صفحه اصلی / اسلایدر / دست خالی ایران از تکنولوژی لوازم خانگی
دست خالی ایران از تکنولوژی لوازم خانگی

تولید لوازم خانگی با کره ای ها به دلیل تحریم ها به طور کامل قطع شده است

دست خالی ایران از تکنولوژی لوازم خانگی

کسب و کار- تولید داخلی و خودکفایی در آن یکی از اهداف چند ساله اخیر در کشور است که متاسفانه به دلایل مشخصی که همواره از آن صحبت به میان آمده تحقق پیدا نکرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، صنعت لوازم خانگی یکی از صنایع مهم کشور است که تحقق تولید داخلی در آن از مهم ترین اهداف چند سال اخیر بوده است. اشباع بازار از محصولات و کالاهای خارجی در چند سال اخیر موجب شد تا توان تولید داخلی لوازم خانگی به کار گرفته نشود و از طرفی دیگر ورود برندهای خارجی به کشور برای تولید مشترک موجب شد تا تولیدکننده ایرانی به دنبال دستیابی به تکنولوژی روز دنیا برای روزهایی که این برندها در ایران نخواهند بود، نباشند.سید مرتضی میری، رئیس اتحادیه لوازم خانگی در این رابطه گفته است: همکاری کارخانه های تولید لوازم خانگی با کره ای ها به دلیل تحریم ها به طور کامل قطع شده و این صنعت را دچار مشکلات کرده است. اما باید این موضوع به فرصتی برای افزایش توان تولید داخلی تبدیل شود و تولیدکنندگان داخلی از این فرصت برای ارتقا صنعت لوازم خانگی داخل استفاده کنند.

صنعت لوازم خانگی نتوانسته روی پای خود بایستد

پوریا الوندی، کارشناس بازار لوازم خانگی

بازارهای لوازم خانگی ایران تا همین امروز مملو از اجناس خارجی است در حالی که با کاهش قدرت خرید مردم نیاز به کالاهای داخلی افزایش پیدا کرده است. اگر بخواهیم به عقب برگردیم باید از تمام توان و تکنولوژی خارجی ها که در کشور فعالیت می کردند استفاده می شد تا در این زمان که به دلیل تحریمها دیگر همکاری آنها را نداریم می توانستیم از تجربیات و دانش روز آنها در تولید لوازم خانگی استفاده می کردیم. با اعمال تحریم ها شرکت های خارجی چاره ای جز ترک ایران نداشتند و با خروج از کشور دست صنعت لوازم خانگی ایران خالی ماند.

البته پبشرفت های خیلی خوبی در رابطه با ساخت و تولید لوازم خانگی داشته ایم و در چند سالی که برندهای مختلف در ایران فعالیت می کردند توانستیم کارهای خوبی در این رابطه بکنیم اما با توجه به نیاز بازار و استاندردهای روز دنیا هنوز به آن درجه ای که باید نرسیده ایم. هم چنین از طرفی دیگر تقویت توان تولید داخلی را با اعمال تحریم ها و خروج شرکت های کره ای انتظار داشتیم که متاسفانه با نوسانات ارزی و مشکل مواد اولیه روبرو شده ایم و این صنعت در یک سال اخیر به همین دلایل هنوز به درستی نتوانسته توان خود را بسنجد و روی پای خود بایستد.

به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و اوضاع نامناسب اقتصادی باید توان تولید در کشور افزایش پیدا کند تا کالاهایی وارد بازار شود که هم از قیمت مناسب و هم کیفیت بالایی برخوردار باشد. به طور قطع کالایی که در کشور تولید می شود باید ارزان تر از نوع خارجی مشابه آن باشد اما باز مشکلی در این بین به وجود آمده که مشکل تهیه مواد اولیه است. همین موضوع موجب شده تا قیمت تمام شده کالای تولید شده در حوزه لوازم خانگی گران تر شود و ترجیح خریداران به خرید کالای خارجی باشد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.