صفحه اصلی / سرخط خبرها / پس لرزه‌های اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجام

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی گفت

پس لرزه‌های اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجام

کسب و کار نیوز - عضو فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: باید اقدام ایران در راستای برداشتن گام سوم را مثبت ارزیابی کرد چرا که اروپا و آمریکا باید بدانند که ایران هیچگاه از مواضع خود عقب نشینی نمی‌کند.
نصرالله پژمانفر عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی، اظهار کرد: باید این اقدام جمهوری اسلامی ایران را مثبت ارزیابی کرد، چراکه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها باید بدانند که ایران هیچگاه از مواضع خود عقب نشینی نمی‌کند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، او افزود: اروپا باید بداند که ما منافع ملی و حقوق مسلم مردم خود را با بازی‌هایی که آنها در می‌آورند معامله نمی‌کنیم. روش گام به گام موجب خستگی مردم در احقاق حقوق شان می‌شود، چرا دولتمردان این پیام را درک نمی‌کنند که آمریکا زیر تعهد برجام زده و اروپایی‌ها نیز به شیوه این کشور عمل می‌کنند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی بیان کرد: روش گام به گام ما را به دوران قبل از برجام باز نمی‌گرداند، لذا دولتمردان باید در برخورد با اروپا شفاف عمل کنند. ما نباید در برابر دشمن ضعف نشان داده و فرصت سوزی کنیم، چراکه غرب دقیقاً به دنبال همین موضوع است تا جمهوری اسلامی ایران را ضعیف کند و به نظر می‌رسد که وقت آن رسیده تا دولت این بازی را تمام کند.

نماینده مردم مشهد گفت: همانطور که در متن برجام آمده در صورت نقض آن ما باید تمام اقدامات خود را در یک مرحله انجام دهیم نه دهها مرحله، لذا به نظر بنده روش فعلی دولت صحیح نیست و ما را در موضع ضعف و ناتوانی قرار می‌دهد.

فرانسه در ارتباط با ایران به دنبال منافع خودش است

بهروز نعمتی، نماینده تهران و عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر لزوم اجرای تعهدات برجامی از سوی اروپایی‌ها،‌ گفت: تفاهم و پروتکلی تحت عنوان برجام صورت گرفته و شورای عالی امنیت سازمان ملل متحد آن را تایید کرده و در واقع آن را ضمانت کرده است. برجام باید اجرا شود و گروه ۵ متعهد به اجرای آن است. برجام تعهدی است که یک‌ سوی آن ۵+۱ و یک‌ سوی آن ایران بود و طرف مقابل باید متعهد به اجرای برجام باشد. در برخی از موارد اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کردند، اما در بعضی موارد به برجام پایبند نماندند.

این نماینده مجلس به چرایی ماندن اروپایی‌ها در برجام اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد اروپایی‌ها در تصمیم‌گیری دوگانگی دارند؛ آنها هم در برجام هستند و هم نیستند. اگر در برجام هستند باید به‌ تمام تعهدات خود عمل کنند. اگر هم در برجام نیستند باید تکلیف خودشان را روشن کنند و مانند آمریکایی‌ها از برجام خارج شوند.
او با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به فرانسه و گفت‌وگوی تلفنی روحانی با مکرون، توضیح داد: فرانسوی‌ها در بسیاری از موارد نقش مخالف را در برجام بازی می‌کردند. امروز که نقش موافق را بازی می‌کنند حتماً منافع ملی خود را مد نظر قرار می‌دهند.

این عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت‌: فرانسه حاضر نیست بازار خوبی مانند ایران را از دست دهد. ایران بازار خوبی برای خودرو و قطعات فرانسه بود و همچنین در زمینه خرید نفت و گاز نیز با ایران همکاری داشتند. فرانسوی‌ها امروز از منافعی که از ایران می‌بردند محروم هستند و طبیعتاً باید راهی برای خودشان باز کنند.

اروپا به تعهداتش عمل کند به تعهدات برجامی بازمی‌گردیم

محمدجواد جمالی نیز با اشاره به کاهش گام سوم تعهدات برجامی گفت: ما برای کاهش تعهدات برجامی عدله محکمی داریم به اندازه کافی صبر و خویشتنداری کردیم، اما تحرکی از سوی اروپا ندیدیم. اروپایی‌ها وضعیت ما را درک می‌کنند، اما آنقدر ضعیف هستند که توانایی ایفای نقش ندارند.

بر اساس آنچه ایسنا گزارش کرده است، وی ادامه داد: اروپایی‌ها فکر می‌کردند که ما بلوف سیاسی می‌زنیم اما با برداشتن سه گام عزم جدی ما را دیدند البته که ما همچنان می‌گوییم که راه برای مذاکره بسته نیست؛ یعنی به همان نسبت که اروپایی‌ها تعهدات‌شان را انجام دهند ما هم به تعهدات خود برمی‌گردیم.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مذاکرات اخیر دستگاه دیپلماسی نیز در راستای شفافیت مواضع ما است، گفت: ما برای جلوگیری از هرگونه شائبه‌ای با کشورهای همسو مذاکره کرده‌ایم به خصوص بعد از بروز مسائل امنیتی توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز که انجام تحرکات دیپلماتیک را ضروری‌تر می‌کرد.

جمالی همچنین خاطر نشان کرد: کشورهایی همچون چین و روسیه به عنوان اعضای دائم شورای امنیت باید در جریان مواضع ما قرار گیرند تا اگر خدایی ناکرده اروپا و آمریکا بخواهند برای ما در شورای امنیت موانعی درست کنند هماهنگی‌های لازم به عمل آمده باشد.

وی در پایان و در جمع‌بندی گفت: ما در عین مقاومت مسیر مذاکره را در پیش گرفته‌ایم و گام سوم را برداشتیم، اما حاضریم به اندازه قدم‌هایی که اروپایی‌ها برای انجام تعهداتشان برمی‌دارند ما هم گام‌هایی برای بازگشت به زمان قبل از کاهش تعهدات‌مان برداریم.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.