صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / تولید مواد آبگریزکننده در همکاری دانشگاه با شرکت‌ دانش‌بنیان
تولید مواد آبگریزکننده در همکاری دانشگاه با شرکت‌ دانش‌بنیان

نانو دستکش‌های‌ ایرانی راهی ۳ کشور

تولید مواد آبگریزکننده در همکاری دانشگاه با شرکت‌ دانش‌بنیان

کسب و کار- محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پس از طراحی و ساخت دستگاه آبگریز کننده دستکش‌های ایمنی و همچنین تولید مواد آبگریزکننده با همکاری پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت، موفق شدند این محصول را به سه کشور صادر کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، پژوهشگران یکی از شرکت‌های فناور، موفق به طراحی و ساخت دستگاه آبگریز کننده دستکش‌های ایمنی شدند و از آن برای تولید دستکش‌هایی با پوشش آبگریز استفاده کردند. قسمت کف این دستکش از “نیتریل” یا “لاتکس” طبیعی و قسمت پشت آن از الیاف تهیه شده است. مقاومت در برابر برش به دلیل استفاده از پوشش لاتکس، مقاومت در برابر مواد نفتی، اسیدی و روغنی به دلیل استفاده از پوشش‌های نیتریل و خاصیت آبگریزی به دلیل دارا بودن نانوذرات از ویژگی‌های این دستکش‌های ایمنی است.

استفاده از الیاف بافته شده در یک طرف دستکش، باعث سبک شدن وزن آن شده، به‌گونه‌ای که کار کردن با آن را آسان‌تر کرده است و از طرفی ورود و خروج هوا از این قسمت دستکش به آسانی صورت می‌گیرد که منجر به تنظیم دمای دست می‌شود. این دستکش‌ها با دارا بودن خاصیت آب‌گریزی، پاک‌کنندگی و مقاومت در برابر برش توانسته‌اند به محصولی پرکاربرد برای استفاده در صنایع سبک و سنگین مانند نفت، گاز و پتروشیمی، فولاد و معدن، مونتاژ کاری، خودروسازی، ساختمان‌سازی، صنعت شیشه و کار با سنگ و چوب تبدیل شوند.

برای تولید این دستکش‌ها ابتدا بافت دستکش به‌وسیله دستگاه‌های بافت تمام اتوماتیک و نخ‌های اسپان و یا DTJ با توجه به اندازه و نوع محصول بافته می‌شود، ضمن آنکه کف دستکش نیز به‌وسیله خط تولید پوشش لاتکس و یا نیتریل آماده می‌شود و پس از این مرحله دستکش درون دستگاه اتوماتیک آبگریزکننده نانویی قرار می‌گیرد.در این مرحله ابتدا دستکش‌ها کاملاً شسته و تمیز می‌شوند تا سطح بافت دستکش عاری از هرگونه مواد اضافی شود. سپس دستکش‌ها در قالب‌هایی از جنس آلومینیوم و دو لایه تفلون نسوز قرار داده می‌شوند و محلول حاوی نانو ذرات آبگریز بر روی سطح بافت دستکش‌ها اسپری می‌شود. پس از این مرحله، دستکش‌ها وارد کوره دستگاه اتوماتیک شده و با گردش حرارت و سپری شدن زمان مناسب از کوره خارج می‌شوند.

در سال ۹۷ این شرکت برای ایجاد خواص آبگریزی محصولات خود از مواد آلمانی استفاده می‌کرد، ولی با همکاری محققان دانشگاه علم و صنعت موفق شدند با یک‌دهم قیمت شرکت آلمانی این مواد را در داخل کشور تولید کنند؛ به گونه‌ای که از سال ۹۸  تولید این مواد آبگریزکننده آغاز شد و در حال حاضر از این مواد داخلی برای ایجاد خواص آبگریزی دستکش‌های تولیدی استفاده می‌شود.علاوه براین دستکش نانویی، ۸ طرح دیگر در دستور کار این شرکت قرار دارد که به زودی این محصولات به بازار عرضه خواهد شد. در یکی از این طرح‌ها قرار است از نانومواد کربنی و نانولوله‌های کربنی در پلیمر دستکش‌ها استفاده شود تا مقاومت دستکش بهبود یابد.صادرات محصولات دانش پایه این شرکت‌ از دیگر موفقیت‌های این شرکت است. این شرکت از ابتدای سال جاری نانو دستکش‌های ایمنی تولیدی خود را به کشورهای چین، عراق و افغانستان صادر کرده است و رایزنی‌هایی برای صادرات این محصولات به کشور ترکیه در دست اجرا است که احتمالا طی ماه‌های آتی صادرات به این کشور نیز انجام می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.