صفحه اصلی / سرخط خبرها / اهم اقدامات انجام‌شده در راستای برنامه‌های هفت‌گانه وزارت صمت

در سال رونق توليد انجام شد

اهم اقدامات انجام‌شده در راستای برنامه‌های هفت‌گانه وزارت صمت

کسب و کار نیوز - اصلاح قانون حداكثر استفاده از توان توليدي و خدماتي كشور، به عنوان يكي از مهم‌ترين ابزارهاي توسعه ساخت داخل در راستاي توسعه توليد و تعميق ساخت داخل يكي از محورهاي هفت‌گانه‌اي بود كه در وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد پيگيري قرار گرفت.

کسب و کار نیوز:

– تشکیل ۱۴۱ میز تخصصی کشورهای هدف صادراتی
– تهیه ۷۹ بسته اجرایی جهت فعال‌سازی معادن کوچک و متوسط
– راه‌اندازی مجدد ۳۲۱ واحد صنعتی در مناطق سیل‌زده
– افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای به ۳۵۰۰ شعبه در سال ۹۸
وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تحقق شعار رونق تولید در سال ۹۸ اقدام به تدوین و اجرایی کردن برنامه‌های خود در هفت محور با تاکید بر توسعه ساخت داخل و نیز توسعه صادرات به کشورهای هدف کرده است که اهم اقدامات انجام‌شده تاکنون، براساس محورهای برنامه در این گزارش ارائه می‌شود و اقدامات آتی نیز در گزارش‌های بعدی به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.
به گزارش شاتا، اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور، به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای توسعه ساخت داخل در راستای توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل یکی از محورهای هفت‌گانه‌ای بود که در وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد پیگیری قرار گرفت و در همین راستا فهرست تکمیلی ممنوعیت خرید کالاهای خارجی دارای مشابه تولید داخل تدوین و ابلاغ و فهرست کالایی توانمندی‌های ساخت داخل جهت عدم خرید کالاهای وارداتی مشابه ساخت داخل توسط ارگان‌های دولتی و تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری به‌روزرسانی و تکمیل شد.

راه‌اندازی سامانه توانیران

راه‌اندازی سامانه ثبت توانمندی و اعلام نیاز بنگاه‌های اقتصادی به نشانی اینترنتی tavaniran. ir از دیگر موارد مهم در این زمینه بود که هم‌اکنون در دسترس عموم قرار دارد.

برگزاری نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید با مشارکت ۲۲۳ شرکت

اما برگزاری نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید با هدف داخلی‌سازی نیازهای صنایع کشور (صنایع خودرو و قطعات، صنایع معدنی، مخابرات، نفت، گاز و پتروشیمی، لوازم خانگی و صنایع دریایی) در مجموعه‌ای به مساحت ۱۱ هزار متر مربع با مشارکت ۲۲۳ شرکت مهم‌ترین اقدام انجام‌شده درباره تعمیق ساخت داخل و رسیدن به خودکفایی هرچه بیشتر بود.

انعقاد ۲۰۲ تفاهمنامه همکاری بین تامین‌کنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان

۲۰۲ تفاهمنامه همکاری بین تامین‌کنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان در حاشیه برگزاری نمایشگاه ساخت‌داخل منعقد شد و عقد قرارداد داخلی‌سازی ۳۵ قطعه در صنعت خودرو به ارزش ۷۴۰ میلیارد تومان در حاشیه برگزاری نمایشگاه ساخت داخل انجام گرفت.

ممنوعیت ثبت ‌سفارش حدود ۱۴۰۰ قلم کالای غیرضروری

ممنوعیت ثبت‌ سفارش حدود ۱۴۰۰ قلم کالای غیرضروری از اواسط سال ۹۷ برای مدیریت واردات و حمایت از ساخت داخل از دیگر اقدامات انجام‌شده در این زمینه بود.

راه‌اندازی مجدد ۳۲۱ واحد صنعتی در مناطق سیل‌زده

اما در راستای حمایت از تولید و واحدهای تولیدی در استان‌های کشور موارد دیگری نیز انجام شد که از آن جمله به آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم جهت اجرای طرح توسعه تولید پوشاک در مناطق روستایی با ۱۸ زیرپروژه در ۵ استان (گیلان، همدان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه)، کلنگ‌زنی و آغاز فعالیت‌های اجرایی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در مناطق کمترتوسعه‌یافته مانند تولید کاغذ از کربنات کلسیم در استان فارس، بیواتانول سوختی در استان کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه و راه‌اندازی مجدد ۳۲۱ واحد صنعتی سیل‌زده می‌توان اشاره کرد.
همچنین دستیابی به دانش فنی تولید در مقیاس صنعتی انواع غشا‌ و ماژول‌های تصفیه آب و تجاری‌سازی آن، ایجاد واحد تولید ممبران در ایلام و ایجاد و راه‌اندازی مراکز تولید بیوایمپلنت در شهرهای شیراز، کرمانشاه و تهران از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده حول محور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها و استفاده از فناوری‌های نوین بوده است.

تدوین برنامه‌های توسعه صادرات به ۱۵ کشور همسایه

در حوزه توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی اقدامات قابل‌توجهی به انجام رسید که تدوین دستورالعمل جدید واردات در مقابل صادرات و تدوین برنامه‌های توسعه صادرات به ۱۵ کشور همسایه از آن جمله است.

انعقاد ۲۲ توافقنامه صنعتی و تجاری با کشور عراق

در این حوزه اقدامات دیگری مانند امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران با کشورهای اوراسیا در آستانه قزاقستان و انعقاد ۲۲ توافقنامه صنعتی و تجاری با کشور عراق و امضای تفاهمنامه همکاری بین ایران و اقلیم کردستان عراق و تاسیس نمایشگاه دائمی در عراق به انجام رسید که زمینه توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی را بیش از پیش فراهم آورد.

تشکیل ۱۴۱ میز تخصصی کشورهای هدف صادراتی

در این مدت ۲۶ هیات تجاری به کشورهای هدف صادراتی اعزام و ۱۴۱ میز تخصصی کشورهای هدف صادراتی تشکیل شد.
ساخت کارخانه مشترک اتوبوس‌سازی با مشارکت شرکت «آذرماش» جمهوری آذربایجان و شرکت خصوصی «عقاب» جمهوری اسلامی ایران در جنوب باکو، تهیه طرح توسعه صادرات فرش دستباف به ۱۵ کشور همسایه و شناسایی و معرفی شرکت‌های معتبر در کشورهای هدف صادراتی و معرفی به صادرکنندگان از اهم اقدامات انجام‌شده دیگربوده است.

کسب دو رتبه توسط صندوق ضمانت صادرات

اما در این حوزه رتبه‌های برتری هم به دست آمد که کسب رتبه اول در اتحادیه صندوق‌های ضمانت صادرات کشورهای اسلامی (اتحادیه امان) و کسب کرسی بین‌المللی در اتحادیه صندوق‌های ضمانت صادرات کشورهای اسلامی (اتحادیه امان) در سمت عضویت هیات‌مدیره از آن جمله است.
گفتنی است راه‌اندازی سامانه جامع تجارت و زیرسامانه‌های آن برای مدیریت زنجیره تجاری کشور و تدوین و اجرای برنامه‌های ساماندهی صنعت خودرو نیز از جمله اقدامات انجامی در محور مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری بوده است.

افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای به ۳۵۰۰ شعبه در سال ۹۸

در این حوزه توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای از ۳۲۰۰ شعبه در سال ۹۶ به ۳۵۰۰ شعبه در سال ۹۸ از مهم‌ترین دستاوردها بود.
مدیریت عرضه و تقاضا برای محصولات عرضه‌شده در بورس کالا و آزادسازی سقف رقابت محصولات عرضه‌شده در بورس، مدیریت صادرات کالاهای صنایع معدنی به‌منظور تعادل‌بخشی و کنترل عرضه و تقاضا در داخل کشور و تدوین برنامه توانمندسازی اصناف و شبکه توزیع کالاهای اساسی با هدف ایجاد و ساماندهی تعداد ۱۵ هزار واحد صنفی در قالب شبکه منتخب و مطمئن توزیع کالاهای اساسی در سطح کشور از اقدامات دیگر بوده است.

هدف‌گذاری برای فعال‌سازی ۱۵۰ معدن کوچک‌مقیاس

در حوزه توسعه معادن و صنایع معدنی، طرح فعال‌سازی معادن کوچک و متوسط در نقاط مختلف کشور با هدف فعال‌سازی ۱۵۰ معدن با اشتغال‌زایی مستقیم ۳ هزار نفر در مناطق کمترتوسعه‌یافته در سال ۹۸ تدوین شد.

تهیه ۷۹ بسته اجرایی جهت فعال‌سازی معادن کوچک و متوسط

در این راستا ۷ استان کشور برای فعال‌سازی معادن کوچک و متوسط‌مقیاس مورد بررسی قرار گرفت و ۷۹ بسته اجرایی جهت فعال‌سازی معادن کوچک و متوسط تهیه شد.

شناسایی حدود ۳۰۰ محدوده امیدبخش معدنی

معرفی ۱۵ معدن و پتانسیل‌های معدنی شناسایی‌شده به سرمایه‌گذار یا شرکا، ادامه عملیات در پهنه‌های اکتشافی در سطح کشور و شناسایی حدود ۳۰۰ محدوده امیدبخش دیگر که هم‌اکنون حدود ۷۵۰ محدوده امیدبخش در اختیار سرمایه‌گذاران خرد و کلان است، از دیگر اقدامات انجام‌شده بوده است.

افزایش استخراج معادن به ۴۶۰ میلیون تن در سال۹۷

گفتنی است میزان استخراج معادن از ۴۴۰ میلیون تن در سال ۹۶ به ۴۶۰ میلیون تن در سال ۹۷ افزایش یافت و عملیات بازرسی ایمنی برای ۷۰۰ معدن انجام گرفت که نتایج آن برای انجام اصلاحات مورد نیاز اعلام شد.

افزایش تقسیط مالیات بنگاه‌های تولیدی تا پنج سال

این وزارتخانه در حوزه بهبود فضای کسب‌وکار مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت نیز گام‌های خوبی برداشت که افزایش تقسیط مالیات بنگاه‌های تولیدی تا پنج سال، کاهش پیش‌پرداخت نقدی واحدهای صنعتی برای گشایش اعتبار اسنادی به ۱۰ درصد، برقراری معافیت صددرصدی مالیات بر درآمد حاصل از فروش تولیدات نرم‌افزاری دارندگان پروانه بهره‌برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت، موضوع ذیل بند (د) ماده ۳۱ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر از آن جمله است.
اما درباره تامین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری، تفاهمنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور در راستای تامین تسهیلات منابع بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ در قالب برنامه تولید و اشتغال منعقد شد.

تزریق ۴ هزار میلیارد نقدینگی به صنعت قطعه‌سازی کشور

تزریق ۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی به صنعت قطعه‌سازی کشور و عارضه‌یابی فرایند پذیرش واحدهای کوچک و متوسط در تابلوی SME فرابورس از دیگر اقدامات بود.
شناسایی پلتفرم‌های فعال در حوزه تامین مالی جمعی (Crowd Funding) و بررسی پروژه‌های مرتبط با بخش صنعت و معدن و پیگیری ایجاد هلدینگ‌های استانی و انتخاب استان‌های هدف و صنایع مرتبط در هر استان از جمله دیگر اقدامات بوده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.