورهای مبداء و میزبانِ چنین نمایشگاههایی در حضور کم رنگ ایرانیها بسیار تاثیرگذار و تعیین کننده است، که انتظار میرود با حمایت دستگاههای ذی ربط و متولی، زمینه و بستر هر چه مطلوب و شایسته تری برای حضور در چنین مراکز و محافلی فراهم شود. یکی از مولفههای اساسی در حمایت از کالای ایرانی به برند سازی آن معطوف میشود (که در گزارشی مجزا و مفصل و در مجالی دیگر به آن پرداخته خواهد شد) و به تبع در چنین شرایطی حضور فعالانه شرکتهای تولیدی، خدماتی و اقتصادی ایران در چنین مجامعی، روند برند شدن کالاهای ایرانی را تسهیل و تسریع خواهد کرد.
حضور در نمایشگاههای بین المللی، به رونق اقتصادی کشور کمک میکند
مهدی کریمی تفرشی، رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی، از نمونه افرادی است که به ضرورت حضور پررنگ ایران در نمایشگاههای بین المللی اعتقادی راسخ دارد. به زعم وی چنین فرصتها و بسترهایی، فضایی مطلوب جهت به نمایش گذاشتن توانمندیهای تولیدی و فنی ایران به شمار میرود و به واقع شکل گیری تعاملی مثبت و سازنده با تولیدکننده و مصرف کننده و اقشار مختلف مردم، میتواند به دستاوردهای ارزنده ای منتهی شود.کریمی تفرشی معتقد است، حضور در نمایشگاههای بین المللی، ابزار و اهرمی قدرتمند در بازاریابی مطلوبتر و به نوعی خود ارزیابی از وضعیت شرکتهای تولید و خدماتی به شمار میرود و ارتباط موثری که در نمایشگاه شکل میگیرد میتواند به همکاریهای عمیق، دراز مدت منجر شود و به موازات حصول رشد صادراتی، رونق اقتصادی را نیز برای کشور به ارمغان آوَرَد.
رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی حضور در نمایشگاههای بین المللی را وسیلهای برای تفاهم و گفت و گوی میان ملل و فرهنگها میداند که در سایه چنین فرصتی میتوان به تبادل اطلاعات علمی، بازرگانی و تجاری پرداخت و این مولفه ها، نقشی کلیدی در توسعه هر چه بیشتر تولید ایفاء میکند.ما حصل چنین توفیقاتی به افزایش ضریب فروش، کاهش خسارات رکود اقتصادی در داخل کشور، اشتغالزایی هر چه بیشتر و ارتقای کمی و کیفی محصولات در فضای رقابتی با دیگر شرکتها و مراکز تولیدی و خدماتی میانجامد و به تبع آن، ارز آوری هر چه بیشتری نیز برای کشور به دنبال دارد.امید آن میرود با هموار شدن شرایط، ضریب حضور تولیدکنندگان ایرانی در نمایشگاههای بین المللی با افزایش هر چه بیشتری همراه شود که یقینا با تحقق این امر، دستیابی به اهداف سیاستهای اقتصاد مقاومتی، با سهولت هر چه بیشتری عملیاتی خواهد شد.