صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / شبکه انتقال گاز ایران؛ پایدار، خودکفا
شبکه انتقال گاز ایران؛ پایدار، خودکفا

شبکه انتقال گاز ایران؛ پایدار، خودکفا

کسب و کار نیوز: مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران، برقراری قابلیت اطمینان ۱۰۰ درصدی، افزایش پایداری انتقال گاز ایمن، بومی‌سازی دانش و ساخت تجهیزات مورد نیاز شبکه انتقال گاز و تکیه بر توان نیروهای جوان ایرانی را گام‌‍‌های بلند این شرکت در راستای تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ عنوان کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, بهره‌گیری از ظرفیت نیروی انسانی توانمند، تغییر و استانداردسازی برخی فرآیندها و تلاش برای بومی‌سازی دانش و تجهیزات شبکه انتقال گاز در سال‌های اخیر سبب برداشته شدن گام‌های بلندی در تحقق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ شده است. گواه این ادعا، دستیابی به قابلیت اطمینان بیش از ۹۹ درصدی (دیسپچینگ) و افزایش ۲۳ درصدی قابلیت اطمینان (ساعت کارکرد در سال ۹۷) است.
توضیحات سعید توکلی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران را در این باره می‌خوانیم:
افزایش پایداری انتقال گاز، خودکفایی و خوداتکایی در تامین قطعات و تجهیزات، صرفه‌جویی‌های ارزی قابل توجه در مسیر داخلی‌سازی تعمیرات تجهیزات، بهره‌گیری از روش‌های نوین تعمیراتی و بهره‌برداری و… تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های تاثیرگذار شرکت انتقال گاز ایران به شمار می‌آید که سبب افتخارآفرینی برای صنعت گاز شده است.
این شرکت با به کارگیری ۲۰ درصد نیروی انسانی شاغل (حدود ۱۱ هزار نفر) در صنعت گاز، وظیفه خطیر مدیریت، حفظ، نگهداشت و بهره‌برداری از ۷۰ درصد دارایی‌های فیزیکی این صنعت عظیم را به‌عهده دارد و ماموریت خود را بر اساس انتقال پاک، ایمن، پایدار و بهره‌ور گاز طبیعی تعیین کرده است که بر این اساس توان عملیاتی خود را به افزایش ظرفیت انتقال گاز کشور از طریق بهره‌برداری از تاسیسات جدید، بهینه‌سازی شبکه موجود انتقال گاز و استقرار سیستم‌های پشتیبانی در حوزه‌های مختلف معطوف داشته است.
افزون بر موارد یادشده، فعالیت این شرکت در حوزه ذخیره‌سازی گاز طبیعی به وسیله واحدهای توربوکمپرسور مجتمع سراجه، به منظور ذخیره گاز در فصول کم‌مصرف و استفاده در زمان‌های حداکثر مصرف (فصل سرد) انجام می‌شود.
توسعه روزافزون شبکه انتقال گاز
حجم گاز انتقالی و مجموع حجم گاز دریافتی مناطق ده‌گانه شرکت انتقال گاز ایران در سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، افزایش ۵ درصدی را به همراه داشته است. دی ماه سال ۹۷ با انتقال ۷۶۱ میلیون مترمکعب گاز در یک روز، رکوردی جدید در کارنامه صنعت گاز ثبت شد. همچنین در یک سال اخیر بیش از ۵۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال گاز، یک ایستگاه تقویت فشار (BOT) و ۶ توربوکمپرسور به این شرکت تحویل شده است.
افزون بر فعالیت‌های بهره‌برداری و تعمیرات، در یک سال گذشته شاهد بهره‌برداری از تاسیسات تقویت فشار گاز اهواز، آغاز بهره‌برداری از خط ششم سراسری حد فاصل کوهدشت – بیستون به طول ۹۷ کیلومتر، آغاز بهره‌برداری از خط ۱۲ اینچ سربیشه – نهبندان به طول ۱۲۵ کیلومتر، آغاز بهره‌برداری از خط نهم سراسری در قطعه ابراهیم‌آباد تا سقز به طول ۵۵ کیلومتر و بهره‌برداری از خط ۱۶ اینچ تقویتی تربت حیدریه – کاشمر به طول ۷۷ کیلومتر نیز بوده‌ایم.
همچنین پروژه‌هایی با عناوین اقدام‌های بهبود و منتج‌شده از استقرار سیستم مدیریت انرژی و مدیریت کربن، در مناطق ده‌گانه با استفاده از سلول‌های فتوولتاییک (انرژی خورشیدی) تعریف شده که تعدادی از آنها به بهره‌برداری رسیده و تعدادی نیز در حال اجراست.
شرکت انتقال گاز ایران همسو با سیاست‌های کلان وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران، در حوزه‌های مسئولیت اجتماعی نیز فعالیت‌های قابل توجهی داشته است. افزون بر انتقال پایدار، ایمن و بهره‌ور گاز که زمینه‌ساز رفاه، آسایش و اشتغال‌زایی برای مردم و توسعه صنایع و اقتصاد کشور می‌شود و به نوعی مهم‌ترین بخش از فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی این شرکت به شمار می‌آید، فعالیت‌های قابل توجه دیگری نیز از سوی ستاد و مناطق ده‌گانه این شرکت در جریان است.
از آنجا که هر کدام از این مناطق عهده‌دار انتقال گاز در تعدادی از استان‌های کشور هستند، فعالیت‌های یادشده در زمینه بهره‌گیری از توان نیروهای بومی مناطق، برقراری ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان، همکاری با پارک‌های علم و فناوری، توجه به حفظ محیط زیست در استان‌های زیر پوشش، حفظ حریم خطوط لوله با هدف محافظت از منابع طبیعی کشور و محافظت از جان و زمین‌های کشاورزان و منازل مسکونی، اشتغال‌زایی، بومی‌سازی دانش مورد نیاز در تاسیسات و ایستگاه‌های تقویت فشار با هدف تحقق رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی و بسیاری موارد دیگر خود را نشان می‌دهند.
شرکت انتقال گاز ایران ماموریت خود را بر اساس انتقال پاک، ایمن، پایدار و بهره‌ور گاز طبیعی تعیین و توان عملیاتی خود را به افزایش ظرفیت انتقال گاز کشور از طریق بهره‌برداری از تاسیسات جدید، بهینه‌سازی شبکه موجود انتقال گاز و استقرار سیستم‌های پشتیبانی در حوزه‌های مختلف معطوف کرده است و همه تلاش خود را همچون سال‌هایی که گذشت برای تامین آسایش و آرامش مردم به‌ویژه در روزهای سرد سال به کار می‌گیرد تا گاز ایمن و پاک گرمابخش خانه‌های هموطنان در زمستان پیش رو باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.