صفحه اصلی / اسلایدر / آمار پنهان خانه‌های خالی
آمار  پنهان خانه‌های خالی

«کسب و کار» وقت کشی دولت در اخذ مالیات از خانه‌های خالی را بررسی می‌کند

آمار پنهان خانه‌های خالی

کسب و کار نیوز-یکی از بهانه هایی که مسئولان بابت تاخیر در اجرای موضوع مالیات بر عایدی سرمایه و اخد مالیات از خانه‌های خالی مطرح می‌کنند، هزینه بر بودن راه اندازی سامانه املاک و مستغلات و عدم صرفه اقتصادی آن است. در حالی که کارشناسان بازار مسکن، هزینه راه اندازی این سامانه را به مراتب کمتر از هزینه‌هایی می دانند که دولت در صورت عدم راه اندازی این سامانه باید بپردازد. البته صحبت برخی از مسئولان در خصوص این موضوع با هم تناقض دارد. برای مثال برخی از مسئولان در حوزه مالیات شناسایی خانه های خالی را میسر نمی دانند. در همین رابطه معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی گفت: تا زمانی که سامانه ملی اسکان و املاک کشور راه اندازی نشود، امکان شناسایی خانه‌های خالی و اخذ مالیات از آنها وجود ندارد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز-

این در حالیست که که اطلاعات کافی از خانه‌های خالی در اختیار دستگاه‌های ذی ربط هست، منتهی این دستگاه‌ها با سازمان امور مالیاتی همکاری نمی‌کنند و حاضر نیستند اطلاعات ملکی و خانه‌های خالی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

بر همین اساس همانطور که مسئولان حوزه مسکن نیز اعلام می‌کنند، آمار این خانه‌ها در اختیار سازمان امور مالیاتی نیست. در مین خصوص نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که مرکز آمار ایران ۳ سال از آمار عقب است، ادامه داد: در حال حاضر بر اساس آمار مرکز آمار  ۲٫۶ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور داریم که ۵۰۰ هزار واحد آن در تهران قرار دارد.

همچنین بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ در استان تهران ۳ میلیون و ۸۹۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد که ۴۹۰ هزار واحد معادل ۱۳ درصد از این تعداد خالی است.

در همین رابطه رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی قول داده است که سامانه املاک و مستغلات را تا پایان سال راه‌اندازی کند. با آغاز به کار کردن این سامانه، بستر لازم برای اجرای اخذ مالیات بر خانه‌های خالی فراهم می‌شود.

امیدعلی پارسا درباره علت عدم اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های‌خالی اظهار داشت: برای اجرای اخذ مالیات از خانه‌های خالی، وزارت راه و شهرسازی باید سامانه‌های تحت عنوان املاک و مستغلات راه اندازی می کرد که هنوز این سامانه فعال نیست.

وی ادامه داد: برای تعیین مالیات از واحدهای مسکونی خالی از سکنه، با ویژگی‌های آن واحد مشخص شود که ویژگی‌های هر واحد هم قابل تغییر است.

رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سوال که سامانه املاک و مستغلات چه زمانی فعال می‌شود،‌ گفت: وزارت راه و شهرسازی قول داده است که این سامانه را تا پایان سال راه اندازی کند. با آغاز به کار کردن این سامانه، بستر لازم برای اجرای اخذ مالیات بر خانه‌های خالی فراهم می‌شود.

پارسا تاکید کرد: درباره اجرای اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه قوانین مورد نیاز وجود دارد و فقط در ارایه داده‌های دقیق مشکل داریم که وزارت شهرسازی قول داده است سامانه‌ای که این اطلاعات را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهد را راه‌اندازی کند.

وی همچنین درباره سرنوشت موضوع مالیات بر عایدی مسکن اظهار داشت: یک شکل از مالیات بر سرمایه بحث مالیات بر عایدی مسکن است که حداکثر تا بیستم شهریور در قالب لایحه جامع‌تری تحت عنوان مالیات بر مجموع درآمد برای بررسی‌های بیشتر به دولت می‌رود.

افشین پروین پور، کارشناس بازار مسکن

بهانه تراشی در راه‌اندازی سامانه املاک

یکی از موانع موجود بر سر راه اخذ مالیات از خانه‌های خالی و مسکن، عدم همراهی برخی از دستگاه‌ها و مراجع ذینفع برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی است. بر همین اساس آمار واقعی خانه‌های خالی پنهان باقی می‌ماند و این مسئله تا جایی پیش رفته است که مسئولان نیز اظهار می‌کنند، دسترسی به این آمار سخت و دشوار است. در حالی که سازمان امور مالیاتی وظیفه دارد، مواقعی که با مخالفت سازمان و یا دستگاهی در خصوص ارائه آمار واقعی رو به رو می‌شود، از ابزارهای قانونی استفاده کند. یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که به اخذ مالیات از خانه‌های خالی کمک می‌کند، سامانه املاک و مستغلات است که البته به نظر می‌رسد برخی از سازمان‌ها برای راه اندازی آن بهانه می‌تراشند. بهانه این است که این سامانه هزین‌ه های زیادی دارد در حالی که هزینه عدم راه اندازی این سامانه به مراتب بیشتر از هزینه راه اندازی این سامانه بوده است. موضوع دیگر  عدم وجود یک اراده جدی مبنی بر اخذ مالیات از سوداگران بازار مسکن است. انتفاع بانک‌ها و حتی برخی از نهادها از این مسئله خود به خود باعث مانع تراشی در اخذ مالیات از خانه های خالی است. از سویی نبود این اراده باعث کتمان آمار واقعی خانه‌های خالی و کسانی می‌شود که بیشتر از ۱۰ خانه دارند. اما اگر اراده جدی باشد، شناسایی این افراد کار ساده‌ای است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.