صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / سردرگمی بانک ها برای همکاری با فین تک ها
سردرگمی بانک ها برای همکاری با فین تک ها

در پنج سال آینده به‌اندازه ۳۰ سال گذشته تغییرات در حوزه بانکی رخ خواهد داد

سردرگمی بانک ها برای همکاری با فین تک ها

کسب و کار- در دنیای امروز شاهد ظهور کسب و کارهای نوآورانه‌ای با نام فین‌تک‌ها هستیم که با ارایه خدمات مالی گسترده، به یاری بانکداری سنتی آمده‌اند. گسترش فعالیت فین‌تک‌ها در جهان نشان‌دهنده ظرفیت بالای این شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های مختلف است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس آخرین آمارها، سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک‌ها در سه ماهه سوم ۲۰۱۷ بالغ بر ۸٫۲ میلیارد دلار بوده است. صادق فرامرزی، مدیرعامل فرابوم در رابطه با اهمیت فین تک ها گفت: فین‌تک شبیه دیگر تک‌ها نیست. با پول سروکار دارد و قوانین سختگیرانه‌ای برای آن وجود دارد. او ادامه داد: نکته اینجاست که در نقطه صعود ایده‌ها، هوای دیگر کسب‌وکارها را داشته باشیم. یکی از دلایل مرگ فین‌تک‌ها، مرگ رقابت است. مدیرعامل فرابوم با بیان اینکه بانک‌ها ناچار هستند با فین‌تک‌ها کار کنند، گفت: در پنج سال آینده به‌اندازه ۳۰ سال گذشته تغییرات در حوزه بانکی را شاهد هستیم؛ بنابراین مجبوریم که با فین‌تک‌ها همکاری کنیم. فرامرزی اساساً به آینده فین‌تک خوش‌بین نیست، اما معتقد است که باید اتفاقات را با مثبت‌نگری ببینیم. هم چنین علی عزیزی، مدیر کسب‌وکار فین‌تک فناپ با ارائه آماری در بخش پرداخت خرد گفت:۹۰ درصد تراکنش‌ها زیر۲۰۰ هزار تومان است و ما بیشتر هدف و تمرکزمان را هم روی همین موضوع گذاشتیم. گروه ما به این نتیجه رسیده که نیازهای مردم را دسته بندی کند و کارهای لازم را در هر دسته انجام دهد به همین خاطر هم در حال حاضر پروژه «پاد» را داریم.

به عقیده عزیزی روش حل مساله مدیران رگولاتوری ما روشی سنتی و جهادی است و مثالی از اروپا زد که وقتی به مشکلی برمی‌خورند، از قبل برایش برنامه دارند و همان برنامه را مطابق با مشکل پیش آمده توسعه می‌دهند. حوزه مدیریت ریسک یکی از حوزه‌هایی است که هیچ‌گونه سیاستی به صورت مدون برایش نداریم و هرکسی یک تعریف خاصی از آن دارد. عزیزی معتقد است تحریم‌های تحمیلی بر کشور نه تنها باعث رفتن بیشتر نخبه‌ها شد بلکه باعث شد تا دیگر نتوانیم از تجربیات دیگر افراد در دیگر نقاط نیا هم آن طور که باید استفاده کنیم به همین دلیل ما می‌مانیم و تکنولوژیی که نمی‌دانیم آخرش چیست.

علی بدیعی، مدیرعامل فینوتک، نیز درباره قانون‌گذاری در این حوزه گفت: ۴۰ درصد فین‌تک‌ها در اروپا قانون‌گذاری نشده‌اند. ما باید بدانیم چه کاری می‌خواهیم بکنیم و بعد به سراغ گذاشتن یا نگذاشتن مقررات برویم. اول کمی کسب‌وکار پیش برود و رو به جلو حرکت کند تا ببینیم به چه نیاز است. البته این پاسخ بدیعی یک سری نگرانی‌ها را به وجود می‌آورد که بدیعی هم درباره این نگرانی‌ها توضیح داد: اتفاقا بیشتر کسب‌وکارهایی که دیگر نتوانستند جلویش را بگیرند در قالب رگولاتوری مشغول به فعالیت بوده‌اند. ما چطور می‌توانیم برای چیزی که نمی‌دانیم، قانون‌گذاری کنیم. قانونگذاران این فضا حتی با چیزی که رویش نظارت دارد هم آشنا نیست. وی در رابطه با همکاری بانک‌ها و فین‌تک‌ها نیز گفت: مسئله همکاری بانک‌ها و فین‌تک‌ها مساله جدیدی نیست و صحبت‌های بسیاری درباره‌اش در همه جای دنیا شده است. اروپا که بانک‌هایش معتقد بر همکاری با فین‌تک‌ها هستند و مطالعات هم نشان می‌دهد که از هر ۵ فین‌تک، چهار مورد آنها با بانک‌ها همکاری می‌کنند و این دید اقتصادی اروپا است که باعث شکل‌گیری چنین همکاری‌هایی می‌شود؛ ولی در ایران چنین اتفاقی نیفتاده و بانک‌های ما با اینکه دوست دارند با فین‌تک‌ها کار کنند ولی از طرفی چیزی هم در اختیارشان قرار نمی‌دهند. البته یکی از دلایل این عدم شکل‌گیری همکاری در ایران به نظر بدیعی این است که شاید بانک‌ها نمی‌دانند فین‌تک‌ها از چه لحاظ می‌توانند به دردشان بخورند ولی با تمام این صحبت‌ها امیدوار بود که مسیری در حال باز شدن است و باید طاقت آورد.

بقای فین تک ها به بانکداری سنتی وابسته است

مصطفی ثابتی، مدیر مرکز فین ‌تک بانک انصار- کارشناس فین تک

بانکداری باز می تواند با کمک فین تک ها تحقق پیدا کند. امروز در کشورهای توسعه یافته شاهد هستیم که استارت آپ های حوزه پولی و بانکی به چه سرعتی به رشد خود ادامه می دهند و هر روز خدمت جدیدتری در راستای ارایه خدمات بانکی و پراداخت برای مشتریان ارایه می شود. مزیت رقابتی با حضور فین تک ها و ارایه خدمات متنوع رونق می گیرد و این تنها راه برای خلق خدمات جدیدتر خواهد بود. سیستم بانکداری سنتی دارای قابلیت های بسیاری است اما امروز باید برای پوست اندازی جلو برود و با تغییر شکل بتواند خدمات گسترده تری را به مشتری ارایه دهد. اما برای تحقق فراگیری استفاده از فین تک ها بانک ها باید سرویس‌های بانکی را در اختیار استارتاپ بگذارد و استارتاپ، کسب‌وکارش را مبتنی بر آن داده‌ها توسعه دهد. اما این مقوله هنوز به معنای کامل آن تحقق پیدا نکرده و همکاری تمام و کمال بانکها را نیاز دارد. این سردرگمی بانکها برای همکاری با استارت آپ های بانکی یا همان فین تک ها می تواند سدی برای همگام شدن در این صنعت با دنیا شود.

به عبارتی بهتر باید اشاره شود که حیات فین تک ها به بانک ها وابسته است و برای بقا و توسعه باید سرویس‌های بانکی در اختیار استارتاپها قرار بگیرد. هم چنین در ایران نمونه ای از بانکداری اجرایی شده است که نه کاملا بانکداری اسلامی است و نه شباهتی به نکداری تجاری در دنیا دراد که تابع قوانین خاص و منحصر به فرد خود باشد. بنابراین فین تک ها برای فعالیت در این حوزه باید با اکوسیستم بانکداری کشور آشنا شوند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.