صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / به کسب و کارهای اینترنتی دارای نماد اعتماد هم ۱۰۰ درصد اعتماد نکنید

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک:

به کسب و کارهای اینترنتی دارای نماد اعتماد هم ۱۰۰ درصد اعتماد نکنید

کسب و کار نیوز - رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک از رتبه‌بندی نماد اعتماد کسب و کارهای اینترنتی در آینده نزدیک خبر داد و گفت که داشتن نماد الکترونیک به معنی اعتماد صد در صد به سایت‌ها نیست و مشتریان باید احتیاط‌های لازم را در نظر بگیرند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، امروز (سه‌شنبه) پنجاه و چهارمین جلسه کمیته نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی با موضوع ارائه سامانه پایشگر هوشمند برای نظارت سیستمی بر کسب و کار های اینترنتی در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) برگزار شد.

علی رهبری با بیان اینکه اعتماد به کسب و کارهای اینترنتی یک موضوع درجه‌بندی شده است، گفت: اینطور نیست که اگر سایتی نماد اعتماد الکترونیک داشت، باید صد درصد به آن اعتماد کرد، بلکه مشتریان باید احتیاط های لازم را در نظر بگیرند.

وی افزود: برای اینکه موضوع اعتماد را از حالت مطلق خارج کنیم، مسئله رتبه‌بندی کسب و کارهای الکترونیکی را مطرح کردیم و به زودی به آن‌ها رتبه اعتماد می‌دهیم.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در ادامه از جمع‌آوری اطلاعات مورد نظر برای رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی خبر داد و گفت: تا پایان شهریور ماه و یا اوایل مهر، نتایج رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی را اعلام می‌کنیم.

به گفته وی، رتبه بندی کسب وکارهای اینترنتی بر اساس شکایت‌های مشتریان، سوابق کسب و کارها، توان مدیریتی و موارد مشابه انجام می‌شود تا کاربران و مصرف‌کنندگان بدانند هر سایت تا چه اندازه قابل اعتماد است.

رهبری همچنین اظهار کرد: تا پیش از این، نظارت‌ها بر فعالیت کسب و کارهای اینترنتی به صورت سنتی و انسان‌محور انجام می‌شد، اما با اقدامات انجام گرفته در ماه‌های گذشته، طرح پایشگر هوشمند به اجرا درآمد.

۳۸۰ هزار کسب‌وکار اینترنتی بدون نماد اعتماد الکترونیکی فعالیت می‌کنند

وی افزود: در این طرح، بیش از ۳۵۰۰ کسب و کار در فضای مجازی که پیش از این نماد اعتماد اخذ کرده بودند مورد بازرسی و پایش قرار گرفتند و حدود ۱۸۰ وب‌سایت شناسایی شدند که لوگوی نماد اعتماد را جعل کرده و آن را در سایت خود قرار داده بودند.

رهبری با بیان اینکه این پایشگر هوشمند با سه نوع سناریوی پایش، کسب و کارهای اینترنتی را در حوزه پایش فروش کالاهای ممنوعه، پایش اصالت نماد الکترونیک و پایش استفاده از درگاه‌های پرداخت مورد نظارت و بازرسی قرار داده، تصریح کرد: نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که از میان این سایت‌ها، حدود ۷۰ وب‌سایت کالاهای ممنوعه از قبیل رمزارز، سکه طلا، مشروبات الکلی و اسلحه عرضه می‌کردند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک همچنین از شناسایی ۳۳۰ سایت خبر داد که علی رغم ابطال یا تعلیق و یا حتی انقضای تاریخ اعتبار نماد اعتمادشان، درگاه‌های فعال پرداخت بانکی داشتند.

وی از پایش مستمر تمامی کسب و کارهای اینترنتی و حتی کسب و کارهای فعال در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در فازهای بعدی این طرح خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود ۵۴ هزار کسب و کار اینترنتی دارای نماد اعتماد هستند و حدود ۳۸۰ هزار کسب و کار هم بدون اخذ این نماد فعالیت می‌کنند.

به گفته رهبری قرار است مسابقه بزرگی به منظور استفاده از توان علمی نخبگان و دانشگاهیان به منظور پردازش هرچه بهتر اطلاعات و پایش دقیق‌تر کسب و کارهای اینترنتی برگزار شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.