صفحه اصلی / سرخط خبرها / ثبت دریاچه«گواب»در فهرست میراث ملی کشور
ثبت دریاچه«گواب»در فهرست میراث ملی کشور

ثبت دریاچه«گواب»در فهرست میراث ملی کشور

کسب و کار نیوز : دریاچه طبیعی «گواب» در شهرستان خوسف خراسان جنوبی به فهرست میراث ملی کشور اضافه شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی میراث آریا, زهرا رضایی ملکوتی کارشناس ثبت میراث طبیعی استان بابیان این‌که ثبت گواب درهایش میراث طبیعی کشوررقم خورد، گفت: «دریاچه طبیعی گواب در شهرستان خوسف و در فاصله ۲۵ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.»
او افزود: «در ضلع شمالی گواب بافت تاریخی با بناهایی از دوران تیموری تا عصر حاضر قرار دارد، بناهایی که از خشت و گل و مصالح بومی است. بخشی از این بافت تاریخی در اثر بالا آمدن آب دریاچه تخریب‌شده است. کف دریاچه و اطراف آن دارای بستر سنگی است و این حالت مانع از نفوذ سریع آب به زمین شده است. آب‌های جاری و سیلاب‌های فصلی از اطراف، به سمت گواب سرازیر می‌شوند و آب‌های مازاد به رودخانه شاهرود می‌ریزند. ضلع جنوبی و جنوب شرقی دریاچه در مسیر رشته‌کوه‌های کال جنگال قرار دارند. از جاذبه‌های دریاچه گواب، جزایر و صخره‌های طبیعی است.»
ملکوتی بیان کرد: «از شرایط منحصربه‌فرد گواب، واقع‌شدن آن در مجاورت مزارع و بافت تاریخی و نزدیکی به آرامگاه ابن حسام است. آبگیری گواب پس از حدود ۲۰ سال به دلیل بارندگی‌های بهاری امسال باعث مهاجرت پرندگان مهاجر به این دریاچه شد. پرستو، چوب‌پا و لک‌لک از پرندگان مهاجر این دریاچه هستند.»
او افزود: «پرنده‌نگری، قایق‌سواری و کپرهای بومی منطقه از جاذبه‌های گردشگری اطراف این دریاچه به شمار می‌رود.»

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.