صفحه اصلی / اسلایدر / اجرای طرح یارانه دستمزد در استان های پربیکار
اجرای طرح یارانه دستمزد در استان های پربیکار

«کسب و کار» طرح یارانه دستمزد را بررسی می‌کند

اجرای طرح یارانه دستمزد در استان های پربیکار

کسب و کار نیوز-در شرایطی که هزینه تولید بیش از 30 درصد افزایش پیدا کرده و نرخ تورم به بالای 40 درصد رسیده، پرداخت دستمزد به کارگران در شمار مهم‌ترین دغدغه‌های بنگاه‌ها و کارفرمایان قرار گرفته است. نمونه این مسئله تعویق چند ماهه دستمزدها در برخی از بنگاه‌ها است. به همین دلیل کارشناسان به منظور حل مسائل بازار کار و جلوگیری از ریزش و تعدیل نیروی کار که با تداوم مشکلات رخ خواهد داد، یارانه دستمزد را پیشنهاد می‌کنند. طبق این پینشهاد در شرایط فعلی برای مقطع و زمان مشخص بخشی از دستمزد کارگران را دولت متقبل می‌شود. اما سوال این است که دولت هزینه انجام این کار را دارد؟ و یا چنین توقعی در چنین شرایطی از دولت منطقی خواهد بود؟ از سوی دیگر این سوال اساسی پیش می‌آید که پرداخت یارانه دستمزد تا چه اندازه حفظ اشتغال نیروی کار را تضمین خواهدکرد؟

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، سال گذشته و در راستای تعیین دستمزد کارگران بود که بسیاری تاکید داشتند، بهتر است به جای فشار به بنگاه‌ها با افزایش درصد دستمزد که البته تورم‌زا هم هست، مسئولیت اجتماعی دولت در خصوص کارگران افزایش پیدا کند. بر همین اساس چه کارگران و چه کارفرمایان توافق داشتند که راهکار جبران موضوع دستمزد از مسیر دولت می‌گذرد و این دولت است که باید بخشی از هزینه‌ها را بپردازد. از جمله توقعات از دولت ، معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای بوده است.اما کمک مستقیم دولت در بخش دستمزد به اعتقاد کارشناسان در قالب یارانه دستمزد به نتیجه خواهد رسید.
در همین راستا برخی از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند در کنار اجرای طرح کارورزی(جهت افزایش مهارت)،یک دوره مثلا یکساله بخشی از دستمزد نیروی کار به عنوان یارانه توسط دولت تقبل شود.
در همین راستا معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که طرح “یارانه دستمزد» برای ایجاد و حفظ اشتغال در استان‌های پر بیکار در دستور کار قرار گرفته است، گفت: این طرح یکی از طرح‌های دولت در راستای سیاست‌های رونق بازار کار است که مقرر شده در استان‌هایی که نرخ بیکاری زیاد است، اجرا شود.
البته این طرح در برخی از استان ها به مرحله اجرا هم رسیده است. خرداد ماه بود که مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان لرستان از اجرای طرح یارانه دستمزد به واحدهای اقتصادی استان خبر داد و اعلام کرد به تمامی بنگاه‌های اقتصادی که با حفظ اشتغال موجود اقدام به جذب نیروی کار جدید کنند، وزارت تعاون به مدت یک سال معادل یک‌سوم حداقل دستمزد را پرداخت می‌کند.
شهرهای کم برخوردارتر و همچنین مناطق با نرخ بالای بیکاری در اولویت وزارت کار برای پرداخت این یارانه است.
بر اساس طرح “یارانه دستمزد”، به کارآفرینانی که ازشغل اولی‌های دانشگاهی در واحد‌های خود استفاده کنند، به میزان ۳۰ درصد یارانه دستمزد تعلق می‌گیرد تا هزینه‌های اشتغال برای آنان نیز کاهش یابد.

بیژن عبدی کارشناس اقتصادی

آثار تورمی یارانه دستمزد

در همه جای دنیا دولت‌ها برای کمک به کارگران چنین طرح‌هایی را انجام می‌دهند. این پول اما زمانی پرداخت می‌شود که اقتصاد در شرایط رکودی است و برای مقعطی خاص پرداخت می‌شود. اما جدا از پرداخت مستقیم دستمزد و مشارکت دولت در این راستا، کمک به بنگاه‌ها بری کاهش هزینه‌ها، اثرات به مراتب بهتری دارد. از طرفی شرایط کشورهایی که این طرح در آنها با اجرا گذاشته شده است با کشور ما متفاوت است، برای مثال این کشورها تکنولوژی وارداتی ندارند و شرایط درآمدی کشور متکی به ذخایری مثل انرژی، نفت و گاز نیست. اما در کشور ما دولت برای جبران دستمزد از منابع صندوق ذخایر ارزی استفاده می‌کند و یا دست به دامن درآمدهای نفتی می‌شود. در حال حاضر این درآمدها به واسطه تحریم کاهش پیدا کرده و البته بهتر است دولت این طرح را در مناطق کمتربرخوردار و یا مناطق محروم به کار بگیرد و یا برخی از استان‌ها را در اولویت قرار دهد. اما نباید فراموش کرد که دولت معمولا بعد از مدتی تکرار چنین روشی را آن هم در شرایط بحرانی به فراموشی می‌سپارد و از سویی نباید فراموش کرد، این اقدام آثار تورمی هم دارد. بنابراین به نظر می‌رسد، مهم‌ترین کمک دولت برای حفظ اشتغال، تثبیت شرایط اقتصادی باشد.

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.