صفحه اصلی / سرخط خبرها / نیاز بخش گلخانه‌ها به ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد

نیاز بخش گلخانه‌ها به ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات

کسب و کار نیوز -وزیر جهاد کشاورزی گفت: بخش گلخانه‌ها در کشور به ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی امروز (یکشنبه) در هفتمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی با بیان اینکه تسهیل‌گری در روند مجوز گلخانه‌ها به دلیل نبود اعتبار متوقف شده است، افزود: بانک مرکزی، معاونت برنامه‌ریزی وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه که وظیفه‌شان تجهیز منابع است، باید این مسأله را حل کنند.

وی ادامه داد: برای اینکه به ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش گلخانه‌ها برسیم باید ۴۰ هزار میلیارد تومان در بانک‌ها پرونده داشته باشیم تا مقدمات کار انجام شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه کشور در بخش گلخانه با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایش نسبت به دنیا عقب است در حالی که کشورهای منطقه با سرعت بالایی در این زمینه حرکت کرده‌اند، تصریح کرد: گلخانه‌، دو بحران کشور که آب و اشتغال است را در سریع‌ترین زمان حل می‌کند. مصرف آب در گلخانه‌های کشور ۸۵ تا ۹۰ درصد به ازای هر واحد محصول کاهش پیدا کرده است، چندین برابر بهره‌وری افزایش پیدا کرده است و همچنین گلخانه موجب اشتغال‌ در لایه‌های پیشین و پسین و حداقل ۱۰ نفر در خود گلخانه می‌شود.

۲۳ درصد اشتغال در بخش روستایی

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سال گذشته ۲۵ تا ۲۶ درصد رشد توسعه داشته‌ایم، گفت: در سال گذشته از اشتغال‌های ایجاد شده، ۲۳ درصد مربوط به بخش روستایی است و در تسهیلات بخش توسعه روستایی عملکرد خوبی داشته‌ایم.

کم‌لطفی پتروشیمی در توزیع کود اوره به بخش کشاورزی

حجتی با بیان اینکه دشمن با تمام امکانات و ظرفیت‌های خود در سطح بین‌المللی، قدرت اقتصادی و نظامی، جنگ سختی را در مقابل ملت بزرگ ایران ایجاد کرده است که در این شرایط وظیفه ما که تامین معیشت و مواد غذایی مردم  است؛ سنگین‌تر است، افزود: بخشی از کود اوره که در دسترس پتروشیمی است، مقداری با بی‌رحمی و کم‌لطفی از سوی آنها مواجه است که هم دولت و هم دوستان پتروشیمی قول داده‌اند که این ‌کم کاری‌ها را پاسخ بدهند.

گذشتن از مرز ۲ میلیون هکتار سیستم‌های نوین آبیاری

وی با بیان اینکه در بخش زیر ساخت‌ها و زیربناها و مسائل آب و خاک، در مقایسه با هر مقطع دیگری بی‌نظیر است،‌ گفت: شبکه‌های مدرن را توسعه داده‌ایم، سیستم‌های نوین آبیاری تقریبا صد در صد افزایش پیدا کرده است، مرز ۲ میلیون هکتار سیستم‌های نوین آبیاری را پشت سر گذاشته‌ایم که اثرلت این‌ها را باید در محصول ببینم.

خوداتکایی از ۶.۵ درصد به ۱۶ تا ۱۷ درصد در دانه‌های روغنی

این مقام مسئول با اظهار به اینکه کشور در ارتباط با دانه‌های روغنی وابستگی زیادی دارد، تصریح کرد: در این زمینه خوداتکایی ‌مان را از ۶.۵ درصد به ۱۶ تا ۱۷ درصد رسانده‌ایم که باید طرح تحول در افزایش تولید دانه‌های روغنی را جدی بگیریم.

حجتی با اشاره به اینکه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار هکتار کلزا برای توزیع شهرستانی صورت گرفته است که از همین امروز باید برای این موضوع برنامه‌ریزی کنیم، افزود: باید از کنجاله‌ که صنعت طیور به آن وابسته است، در این زمینه پشتیبانی لازم را به عمل بیاوریم، روزانه کنترل می‌کنیم و برای این بخش کلاس آموزشی توجیهی لازم است.

افزایش ۲۶ درصدی تولید محصولات کشاورزی

وی ادامه داد: تا پایان سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۲ معادل ۲۶ درصد تولید محصولات کشاورزی با وجود سال‌های خشک و بی‌آبی افزایش یافته است.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.