صفحه اصلی / اسلایدر / تسهیلات کم بهره، راه اندازی اماکن بوم گردی را جذاب کرد
تسهیلات  کم بهره،   راه اندازی  اماکن  بوم گردی   را  جذاب  کرد

به ازای هر 11 شغل در دنیا یک شغل مرتبط با حوزه گردشگری است

تسهیلات کم بهره، راه اندازی اماکن بوم گردی را جذاب کرد

کسب و کار- ایران دليل برخورداري از جاذبه هاي تاريخي و طبيعي و آداب و رسوم متنوع روستايي، بستر مناسبي براي توسعه صنعت بوم گردي به شمار مي رود و اين صنعت از فرصت هاي بي بديل براي ايجاد اشتغال روستايي در کشور محسوب مي شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است  بالا رفتن هزینه های زندگی، رغبت روستاییان شهرنشین را برای مهاجرت معکوس افزایش داده و در این میان صنعت بوم گردی می تواند سهم مهمی در ایجاد اشتغال برای این قشر داشته باشد. در این رابطه سرپرست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: برای آنکه بتوانیم سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی را به عدد ۴.۷ درصد برسانیم، نیازمند ۲۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم.

علی‌اصغر مونسان با بیان اینکه امروزه گردشگری به عنوان اقتصاد سوم در جهان شناخته می‌شود و رشد آن بیش از سایر بخش‌ها است اظهار کرد: پیش بینی‌ها از اقتصاد جهانی نشان می‌دهد که با افزایش سهم هوشمندسازی در اقتصاد، شاهد دگرگونی در مشاغل هستیم به گونه‌ای که برخی از مشاغل از بین رفته و مشاغل جدیدی نیز متولد می‌شوند. سرپرست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سرمایه‌گذاری اندک در تولیدات این بخش و اشتغال‌زایی با سرمایه‌های خرد را از ویژگی‌های مثبت این بخش اقتصادی برشمرد و افزود: تولیدات و ارائه خدمات در این بخش، ارزش افزوده بسیار بالایی دارد و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد به ازای هر ۱۱ شغل در دنیا یک شغل مرتبط با حوزه گردشگری است. مونسان با بیان اینکه وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جزو معدود دستگاه‌های کشور است که از مداخله در بخش خصوصی پرهیز کرده، گفت: تمام فعالیت‌های ما در این بخش به صورت حمایتی است و هیچ رقابتی در این بخش میان بخش دولتی و بخش خصوصی وجود ندارد

وی گفت: ما امیدواریم که با تغییر نگاه‌ها در مجلس و دولت بتوانیم به هدف‌گذاری جذب ۲۰ میلیون گردشگر برسیم؛ این در حالی است که آمارهای بانک مرکزی در سال ۹۷ نشان داد، سهم اقتصاد گردشگری از تولید ناخالص داخلی کشور، چیزی معادل ۲٫۸ تا ۳ درصد است و این در مقایسه با کشور ترکیه که سهم گردشگری آن از تولید ناخالص داخلی‌اش حدود ۴٫۸ درصد است، باید ارتقاء یابد. مونسان تاکید کرد: ما برای آنکه بتوانیم سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی را به عدد ۴٫۷ درصد برسانیم، نیازمند ۲۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم. سرپرست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه سخنانش با اشاره به پاگرفتن «بوتیک‌هتل‌ها» در کشور طی سال‌های گذشته گفت: به دنبال برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در بناهای تاریخی کشور، اقدام به احداث بوتیک‌هتل‌هایی شد که خوشبختانه با استقبال چشمگیر گردشگران خارجی همراه بوده و این فضاهای اقامتی توانسته‌اند کسب و کارهای کوچک‌تر همچون صنایع دستی را نیز در کنار خود جای دهند. وی رونق بوم‌گردی در کشور را باعث توقف مهاجرت از روستاها و حتی مهاجرت معکوس از شهرها دانست.

قوانین سختگیرانه برای ساخت اقامتگاه بوم گردی

لیلا اژدری، مدیرکل برنامه ریزی و توسعه گردشگری

بوم گردی پدیده ای جدید از گردشگری است که با نگاه سنتی توانسته جایگاه مناسبی را در آمارهای اشتغالزایی روستایی و ممانعت از مهاجرت روستایی ها به شهرهای بزرگ تر به خود اختصاص دهد. باید در راستای ارائه خدمات به این واحدها و موسسان آنها اقدامات لازم و قوانین مناسبی تدوین و اجرایی شود تا این پدیده محل ورود افراد غیرمتخصص و ناآشنا به دلیل استفاده از تسهیلات آن نشود. به طور کلی امروز راه اندازی و ساخت اقامت های بوم گردی افزایش بسیاری داشته و تمایل برای ارائه خدمات در این بخش با استقبال مواجه شده است.

البته ضوابط بوم گردی در سال ۹۳ ابلاغ شده اما در حال حاضر کمی از معیارهای اولیه فاصله گرفته شده و انبوه سازی اتفاق افتاده است. برنامه این است که با تدوین ضوابط دیگری، روح بومگردی تقویت شود. متاسفانه امروز موازی کاری هایی برای ساخت این اقامتگاه ها وجود دارد و هرچند قوانین سختگیرانه ای در ارایه مجوز ساخت این اماکن داریم اما برخی سازمان ها ایراداتی را به این طرح وارد دانسته اند.

لازم است اشاره شود که در حال حاضر نیز مجوزها تحت کنترل صادر می شود و اینطور نیست که بی حساب و کتاب مجوز احداث اقامتگاهها  داده شود. مشکلی که وجود دارد مربوط به  تعداد متقاضیان بی حساب و کتاب برای راه اندازی این اماکن است ولی با این وجود مجوزها خیلی ساده صادر نمی شود. اعطای وام و تسهیلات کم بهره باعث گرایش افراد بیشتری به بومگردی شده است. البته هدف این افراد هم قابل احترام بوده و در راستای اشتغالزایی است، اما انگیزه هایی مثل وام و تسهیلات کم بهره باعث می شود شهری ها هم به این کار گرایش پیدا کنند و بدون توجه به ذات بوم گردی و زندگی روستایی دنبال این کار باشند.

 

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.