صفحه اصلی / اسلایدر / وضع ۲۵ درصدی عوارض بر صادرات سنگ آهن
وضع ۲۵ درصدی عوارض بر صادرات سنگ آهن

در صورت تصویب هیات وزیران از مهرماه اجرایی می شود

وضع ۲۵ درصدی عوارض بر صادرات سنگ آهن

کسب و کار- سنگ آهن ماده اولیه زنجیره فولاد همانند دیگر مواد اولیه و معدنی نقش بسزایی در به حرکت درآوردن چرخه تولید داشته و فروش مستقیم و یا به عبارت دقیق تر خام فروشی آن، بر خلاف مصالح عمومی و اقتصادی کشور بوده و تأثیر منفی قابل توجهی بر تولید و اشتغال به عنوان بخشی از بندهای مهم ابلاغ شده سیاست ‌های کلی اقتصاد مقاومتی خواهد گذاشت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، موازنه زنجیره فولاد در افق ۱۴۰۴ و اجرای طرح جامع فولاد کشور نشان می دهد که نیاز فولادسازی کشور به سنگ آهن در ۸ سال آینده نزدیک به ۱۶۲ میلیون تن می باشد. این در حالی است که برآورد فعلی برای میزان ذخائر موجود و واحدهای در دست احداث تا سال ۱۴۰۴ در حدود ۱۳۰ میلیون تن می باشد. با نگاهی به این آمار می توان مشاهده نمود که بازار فولاد کشور با خطر کمبود عرضه ماده اولیه روبروست.از این رو، سرعت بخشیدن به انجام اکتشافات جدید در این حوزه و دستیابی به ذخائر جدید بدون شک مهمترین راهبرد در حل این معضل می باشد.

در همین رابطه مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: در صورت تصویب هیات وزیران از مهرماه ۲۵ درصد عوارض صادرات بر سنگ آهن اعمال می‌شود که کاهش خام فروشی را به همراه دارد. سیف الله امیری تصریح کرد: برای جلوگیری از خام فروشی وضع عوارض بر صادرات مواد معدنی و سنگ آهن بر حسب کد تعرفه چهار رقمی اعمال می‌شود که برای امسال ۲۵ درصد پیشنهاد دادیم و در صورت تصویب از مهرماه اجرایی خواهد شد. وی با اشاره به عدم نیاز واحد‌های تولیدی داخل به سنگ آهن هماتیت، تصریح کرد: البته خودمان در این زمینه مدیریت خواهیم کرد و اگر سنگ آهن هماتیت در کشور مصرفی نداشته باشد تصمیم دیگری می‌گیریم.

امیری تاکید کرد: هدف از وضع عوارض صادرات جلوگیری از خام فروشی، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و تامین نیاز واحد‌های داخل کشور است که مقام معظم رهبری و معاون اول رییس جمهورهم بر آن تاکید کرده اند و تا اکنون توانستیم این مساله را پیگیری کرده و نتیجه بگیریم. این مقام مسئول در ادامه اعلام کرد: با این تصمیم خام فروشی سنگ اهن به زیر ۵ میلیون تن خواهد رسید و این در حالی است که سال گذشته ۸.۵ میلیون تن سنگ آهن صادر شد. امیری یادآور شد: طی ۵ ماهه ابتدای سال، صادرات محصولات سنگ آهن ۲.۲ میلیون تن به ارزش ۵۴۲ میلیون دلار بوده است که نشان از کاهش حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. به گفته وی در سال ۹۷ صادرات کنسانتره ۵.۵ میلیون تن، گندله ۲.۸ میلیون تن، آهن اسفنجی حدود ۵۳۴ هزارتن، شمش ۵.۴ میلیون تن و محصولات فولادی ۳ میلیون تن بوده است.

نباید اجازه داد تولیدات معادن به صورت خام فروخته شود

علی راعی، کارشناس صنعت آهن و فولاد

خام فروشی سنگ آهن سالهاست این صنعت را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. با این اقدام که توسط برخی از افراد که منافع کشور را نادیده می گیرند انجام می شود که سود کلانی را برایشان دارد. از خام فروشی سنگ آهن و فرآوردههای این صنعت و صنعت فولاد خسارات زیادی متوجه اقتصاد کشور شده که تا به امروز ادامه دارد. بهم خوردن زنجیره تامین در بخش معدن و افزایش خام فروشی به ویژه خام فروشی سنگ آهن موجب شده صنایع فولادی کشور با نیمی از ظرفیت اسمی خود فعالیت کنند. این اتفاق به این صنعت اجازه رشد و تکامل را نداده و در بازارهای صادراتی نیز جایگاه خود را از دست داده است.

با توجه به اینکه ظرفیت صنعت آهن و فولاد کشور بسیار بالاست و معادن بزرگی وجود دارند که این فلزات از آنها استخراج می شود می توانستیم ظرفیت درآمدزایی و ارزآوری را تقویت کنیم. اما با افزایش خام فروشی این ظرفیت مغفول مانده و صنعت آهن و فولاد درگیر مشکلات داخلی شده است. این در حالی است که برای رونق تولید کشور، نباید اجازه داد تولیدات معادن به صورت خام فروخته شود و کارخانه هایی همچون ذوب آهن از طرح‌های توسعه وتنوع محصول رنج ببرد. به هر ترتیب بحث خام‌فروشی برای کشوری که تمام منابع را دارا است خیلی حائز اهمیت است و باید با استفاده از دانش فنی کشور تمام تلاش‌ها برای جلوگیری از خام‌فروشی صورت گیرد. باید تلاش کنیم در سالی که سیاست کشور اقتصاد مقاومتی و تولید ملی است برای جلوگیری از خام‌فروشی درمعادن سنگ آهن وهمچنین سایر معدنها مانند، نفت و گاز گام برداشته شود. باید با طرحی که قرار است اجرا شود جلوی خسارات میلیاردی خام فروشی آهن گرفته شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.