صفحه اصلی / اسلایدر / احتکار کاغذ انتخابات
احتکار کاغذ انتخابات

روزنامه ها، نشریات و تولید نوشت افزار قربانی سودجویی افراد پرنفوذ شدند

احتکار کاغذ انتخابات

کسب و کار- گزارش های منتشر شده حاکی از این است که با توجه به نزدیک شدن یازدهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی برخی افراد پرنفوذ کاغذ را برای تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی دپو و انبار کرده‌اند. این در حالی است که کمبود کاغذ و افزایش قیمت آن موجب مشکلات زیادی برای فعالان مطبوعات و ناشران شده بطوری که حتی رسانه‌های وابسته به دولت و نهادهای حکومتی نیز با کمبود کاغذ روبرو شده‌اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این ارتباط عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از فرصت احتکاری کاغذ در مهر ماه و با افزایش قیمت قابل توجه کاغذهای مورد نیاز در تولید نوشت‌افزار و بخشی هم در نیاز هر دوره از انتخابات مجلس به کاغذ صورت می‌گیرد. نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارشاد در ارتباط با واردات کاغذ و حجم کاغذ وارداتی گزارش هایی را به مجلس ارائه کردند که این حجم نه تنها جوابگوی نیاز امسال ماست بلکه نیاز سال آینده را هم پاسخ خواهد داد. وی با اشاره به کمبود کاغذ در کشور عنوان کرد: کمبود کاغذ در حدی بود که بخشی از روزنامه ها چاپ نشدند و حتی روزنامه های شهرستان ها نیز تعطیل و یا مجبور به چاپ در کاغذهای غیرروزنامه ای و یا کاهش شدید تیراژ شدند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تعاریف و گزارشات نشان می دهد که حجم قابل توجهی از کاغذ، به کشور وارد و حجم قابل توجهی هم در داخل کشور تولید شده و احتکار صورت گرفته است.

پژمانفر با اشاره به اینکه هدف احتکار فرصت طلبی و استفاده و بهره برداری است گفت: بخشی از این فرصت احتکاری در مهر ماه و با افزایش قیمت قابل توجه کاغذهای مورد نیاز در تولید نوشت افزار صورت می گیرد و بخشی هم در نیاز هر دوره از انتخابات مجلس به کاغذ است که در آن مقطع، افرادی با عجله وارد این گود می شوند و مجبورند در قیمت های بی حساب و کتاب، کاغذ را تهیه کنند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه کاغذ تاریخ مصرف ندارد عده ای نسبت به کسب سود احتمالی، احتکار می کنند و بازار را تشنه نگه می دارند. وی از اقدام دولت برای تخصیص ارز نیمایی به لوازم التحریر سخن گفت و افزود: جالب اینکه کاغذها با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی وارد شده و امروز با ارز نیمایی یعنی دو برابر قیمت واردات کاغذ می خواهیم به دانش آموزان لطف کرده و دفتر و کتاب آنها را تهیه نمائیم. این نماینده مجلس با تأکید بر لزوم پاسخگویی دستگاه های اجرایی نسبت به این قضیه مطرح کرد: سوال اینجاست کاغذهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده الان کجاست و به دست چه کسانی رسیده است؟ پژمانفر همچنین با تأکید بر اینکه دستگاه های نظارتی باید ورود کنند گفت: ما نیز در حال پیگیری قانونی این موضوع هستیم و از آن عبور نخواهیم کرد.

فعالیت دوره ای محتکران کاغذ برای انتخابات

اردشیر ایزدی، کارشناس بازار کاغذ

ایران به نوعی بهشت واردات است اما آنجایی که واقعا احتیاج به اختصاص ارز به کالایی خاص است کم کاری می شود. مشخص نیست دلایل اینکه برای واردات کاغذ این مشکلات تا به امروز بوجود آمده و بسیاری از صنایع و کسب و کارهای وابسته در تنگنا قرار گرفته اند چیست. از سال گذشته تا کنون مشکلات ارزی موجب ایجاد مشکلات بسیاری برای واردکنندگان شد و در این بین افرادی ارز دولتی دریافت کردند که گویا اصلا کالایی وارد نکرده اند و یا کالایی پرسودتر را جایگزین کالای مورد نظر کرده اند. به هر ترتیب واردات کاغذ انجام شد اما به رغم این اتفاق شاهد تعطیلی روزنامه ها و مجلات و ابهام در ادامه فعالیت چاپخانه ها هستیم.

در سال جاری نیز افرادی سودجو و دلالان این بازار با توجه به اینکه انتخابات مجلس را تا پایان سال خواهیم داشت از همان روزهای ابتدایی سال اقدام به احتکار و دپوی کاغذ کرده اند تا به موقع و در آستانه شروع تبلیغات انتخابات این کالا را گرانتر از نرخ بازار به فروش برسانند. این اقدام منجر به سودآوری بسیاری برای محتکران و رقم زدن چرخه میلیاردی برای این افراد می شود. تکرار این ماجرا را چهار سال قبل در آستانه انتخابات مجلس شاهد بوده ایم و امسال نیز با گدشت این چهار سال مجدد شاهد فعالیت این افراد هستیم. روزنامه ها و نشریات و صنایع وابسته در سال جاری وضعیت مناسبی نداشته اند و تعطیلی و تعدیل نیروها از نتایج فعالیت این دلالان در بازار کاغذ بوده است. افزایش قیمت کاغذ و نایاب شدن آن به همین مساله مربوط می شود و با توجه به نزدیک شدن انتخابات مجلس از همین الان برخی افراد فعال در این حوزه شروع به دپو و احتکار این کالا کرده‌اند و هر روز قیمت‌ها به سمت افزایشی تغییر پیدا می‌کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.