ثمانه نادری
به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس گفته وزیر صنعت زیان انباشته ایران خودرو که نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد تومان و سایپا که ۱۸ هزار میلیارد تومان است و پیشبینی شده است که بخشی از این زیان با فروش اموال مازاد جبران شود. اما فارغ از کوتاهی خودروسازان در واگذاری تمامی اموال مازاد و مقاومت آنها در برابر این امر، این سوال مهم مطرح است که فروش این اموال قادر به جبران زیان خودروسازان خواهد بود و یا آن را پوشش خواهد داد؟
بر اساس برخی از گزارشها طبق آنچه خساپا اعلام کرد کرده، قرار است تعدادی ملک، زمین و سهام دو شرکت را در مجموع و با ارزش پایه ۱۲,۴۸۷,۱۷۷,۵۶۳,۷۵۹ ریال (معادل ۱٫۲ هزار میلیارد تومان) به مزایده بگذارد.
پیش از این شرکت ایران خودرو هم ۲۶ فقره اموال مازاد خود نظیر مغازههای تجاری، خانه، آپارتمان، زمین و سوله را با ارزش پایه ۱۲۱ میلیارد تومان به مزایده گذاشته بود.
اما آمارهای موجود از میزان واگذار اموال خودروسازان در سالهای گذشته نشان میدهد، با فرآیند فعلی واگذاری بخش ناچیزی از زیان خودروسازان با این روش، جبران خواهد شد.
جدول زیر بخشی از واگذاریهای اموال ایران خودرو در سالهای گذشته را نشان می دهد:
میزان اموال واگذار شده | سال |
۲۳.۸ میلیارد تومان | سال ۹۷ |
۴۴۶.۱ میلیون تومان | از سال ۹۴ تاکنون |
مجموع این واگذاریها به طور کلی نشان میدهد، افق روشنی روی فروش اموال مازاد خودروسازان برای جبران زیان آنها نیست. اما سوال اینجاست در شرایط فعلی که این دو خودروساز به نقدینگی نیاز دارند، چگونه و با چه روشی میتوان از فروش اموال مازاد آنها،هزینههای تولید خودرو را کاهش داده و یا تعهدات خودروسازان را در قبال مشتریان عملی کرد؟ از سویی چه موانعی در راه تحقق این تعهدات وجود دارد؟
به اعتقاد کارشناسان مهمترین مانع این مسئله عدم تمایل و میل باطنی خودروسازان به واگذاری اموال است. به طوری که در سالهایی که هزینههای تولید خودرو، پایین بود این خودروسازان درآمدها را صرف فعالیت های غیرتولیدی میکردند. برای مثال خودروسازان در سال های طلایی به جای توسعه محصول یا ارتقای کیفی خودروهای کنونی به خرید اموال غیرتولیدی یا تولیدی مازاد اقدام کردهاند.