صفحه اصلی / اسلایدر / افول جایگاه صادراتی با بسته بندی ضعیف
افول جایگاه صادراتی با بسته بندی ضعیف

ضعف بسته بندی سهم ایران از گردش مالی صنعت غذایی حلال را به یک درصد کاهش داد

افول جایگاه صادراتی با بسته بندی ضعیف

کسب و کار- بسته بندی نامناسب موجب شده تا بسیاری از کالاهای ایرانی با وجود مرغوبیت، امکان رقابت در بازارهای صادراتی را نداشته باشند. امروزه بسته‌بندي کالاهاي صادراتي غيرنفتي، چنان جدي و مسأله‌‌ساز شده که دولت بايد به عنوان گامي مثبت در راه گسترش صادرات، تسهيلاتي را براي وارد کردن دستگاه‌هاي جديد بسته‌بندي و مواد لازم فراهم آورد و امکانات کافي را در اختيار شرکت‌هاي صادر کننده قرار دهد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در حال حاضر کالاهای ایرانی به رغم داشتن کیفیت و منحصر به فرد بودن، در بازارهای خارجی طرفدار زیادی ندارد و این اتفاق به دلیل نبود استانداردهای روز بسته بندی و عدم توجه به شکل و ظاهر بسته های صادراتی است. در این رابطه مدیرعامل انستیتو بسته بندی ایران گفت: صنعت بسته بندی به توسعه، ترویج و توانمندسازی نیاز دارد و باید فرهنگ سازی مناسب در این حوزه انجام گیرد. فخر اظهار کرد: ما کمتر از یک درصد از گردش مالی در صنعت غذایی محصولات حلال در دنیا داریم که توسعه این بخش وابسته به صنعت بسته بندی است.

وی با بیان اینکه در صنایع مختلف اهمیت بسته بندی متفاوت است، ادامه داد: بسته بندی در تمام حوزه‌ها معنا پیدا می‌کند، ولی در صنایع غذایی ارزش بسته بندی بیشتر نمود دارد. مدیرعامل انستیتو بسته بندی ایران تصریح کرد: اولین نکته در این صنعت، نوع بسته بندی است که مشتری را جلب می‌کند. ما مدل مشخصی برای بسته بندی داریم. در ده سال گذشته وزارت صمت الگو‌های مشخصی برای بسته بندی ارائه کرده است. وی ادامه داد: صنعت بسته بندی به توسعه، ترویج و توانمندسازی نیاز دارد و باید فرهنگ سازی مناسب در این حوزه انجام گیرد. فخر با بیان اینکه یکی از دغدغه ما موضوع ابزار است افزود: باید برای محصولات باید برند ایجاد کنیم. بخش خصوصی ما در این حوزه هوشمندانه‌تر عمل می‌کند. در ادامه اسفندیاری معاون دفتر صنایع سلولزی وزارت صمت درباره صنعت بسته بندی اظهار کرد: این صنعت حلقه مهمی بین تولید و فروش به شمار می‌رود که وضعیت تولید آن در صنایع مختلف متفاوت است. به طور مثال در کارتن ۱۶۰ واحد تولیدی داریم و صادرات ما در این حوزه ۳۱ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: کاغذ‌های بسته بندی ۸ درصد افزایش تولید داشته و ۱۷۵ هزار تن در سال ۹۷ صادر کرده ایم. اسفندیاری با بیان اینکه صنعت بسته بندی موتور محرکی برای تولید است گفت: این صنعت زنجیره بین تولید و فروش است و نقش بسیار مهم در صادرات دارد. این مقام مسئول با بیان اینکه توسعه خوبی در این صنعت داشته ایم تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از نیازهایمان را در این بخش از صنایع داخلی تامین می‌کنیم. وی افزود: در رابطه با توانمندسازی صنعت بسته بندی در وزارت صمت، اقداماتی را شروع کردیم. اسفندیاری گفت: در خصوص برندسازی، شرکت‌ها خود باید شروع کنند و ما نیز به این حرکت کمک می‌کنیم.

ارزآوری صادراتی قربانی بسته بندی

بهرام شهریاری، کارشناس اقتصادی

در شرایط امروز اقتصاد ایران نیاز به صادرات بیشتر از گذشته احساس می شود و باید برای ارتقا توان اقتصادی به سمت بازارهای صادراتی برویم. منتهای مراتب برای گسترش بازارهای صادراتی توجه به اصول اولیه و البته با اهمیت آن ضرورت دارد. هنگامی که صحبت از بازارهای صادرانی می شود باید به ذائقه و سلیقه مشتری خارجی توجه داشته و اصول بسته بندی را که در نگاه اول مشتری را جذب می کند رعایت کرد. بنابراین باید به این مقوله توجه بیشتری داشت تا بتوان درآمدزایی مناسبی را از این راه کسب کرد. باید مشکلات بسته بندی را بر طرف کرد و برای تحقق این هدف واردات ماشین آلات بسته بندی مهمترین اقدام است. صنعت غذای حلال را می توان فرصت استثنایی ایران دانشت چراکه در میان تمام کشورهای جهان ایران بیشترین تولیدات را در این بخش دارد اما به دلایل بسیار و مشکلات عدیده این فرصت از دست رفته است.

فرصت سوزی ارزآوری از صنعت غذای حلال به دلیل بسته بندی نامناسب ادامه دارد و این حرکت برای اقتصاد ایران که این روزها به ارز نیاز زیادی دارد گران تمام شده است. ماشین آلات بسته بندی در حال حاضر بسیار مستهلک شده اند و استانداردهای روز دنیا را ندارند. با تمام این تفاسیر روی دیگر سکه نیز وجود دارد. ضعف موجود در صنعت بسته بندی کشور از نداشتن برنامه مشخص و جامعی برای صادرات نشأت می گیرد. در صنعت بسته بندی در دنیا استانداردهای مشخصی تعریف شده که تبعیت از آنها در کنار توجه به فرهنگ و نوع بازار هر کشور می تواند تاثیر بسزایی در افزایش صادرات داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.