مهاجرت با ویزای استارتاپ‌ها

«کسب و کار» مهاجرت نیروی‌های متخصص از کشور را بررسی می‌کند

مهاجرت با ویزای استارتاپ‌ها

کسب و کار نیوز-گرچه موضوع مهاجرت نخبه‌ها از کشور چیز تازه‌ای نیست، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد این موضوع در شرایط تحریمی بیش از همیشه پررنگ شده است. به طوری که بسیاری از نخبگان حوزه استارتاپی طی یک سال اخیر از کشور خارج شده تا ایده خود را در کشورهای دیگر پیاده کنند. به اعتقاد کارشناسان موضوع مهاجرت نیروی انسانی از کشور زمانی به زیان بازار کار تمام می‌شود که این مهاجرت‌ها افراد شامل افراد متخصص و نخبه باشد. با توجه به افزایش نرخ ارز و شرایط بد اقتصادی کشور، بسیاری از استارتاپ‌ها فضای اقصاد کشور را برای فعالیت مناسب نمی دیده‌اند؛ ازاینرو از کشور مهاجرت کرده‌اند. این در حالیست که بعد از تحریم‌ها، بسیاری از استارتاپ‌ها با سرمایه گذاران خارجی قرارداد بسته بودند و زمینه همکاری بین آنها فراهم شده بود.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، بر همین اساس کارشناسان پیش بینی می کنند، با افزایش شمار مهاجران استارتاپی از کشور، بازار فعالیت‌های استارتاپ‌ها در داخل کشور بیش از همیشه در تنگنا قرار گرفته و فرصتی که از این منظر هم از بعد اشتغالزایی و هم از از نظر درآمدی و اقتصادی عاید کشور می‌شود از میان برود. از سویی برخی از کشورهای اروپایی از فعالان حوزه استارتاپی و مهاجرت آنها به این کشورها، استقبال می‌کنند. اما سوال این است که چگونه می‌توان بستر را برای حفظ نخبگان استارتاپ در کشور فراهم کرد؟ و از سویی مهاجرت استارتاپ‌ها چه صدمه‌ای به بازار کار کشور در بلند مدت خواهد زد؟ از آنجایی که مهم‌ترین عامل برای رشد استارتاپ‌ها، نیروی انسانی نخبه است، چگونه می‌توان مانع این امر و زیان‌های آن به استارتاپ‌ها شد؟
به گفته کارشناسان مهاجرت نیروی نخبه در صورتی که بعد از مدتی این نیروها به کشور برگردد، از این باب که تکنولوژی به کشور وارد می‌شود، مزیت است، در غیر این صورت، بازار کشور برای دسترسی به فناوری‌های روز و تکنولوژی بیش از پیش با مشکل روبرو می‌شود.

اصغر مشبکی کارشناس اقتصادی

زیان بازار کار از مهاجرت نخبگان

مجموعه درآمدهای دولت و درآمدهایی که ایرانیان مقیم از خارج به دست می‌آورند، تقسیم برجمعیت می‌شود و از این منظر درآمد سرانه کشور به دست می آید. از این منظر اگر به مهاچرت نیروی نخبه از کشور نگاه کنیم، درآمد هر فرد ایرانی که از کشور مهاجرت کرده، به سود اقتصاد کشور است. اما در غیر این صورت از دید مخالفان هرفرد ایرانی با خروج از کشور مجموعه ای از دانش و اطلاعات را با خود حمل می‌کند و به کاهش نخبگان می‌انجامد. از سویی بسیاری از نیروی شرکت‌های دانش‌بنیان با افراد نخبه تامین می‌شود، ازاینرو موج مهاجرت نخبگان باعث کمبود نیروی متخصص در بازار کار خواهد شد. اما در حال حاضربا توجه به اینکه درآمد کشور محدود شده و صادرات کاهش پیدا کرده است، مهارت نیروی نخبه به درآمد سرانه کمک خواهد کرد و از این منظر چندان آثار منفی ندارد. اما در صورتی که این مهاجرت‌ها در بلند مدت باشد، به زیان بازار کار منتهی شده و بازار کشور را دچار کمبود نیروی نخبه خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.